اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

امام جمعه دهگلان: فلسفه روزه ماه مبارک رمضان کسب تقوای الهی است

آوای سنت : حاج ماموستا عبدالسلام محمدی اظهار کرد: هدف از خلقت جهان و انسان تکامل انسانهاست.

وی تصریح کرد: یعنی هدف از آفرینش هستی بهره گیری انسانها است که خداوند متعال در چندین آیه مبارکه با سخر لکم وخلق لکم بسیاری از موجودات و ظرفیت‌های مادی و معنوی را برای انسان مسخر نموده است.

وی افزود: تکامل انسان‌ها در گرو عبادت و بندگی خداوند متعال است و اثر این بندگی و عبادت کسب تقوای الهی و نهایت تقوا نیز فلاح و رستگاری انسان‌هایی مؤمن است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید(یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.)، گفت: ای مردم! خدای خود را بپرستید، آن که شما را و کسانی را آفریده است که پیش از شما بوده‌اند، تا (خود را بدین وسیله پاک سازید و) راه پرهیزگاری گیرید.

وی با اشاره به اینکه علمای علم اخلاق و عارفان الهی عبادت و بندگی را به سه قسم تقسیم نموده اند، خاطرنشان کرد: عبودیت قلبی که شامل، اخلاص ویکرنگی، توکل، محبت، صبر، انابه و بازگشت بسوی حق تعالی، خوف و خشیت در مقابل باری تعالی،رجاء وامیدواری به رحمت الهی، تصدیق کلام خدا و پیامبر(ص) و نیت در عبادت بعنوان عبودیت و بندگی قلبی بسیار مهم وحائز اهمیت است.

وی گفت: عبودیت لسانی عبارت است از نطق به شهادتین، تلاوت قرآن، ذکر، تسبیح و تقدیس باری تعالی، همچنان که در حدیث وارد شده است.

به گفته وی، عبودیت جوارح عبارت است از گوش دادن وسکوت در برابر کلام خدا و پیامبر اکرم علیه الصلاه والسلام، استماع قرآن وحدیث، استماع خطبه های جمعه و مواعظ دینی، مشی و رفتن به مسجد و ادای نماز جمعه و جماعت، رفتن به مجالس علم،ذکر از عبادات جوارح است.

وی تصریح کرد: فلسفه روزه ماه مبارک رمضان کسب تقوای الهی است وانسان مؤمن در پی رضایت خدا می‌تواند از دو وسیله صبر، وصلاه کمک و مدد بگیرد خداوند متعال این دو وسیله را چنین معرفی مینماید.(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِین)

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن می فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بردباری و نماز (در برابر حوادث سخت زندگی) کمک بگیرید (و بدانید که) خدا با بردباران است (و یار و یاور ایشان است).

وی در پایان گفت: در این آیه مبارکه منظور از صبر همان روزه و صیام رمضان است که انسان با خویشتن داری و دوری از طعام و نوشیدنی به هدف کسب رضایت الهی به درجه صبر و بردباری خواهد رسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن