اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

اعتدال و میانه روی کلید تربیت فرزندان

آوای سنت: یک عالم اهل سنت شهرستان درگز از اعتدال و میانه روی بعنوان کلید تربیت فرزندان عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد در گفتگو با خبرنگار ما با تعیین کننده شمردن روابط میان والدین و فرزندان در خانواده را در شکل دهی شخصیت نسل کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: از مهمترین ایرادات در روابط های خانوادگی این است که برخی والدین به کودک خود بیش از حد اهمیت داده و مطالباتش را بی قید و شرط بر آورده می کنند که این کار اشتباه بوده و توقعات فرزند را بالا می برد.

شکل گیری شخصیت کودک در چنین محیطی می تواند آینده وی را با چالش و بحران های آسیب های جدی مواجه نماید. مسلما فرزندی که در کودکی به همه خواسته هایش رسیده است از جامعه نیز چنین انتظاری دارد، لیکن در مواجه با واقعیت های بیرونی پی به تفاوت میان هم سن و سالان با والدین و در ابعاد وسیع تر پی به تفاوت جامعه با خانواده برده و تابوی منیتش به سرعت درهم خواهد شکست.

مولوی ایل نژاد، روش های تربیت کودکان را نه بر اساس سیاست های سختگیرانه و بکار بردن شیوه های تنبیهی و بلکه در همیاری و تشویق دانست و افزود: برخی از والدین و خصوصا سرپرستان خانواده ها عادت کرده اند که خستگی و تلاش کارهای روزانه را به محیط خانواده برده و فرزندان شان را ملزم به کارهایی می کنند که از سن شان بعید است.

محیط منزل را به کانون سراسر انضباطی تبدیل نکرده و فضا را به گونه ای پیش نبریم که در آن از سر و صدای کودکانه خبری نباشد. با این کار در واقع احساسات کودک را سرکوب کرده و نهایتا فرزندی عصبی، تندخو و پرخاشگر به اجتماع تحویل می دهیم که اتفاقا منشاء بسیاری از نزاع های خیابانی به این مسائل ارتباط دارد.

این عالم اهل سنت شهرستان درگز تاکید کرد: اسلام دین اعتدال است و اکثرا خانواده هایی که آموزه هایی دینی را بکار می بندند در تربیت فرزندان موفق عمل می کنند. درخواست های کودک بستگی به فرهنگ رایج در خانواده دارد. فرهنگ رایج این نیست که یک کار خاص را دائما انجام بدیم و الزامات دیگر را موکول به بعد نماییم. اگر اهل گردش هستیم فرزند ما آن را خواهد پسندید. اگر به طعام خاصی علاقه داریم، فرزند نیز تقلید خواهد کرد. اگر علاقه ما معطوف به یک برنامه تلویزیونی است، طبیعتا فرزند ما هم همراهی خواهد کرد، پس حفظ اعتدال و میانه روی نقش کلیدی در تربیت فرزند دارد و باید به عنوان سرپرست خانه در اجابت نیازهای کودک یکسان عمل کنیم تا به رشد مطلوب برسد.

مولوی ایل نژاد، عبادت را یک نیاز بشری توصیف کرد و یادآور شد: انسان ذاتا در مواقعی نیازمند خلوت و تنهایی است تا به آن آرامش مورد نظر دست پیدا کند. این همان میل به خلوتی و تنهایی با خداوند است. پدر و مادر وظیفه دارند تا در ضمن برآورده ساختن امیال کودک به رشد معنوی و تربیتی وی نیز توجه کافی داشته باشند. تقلید از نمازی که پدر و مادر می خوانند مانند علائق دیگر در ذات فرزند ما نهفته است و می بایست به نمود برسد.

همراهی پدر و تشویق به انجام کارهای کوچک به تدریج علاقه فرزند را به انجام کار تقویت می بخشد. به همان نسبت که فرزند خردسال ما رشد می کند باید به وی مسئولیت بدهیم. همیاری کردن با کودک بهترین مشوق است تا علاقه اش به مسئولیت پذیری دوچندان شود، زیرا که توانایی هایش را بالا می برد. حسن خلق را به فرزند را با عمل بیاموزیم. در کار و در تفریح زیاده روی نکنیم، حتی در عبادت هم سخت گیر نباشیم. مطمئنا راه کارهای تشویقی و برآورده کردن نیازهای معقولی که فرزند ما در سردارد، بهترین روش تربیتی خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن