اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

اقامه منظم نمازهای پنجگانه توفیق الهی است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه دارالعلوم اسلامی ریزه بروز برخی باورهای نادرست در جوانان نسبت به دین را محصول ضعف در دینمداری و اعتقادات عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالغفور خواجه یوسفی طی بیاناتی، کسب توفیق در امورات مختلف را نعمتی از درگاه الهی خواند و در باب اهمیت مشارکت در نمازهای پنجگانه گفت: هیچ قوت و توانی جهت انجام کار خیر و خوب و هیچ قدرت و توانی برای باز آمدن از گناه و معصیت جز به توفیق پروردگار حاصل نمی شود. همچنین هر نعمتی نیز به اراده و توفیق دانای مطلق نصیب می گردد. حضور در مسجد نیز از توفیقات باریتعالی است. مشارکت در نمازجماعت مسجد همنشینی با ملائکه را ممکن و مقدر می سازد، زیرا آن محل نزول فرشتگان می باشد. همانطور که ما به وقت حضور در مسجد مسلمان هستیم، در معاملات و معاشرات و در بازار ها به همان طریقه عمل نماییم. علما به طور کلی اسلام را به پنج قسمت تقسیم گرده اند که باید در همه این ابعاد به طور کامل مسلمان و معتقد باقی بمانیم.

مولوی خواجه یوسفی، نکته اول در این مبحث را مربوط به اعتقادات و عقاید عمومی دانست و اقزود: متاسفانه امروز مسلمانان به حدی ضعیف شده اند که در مهمترین مسائل دینی مشکل داشته و حتی برخی باور های نادرستی نسبت به خالق پیدا کرده اند. ما انسان ها در حالیکه می بایست خالق خود را در همه امور حاضر و ناظر بدانیم باطنا از رنگ خدایی فاصله پیدا کرده و تظاهر و ریا در قلب هایمان جای گرفته است. هدف از مسجدی که بنا می گردد باید جلب رضایت الهی باشد. اگر ملاک عمل در ساختن مسجد را ریا و تظاهر در نظر بگیریم، آن بنا در نزد خداوند هیچ ارزشی نخواهد داشت، لذا نقش الله در جامعه کمرنگ شده است. عمل وجود دارد، ولی خلوص نیت ها رنگ باخته و در ذهن برخی از جوانان مسلمان شبهاتی نسبت به پروردگار به وجود می آید.

مدرس حوزه علمیه دارالعلوم اسلامی ریزه، ایجاد نظم در فرایض ضروری خواند و اظهار داشت: نماز و روزه حج و زکات باید به نحو احسن انجام شود. عدم پایبندی مردم به نماز های پنجگانه از آمارها مشهود است. باید ببینیم که چند درصد از مردم به پنج وقت نماز پایبندی نشان داده و چطور باید تعداد نفرات در صف نماز صبح را ارزیابی کرد. با خود بیاندیشیم که چه میزان دین زندگی مسلمین را در بر می گیرد. طی عصر حاضر، مسلمان ترک نماز را گناه نمی شمارد. پس اگر می خواهیم جامعه رو به رشد و ترقی گام بردارد می بایست در نماز صبح نیز مانند نماز جمعه و مانند نماز جنازه و نماز عید حضوری پرشکوه داشته باشیم. عمیقا جای تاسف دارد که بگوییم عبادات در نزد مسلمانان تبدیل به عادت شده و در مسئله عبادات کوتاهی ها نمایان هستند.

مولوی خواجه یوسفی در انتقادی دیگر متذکر شد: در رفتارها و خصوصا معاشرت با خویشاوندان و خانواده و همسایگان که حقوق الناس را در بر می گیرد بی توجهی ها به دلیل کم اطلاعی از حقوق یکدیگر افزایش یافته اند. زن و شوهر، فرزند و پدر و همسایگان اطلاع چندانی از حقوق یکدیگر و مسئله امانتداری ندارند که این عوامل بسیاری از مشکلات را در جوامع پدیدار کرده است. در معاملات ربا و فریبکاری به چشم می آید که خیر و برکت را از بین می برند. نبی مکرم (ص) در این باره فرمایش می کند، کسی که هنگام انجام معاملات دست به فریبکاری بزند در زمره امت قرار نمی گیرد. فراموش نکنیم که اخلاق مسلمان باید کریمانه باشد. باید با برادر دینی خود ضمن خوشرویی برخورد کرده و اعمال و رفتار مان را مطابق با شریعت اسلام قرار دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن