اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

اصلاح نفس مقدمه اصلاح سایر امور است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد اولین قدم برخورداری از جامعه آرمانی را در اصلاح نفس عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد ظاهر فقهی در باب اهمیت تربیت اولاد، تشکیل مدینه فاضله و آرمان شهر را یکی از مهمترین مباحث روز در میان امت اسلامی دانست و گفت: مدینه فضله یا همان آرمان شهر مجموعه یک اجتماع بزرگ را شامل می شود که تمامی بایدها و نبایدها در آن مورد توجه قرار دارند. این مسئله در واقع الگو و تصویری وقایعی از بشریت و انسان است که همه خوبی ها در آن بکار گرفته شده و کلیه بدی ها حذف می شوند تا اجتماع انسانی بتوانند با حقوق برابر فردی و گروهی و ضمن رعایت قواعد به منظور دستیابی به اهداف عالیه در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را پشت سر بگذارند.

مولوی فقهی با بیان این مطلب که آئین ها، مذاهب و مکاتب مختلف فکری مختلف همواره برای رسیدن به این منظور تلاش کرده اند، افزود: در مسیر این اهداف اگرچه میزان موفقیت در همه جهات به دلیل کمبود در جنبه های الهی صد در صد نبوده، لیکن معمولا درصدی از توفیقات را شاهد بوده ایم. لذا تشکیل آرمان شهر همیشه موانع و مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. در تعالیم و آموزه های دینی امت اسلامی به تشکیل آرمان شهر بنابر تاکیدات قرآن کریم اهمیت فراوانی داده می شود که در قدم اول رعایت حقوق افراد اعم از اعضای خانواده و همسایگان و سپس سایر مردم مورد بحث قرار دارد.

مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد ایجاد تحول مثبت کوتاه مدت در جوامع بشری را امری سخت و دشوار خواند و اظهار داشت: شریعت مقدس اسلام در این راستا برنامه های را معرفی کرده است که از جمله می توان به بحث اصلاح و خودسازی اشاره کرد. خدای متعال در اینباره اصلاح نفس را بعنوان اولین گام حرکتی مقدم می شمارد. کسی که برای اصلاح نفس تلاش می کند یقیننا به امور اصلاحی خانواده نیز اهمیت کافی می دهد.

مولوی فقهی یادآور شد: خانواده های مسلمان زنجیره های تشکیل آرمان شهر به حساب می آیند. نبی مکرم اسلام اعضای یک خانواده مسلمان را به کالبدی تشبیه کرده است که وقتی عضوی از آن آسیب ببیند به سایر اعضاء نیز ایراد و نقصان وارد می شود. سرپرستان خانواده ها در احقاق آرمان های اسلامی وظیفه و رسالت خطیری در امور تربیت اسلامی فرزندان بر عهده دارند، زیرا اصلاح جامعه و اجتماع وابسته به افراد خانواده یک مجموعه انسانی می باشد. تا مادامی که روند حرکتی یک مجموعه بر اساس ساختارهای غلط و اشتباه صورت بگیرد، مشکلات متعدد در آن نمودار پیدا خواهند بود.

مسئله تربیت بدون شک همه ابعاد و شئونات انسانی را در برمی گیرد. آموزش کودکان را در تشریح غظمت و بزرگی الله متعال پایه ریزی کنیم تا روح و سرشت فرزند با این دانسته ها انس پیدا کند. از این رو است که می بینیم کودکان کمتر به سمت گناه رفته و در رفتارهایشان ترس از خالق و رعایت شئونات به عینه قابل مشاهده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن