اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

امام جمعه مهاباد: روشنگری‌های امامین انقلاب به نتیجه رسیده است

آوای سنت : ماموستا امامی گفت: امروز نقش مردم در حل مشکلات جامعه را مشاهده می کنیم و علی رغم همه زخم هایی که بر پیکر جامعه اسلامی در گذشته وارد شده است، اما با روشنگری های امامین انقلاب دنیا به این نتیجه رسیده است که غرب، صلاحیت داوری در مسائل اسلامی خصوصا در غزه را ندارد.

ماموستا عبدالسلام امامی،  در نشست نخبگان شیعه و اهل سنت که با موضوع نقش مشارکت مردمی در تحقق تمدن نوین اسلامی در سالن آمفی تئاتر پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: حضور تک تک ایرانی ها در انتخابات جزو اوجب واجبات است و البته مردم نشان دادند که هر موقع به حضور آن ها در جامعه نیاز بوده وارد میدان شده اند.

وی ادامه داد: قرآن کریم بهترین سند برای تحقق تمدن اسلامی با مشارکت مردم است و در آیات متعدد نیز به این مسئله اشاره شده است و نقش و اهمیت مردم در قرآن کریم به وضوح بیان شده است و پروردگار عالم جامعه عمومی را مهم تر از جامعه خصوصی بیان می کنند و لذا نبی مکرم اسلام نیز برای عموم مردم مبعوث شده نه فقط برای مسلمانان و خداوند برای منشور حقوق بشر تعبیر یَا أَیُّهَا النَّاسُ را به کار برده است.

امام جمعه مهاباد گفت: قرآن هنگامی که مردم را به وحدت، ایمان به پیامبر و عبادت دعوت می کند باز هم از تعبیر یَا أَیُّهَا النَّاسُ استفاده می کند و در روایات نبی اکرم هم همین گونه است. در برخی آیات خدای متعال پیامبر را خطاب قرار می دهد که در فروع دین است اما در مسسائل دیگر مردم را خطاب قرار می دهد و در عبادتی مثل حج که در حوزه روابط بین الملل است از لفظ وَأَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ استفاده می کند که باید غیر مؤمنین نیز شاهد این ندای شما باشند.

وی تاکید کرد: وقتی خدای متعال درمورد مکه نیز صحبت می کند از تعبیر مردم استفاده می کند؛ جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِلنَّاسِ خدا کعبه را خانه حرام قرار داد برای نگهبانی مردم. لذا قرآن کریم ۱۴۰۰ سال قبل عملی را به عنوان حج برای همه مردم تشریح کرده است که موجب برکات برای ملت ها و دولت ها می شود.

ماموستا امامی عنوان داشت: خدای متعال در مورد ماه رمضان نیز از تعبیر مردم استفاده کرده و می فرماید؛ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، و این اهمیت مردم در صحنه را می رساند و در مورد سپردن امانت به مردم و حکومت هم از تعبیر مردم استفاده کرده است.

وی افزود: خدای متعال بیان می کند که اگر با مردم با حسن و رفتار حسنه باشد، آن ها در جامعه حضور خواهند داشت و لذا نقش مهم مردم در تمدن اسلامی از اول اسلام بسیار حائز اهمیت بود و نمونه آن را پدیده وقف بود که در حل بسیاری از معضلات کنار حکومت و دولت ها بود.

امام جمعه اهل سنت مهاباد گفت: امروز نقش مردم جهان در حل مشکلات جامعه را مشاهده می کنیم و علی رغم همه زخم هایی که بر پیکر جامعه اسلامی در گذشته وارد شده است، اما روشنگری های امامین انقلاب، دنیا به این نتیجه رسیده است که غرب صلاحیت داوری در مسائل اسلامی خصوصا در غزه را ندارد.

وی تصریح کرد: در اثر همین روشنگری ها، پرده دروغین غرب از چهره برداشته شده است و مردم مسلمان و دیگر قومیت ها بیدار شده اند و لذا برای تحقق تمدن اسلامی باید مردم به صحنه بیایند./حوزه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن