اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

اهمیت زبان در محاسن و معاصی انسان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف، زبان مهم‌ترین عضو از اعضای بدن انسان دانست که فرد بوسیله آن مومن یا کافر می‌ شود.

به گزارش آوای سنت مولوی محمد مکفی با اشاره به نقش نعمت زبان در بیان و انتقال تفکرات و پندارها به سایر همنوع گفت: زبان از نعمت های بزرگ الهی به نوع بشر می باشد و این تنها انسان است که می تواند از روی عقل و درایت تکلم کند. زبان با اینکه از حجم و وزن کمی دارد، می‌تواند انسان را به درجات عالی رسانده و جایگاه او را در بهشت قرار دهد. نیز می‌تواند وی را به درک اسفل سقوط داده و سرنوشتش را به سرای جهنم منتهی گرداند.

زبان مهم‌ترین عضو از اعضای بدن انسان است که فرد بوسیله آن مومن یا کافر می‌ شود. در برخی مواقع زبان حلال را تبدیل به حرام و حرام را به حلال تبدیل می کند. به عنوان مثال دختر و پسری که نسبت بهم حرام هستند با نکاح و جاری شدن خطبه عقد بر یکدیگر حلال مى‏ گردند و برعکس گاهی هم حلال به حرام مبدل می‌شود که برای نمونه می توان از طلاق همسر نام برد.

مولوی مکفی درباره اهمیت زبان به نقل از حدیث نبوی اظهار داشت: بنده‌ای از مخلوقات خدا کلامی بر زبان می‌آورد که برایش اهمیتی ندارد، ولی به خاطر آن سخن در آتش جهنم می‌افتد. زبان به اندازه ای مهم است که زخم آن را بدتر از زخم شمشیر بیان کرده‌اند. برای انجام هر کاری مکان و وسایل آن لازم است. انسان با هر عضوى که بخواهد گناه کند نیاز به شرایط و امکانات دارد و تنها چیزى که هزینه بردار نیست، گناه با زبان است. امام غزالی می‌گوید، زبان، ترجمان دل آدمی است. قسمت بزرگی از گناهان با جاری شدن کلام صورت می‌گیرد. امام غزالی در احیاءالعلوم عنوانی به نام گناهان بوسیله کلام دارد که در آن از بیست نوع گناه زبان نام برده ‌است. در برخی کتب به هفتاد نوع گناه در مورد زبان اشاره می شود و برخی از مولفین تا یکصد و نود گناه و از آن جمله غیبت، دروغ، تهمت، استهزاء و تمسخر و سخن چینی برشمرده‌ اند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف یاد آور شد: همان‌گونه که بسیاری از گناهان با زبان انجام می‌گیرد، بخش مهم و قابل توجهی از عبادات و اعمال نیک مانند ذکر الهی، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر، تعلیم و تعلم نیز با استفاده از کلام زبان امکان پذیر می باشد. با کلام است که انسان کلمه شهادتین را بر زبان جاری ساخته و بزرگ‌ترین تحول را در زندگی خود به وجود می‌آورد. نجات انسان در حفظ زبان است. همه اعضای انسان به زبان بستگی دارد، اگر زبان درست عمل نمود، آنها هم درست عمل خواهند کرد و اگر زبان کج رفت و اشتباه نمود، آنها هم به مسیر انحراف خواهند افتاد. از اندرزهای لقمان حکیم به فرزندش می گوید، کسی که مالک زبان خود نباشد، سرانجام پشیمان خواهد شد. از این رو عامل بسیاری از اختلافات است، کلام باعث اختلافات خانوادگی، قومی و ملیتی زیادی می شود. سکوت راه نجات از آفات زبان است.

مولوی مکفی در زمینه زبان رسانه و فضای مجازی و عنوان نمود: در این عصر پیشرفت رسانه و فضای مجازی دو نوع زبان وجود دارد، یکی زبان گفتاری و دیگری زبان نوشتاری که انسان باید در هر دو مورد خود را حفظ نماید. متاسفانه در فضای مجازی و به وسیله زبان نوشتاری می‌بینیم که بسیاری از اشخاص مطالب دروغی را نشر داده و به دیگران بهتان می بندند. افرادی در فضای مجازی به خاطر مسائل شخصی شروع به تخریب برخی از مسئولین می‌کنند که کار خوبی نیست و باید دست از این اعمال برداشته و توبه نمایند. امت اسلامی در این زمان بسیار زیاد به وحدت نیاز دارد. نگذاریم اشخاصی با قلم خود در جامعه اختلاف انداخته و مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن