اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

انتخاب اصلح مهم ترین مساله انتخابات است

گفتگوی اختصاصی شیخ خردنیا با آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع داماهی بندرعباس هوشیاری در انتخاب اصلح را ملاک مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ خواند.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ محمد صالح خردنیا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به همزمانی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تحولات خاورمیانه و تلاش های بین المللی در جهت رفع تحریم‌ها و از سوی دیگر ارتباط مستقیم آنها با زندگی مردم گفت: بدون هیچ شک و تردیدی ایران نقش بسیار تعیین کننده ای در تحولات مهم منطقه دارد و سیاست قدرت های بزرگ که کشورهای نفت خیز را محل کسب درآمد پایدار برای خود می دانند، بستگی زیادی به نوع نگاه دولتمردان ما به موضوعات داخلی و خارجی دارد. تجارب گذشته نشان می دهد، هرگاه دولتمردان ما توانستند اقتدار لازم را به نمایش بگذارند، اوضاع مطابق با شرایط و خواسته ها بوده است، اما در زمانی که می بینیم کشور با مشکلات معیشتی و گرانی دست و پنجه نرم می کند، فشار بیگانگان مضاعف شده و نهایت سواستفاده را از وضعیت حال حاضر می برند.

وی در ادامه افرود: متاسفانه در طول یکسال گذشته شرایط برای مردم ناپایدار بوده و امروز هر شهروند ایرانی دغدغه تهیه مایحتاج زندگی خود را دارد. گرانی ها زندگی ها را از حالت عادی در آورده و هر روز بر میزان تورم سرسام آور افزوده می شود.
در این حال می بینیم که شبکه های معاند همه توان خود را گذاشته اند تا مردم را نسبت به انتخابات خرداد ماه دلسرد و ناامید کنند. این تلاش ها هر چند که در طول چهل سال گذشته پیوسته ادامه داشته و مردم پیروز نهایی آزمون های مشارکتی بوده اند، لیکن در ادوار گذشته گرانی ها تا این حد دامنه دار نبودند و تا به این شدت شاهد افزایش قیمت کالاها نبودیم.‌

شیخ خردنیا با انتقاد از اینکه دولت نتوانسته است به شکل رضایت بخش به وعده های انتخاباتی خود عمل کند، اظهار داشت: عمل نکردن به وعده ها ایجاد نارضایتی می کند. مردم معمولا کاندیدای اصلح را از روی بیاناتش در روزهای تبلیغات رسمی و غیر رسمی تشخیص داده و به وی اعتماد می کنند. برنامه هایی که از دولت فعلی انتظار می رفت، برآورده نشده اند. انتظار می رفت هر اقدام دولت به نفع ملت و در راستای خواسته های عمومی باشد، ولی در عمل شاهد بی تفاوتی های زیادی از سوی مسئولان هستیم.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع داماهی بندرعباس ارکان اصلی تشکیل دهنده نظام اسلامی را در تصمیم آغازین مردم در روزهای پیروزی انتقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: نبود معیشت، آسایش و آرامش را از خانواده سلب می کند. زمانی که آرامش جامعه دچار مختل شود بی نظمی و شتابزدگی اجتماع را تحت شعاع خود قرار خواهد داد. نبود معیشت همچنین روی بسیاری از عادت ها و سنت های حسنه اثر منفی برجای می گذارد. نسل نوپا و رو به رشد درک درستی از مسائل و کمبودها ندارد و نمی توانند خود را با شرایط حاکم تطبیق دهند.

شیخ خردنیا عنوان نمود: زندگی مرزنشینی وابسته به ایجاد توسعه و درآمد پایدار در این نقاط است، دولت باید برای پتانسیل های نواحی مرزی برنامه های مفید داشته باشد. بیشترین استفاده ما از دریا به منابع داخلی آن وابسته است و سال هاست که زمینه گردشگری در پهنه آن راکد می باشد. مراتع مرزی جهت استفاده کشاورزان نیاز به رسیدگی و بعضا در ایام خشکسالی نیازمند آبیاری هستند. در مرزهای شرقی وضعیت اقتصادی به مراتب ضعیف تری را شاهد هستیم و عقب ماندگی در زندگی ها موج می زند. هر ایرانی از سرانه درآمد کشور سهم دارد که این سهم در کشورهای مختلف بر اساس رشد تورم تغییر میابد، ولی یارانه هر ایرانی با این نرخ تورم کفاف خرید بیش از چند قلم کالای ارزان قیمت را نمی کند. دولت باید بر همه این کاستی ها و کمبودها پاسخ مناسب ارئه دهد.

این عالم اهل‌سنت خاطر نشان کرد: خوشبختانه مردم ما برای انتخابات که رای دادن در آن حق هر شهروند ایرانی است، احترام ویژه ای قائل هستند. اعتقاد هر شخص این است که به مسئولین خود اعتماد کرده و همراهی لازم را با آنها در زمینه های متعدد نشان دهند، اما این مسئله را هم باید در نظر بگیریم که تداوم فشار اقتصادی آستانه تحمل ها را پایین می آورد. عده ای نیز از این اوضاع نابسامان به نفع خود استفاده می کنند‌. انتخابات سال ۱۴۰۰ دلیل خوبی برای برون رفت از مشکلات است. از رهبر معظم درخواست داریم نظارت بیشتری روی عملکرد کاندیدایی که پیروز انتخابات آینده می شود، داشته باشد. مطالبه گری ایشان از رئیس اجرایی کشور به نفع مردم خواهد بود. رهبر انقلاب همیشه همپای مردم بوده و مهمترین دغدغه ایشان در هر بیان رسیدگی به مشکلات جامعه می باشد، پس هر یک از ما باید در زمان انتخاب هوشیاری به خرج داده و کسی را اصلح بشناسیم که دغدغه اصلاح امور و کاهش قیمت ها جزو اولین برنامه هایش در برنامه کوتاه مدت بشمار رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن