اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

انسان مومن نباید در برابر مشکلات کم بیاورد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن مشاهده برخی اعمال از امت اسلام در هنگام مشکلات را دور از انتظار برشمرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کُر تقویت ابعاد روحانی به دین و تزکیه جسم با معنویات را لازمه استقامت بشر در برابر حوادث و اتفاقات مختلف دانست و گفت: انسان به عنوان اشرف مخلوقات در زیباترین و بهترین شکل ظاهری و باطنی ممکن آفریده شده است. جسمی که روح در آن دمیده شده و باعث حرکت آن به شیوه و اشکال مختلف می شود. موجودی که خدای متعال از میان موجودات، افضل ترین نعمت ها از جمله عقل، دانش، قدرت تکلم، توان مدیریت را در وجود روحانی او تجمیع کرد و از میان ایشان پیامبران را مبعوث نمود تا سایر همنوعان را به راه راست هدایت نمایند.

وی بعثت نبی مکرم اسلام را نقطه عطفی در تمام تاریخ حیات مادی و معنوی زندگی بشر خواند و افزود: با طلوع اسلام و پیشرفت علم در روی زمین، انسان توانست در زمینه پیشرفت های پزشکی، علم نجوم و ستاره شناسی به بالاترین جایگاه رسیده و با به کار گرفتن توانایی هایش، آسمان و زمین و دریاها را به اختیار خود در آورد. در این مجموعه، شب و روز و باران و برف، همه و همه برای راحتی و آسایش ما انسان ها آفریده شده اند تا آزمون سخت دنیوی را با موفقیت پشت سر بگذاریم. تصمیم گیری برای موفقیت در چنین امتحان بزرگی به طور کامل بستگی به خود ما دارد. این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم پیمایش در چه راهی سود و منفعت را رقم می زند و بودن در چه منجلابی ما را به ورطه نابودی ابدی می کشاند.

آخوند کُر مقام ملائک و فرشتگان را با وجود معصوم بودن شان ثابت و غیرقابل تغییر خواند و ادامه داد: فرشتگان شب و روز و بدون آنکه لحظه ای نیاز به استراحت داشته باشند به عبادت مشغول هستند، اما عبادت آنها موجب ارتقای مقام شان نمی شود. برعکس انسان به هر میزان که در عبادت حریص بوده و به اذکار مداومت بورزد، درجه و مقامش از آنچه که است بالاتر می رود. همه آدم ها از لحظه خلقت تا مرگ رسیدن به بهشت را تمنا می کنند، چرا که در نقطه مقابل آن جهنم قرار گرفته است که به عنوان دو مکان متضاد شناخته می شوند.

میزان ایمان انسان در واقع مرز استقامت وی را در برابر حوادث و مشکلات تعیین می کند، اگر می بینم که امروز اکثر مردم کم طاقت و کج خلق شده اند، به دلیل ضعف ایمان است. جامعه به سمتی پیش رفته است که متاسفانه معنویت ها در آن گم هستند. صبر معنای خودش را از دست داده است و نمی توان دلیلی جز ضعف در ایمان و سستی در عبادات برای پایین آمدن تحمل پیدا کنیم. دائما برای انجام کارها عجله و تلاش می کنیم تا در جمع کردن مال و اموال از دیگر مردم سبقت بگیریم. کسی که مال ندارد در پی کسب آن است و کسانی که به اندازه کافی مال و دارایی دارند از تلاش و تکاپو نمی افتاند تا بلکه به رقم بالاتری دست یابند!!

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن با تاکید بر این نکته که ناملایمات زندگی نباید در روح و جسم انسان ها تاثیر مستقیم بگذارند، اظهار داشت: ناملایمات و مشکللات های اخیر باعث شده اند تا بیشتر مردم به فکر آتیه خود باشند. عادت کرده ایم تا اموال و مایحتاج عمومی را ذخیره کنیم. دستگیری از مستمندان و نیازمندان کاهش پیدا کرده است. هر ناملایمی را بزرگ شمرده و ترس و وحشت وجودمان را فرا می گیرد. زمانی مشاهده این احوال و افعال از امت اسلامی و پیروان نبی مکرم بعید بود، ولی اکنون خوب و بد، یک دغدغه و نگرانی دارند.

همه ما در عصر خود خلیفه خدا در روی زمین هستیم. مامور شده ایم تا فرامین الهی و سیره نبوی را در اطراف خود پیاده کنیم. در فراوانی نعمت کفران آن را می کنیم و در ایام تنگدستی بی مقدار حریص می شویم و بنا به فرموده قرآن کریم در جاهایی نیز دست به طغیان می زنیم. اینها همه به این دلیل توجه به جسم است. از رسیدگی به روح غافل مانده و فراموش کرده ایم که روح نیز همچون جسم نیاز به رسیدگی و مراقبت از آسیب های احتمالی دارد. عجول بودن، بخیل شدن، طغیان گری صفاتی بشمار می روند که برکت را از زندگی گرفته و مانند فرعون که ادعای خدایی می کرد، سرانجامی جزناکامی ندارند.

آخوند کُر یادآور شد: امراض و بیماری ها هرچند که زندگی را مختل کرده و از امور کاری خود دور می مانیم، لیکن بیماری هم برای امت نعمت است، زیرا باعث ریزش گناهان می شود. شخصی که حال ناخوش پیدا می کند، از لحاظ روحی به تعادل می رسد. عادت های بد موقتا از وجودش محو می شوند و همچون کودکی که نیاز به مراقبت دارد، عیوب را در خودش می کشد. اگر دچار تندگدستی شود، صبر پیشه می کند و چنانچه غنی گردد، اموالش را در راه های خیر به مصرف می رساند. سعی می کند تا توشعه ابدی یعنی جنت جاویدان را برای خود مهیا کند.

اگر اعتقاد به اصول دین و شرع مقدس داریم، ترس از خدای متعال را درک کرده و از افعال ناپسند و ناروا برحذر باشیم. سرنوشت شخصی که نماز را در بهترین حالت برپا داشته، اما به همسایه اش ستم و آزار برساند بنا به فرموده پیامبرعظیم الشان بی تردید در جهنم رقم می خورد. درباره آگاهی از احکام شرع دین کتاب های بسیاری به تالیف درآمده اند که می توانیم با مطالعه آنها به پاسخ سوالاتمان برسیم. عمری که به ما داده شده، گرانبهاترین هدیه است و چگونگی سرنوشت احوال ما در روز معاد به نحوه استفاده از فرصت های پیش رو بستگی دارد. حال که قدرت خواندن و یادگیری داریم، وقت مان را به بطالت نگذارانیم و کاری را انجام دهیم که علوه بر سود دنیوی دارای ثواب و پاداش معنوی نیز باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن