اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

اورامانات و موج دوم شیوع کرونا

آوای سنت: موج دوم شیوع کرونا در اورامانات با واکنش های مقامات مختلف مواجه شده است.

دکتر آرش لهونی نماینده اورامانات در واکنش دستور وزیر بهداشت در خصوص ضرورت بسته بودن بازارچه مرزی این حوزه انتخابیه به آوای سنت می گوید: حضور در صف سهام عدالت، ثبت نام خودرو و ثبت نام در مقابل دفاتر فروش سیم کارت بیشتر از بازارچه است.
وی در این باره اضافه کرد: اگر وزیر بهداشت با ابلاغ مستقیم بازارچه را تعطیل می نماید، باید دولت به فکر معیشت بازاریان هم باشد و بسته های معیشتی و تسهیلات را نه برای تعدادی از مشاغل، بلکه برای کل کسبه ای که در حالت تعطیلی بسر می برند، لحاظ نماید. احساس مسئولیت مردم اورامانات طوری است که دراوایل کرونا به صورت خودجوش بازارچه را تعطیل کردند، اما با توجه به تعطیلی های قبلی در حال حاضر در صورت تعطیلی بازاریان نیاز به حمایت دارند.
به گزارش خبرنگار آوای سنت آمار نگران کننده روزهای جاری شهرستان های تابعه اورامانات علاوه بر اینکه نگران کننده است، تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان آن به حساب می آید.

دراین باره یک فروشنده بازارچه با اشاره به درج خبر تعطیلی بازارچه درون شهری در کانال های محلی آن حوزه انتخابیه گفت: در چند روز گذشته تمامی کانال های اورامانات و حتی استانی درباره بسته شدن بازارچه جوانرود و تعطیلی آن مطلب منتشر می کردند، ولی بازارها کاملا باز هستند و ما جمعی از فروشندگان بازارچه مرزی حاضر به بستن بازار نخواهیم بود، چون این بازار به مدت دو ماه بسته شد در حالی که کل بازارها در جوانرود باز بود.
اولین بیمار کرونایی ۱۹ اسفند ۹۸ در پاوه شناسایی شد که متعاقب آن حساسیت خاصی بر شهرستان مستولی گشت. از ۲۰ اسفند ۹۸ طلافروشان و در ادامه پارچه فروشان مغازه های خود را تعطیل کرده و زمینه قرنطینه کامل شهر را فراهم آوردند. نتیجه ی این تدابیر و رعایت مردم سبب گردید شهرستان پاوه تقریبا پس از یک ماه (۱۵ فروردین) شاهد آمار معقول بیماران کرونایی ( ۶ نفر مبتلا) باشد.
با کم رنگ شدن حساسیت مردم شاهد سیر صعودی بیماری بودند، بطوریکه شمار مبتلایان از ۱۷ نفر بیمار در ۲۰ اردیبهشت ۹۹ به ۴۱ نفر در ۱۵ خرداد ماه جاری رسید. اما در این شرایط نه تنها ترددهای بین شهری کم نشد، بلکه حساسیت لازم نیز به حداقل ممکن رسید و بی تفاوتی عامه ی مردم را .فرا گرفت

درآغاز شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه ساکنین پاوه ای برای خرید یک عدد ماسک ساعت ها در صف انتظار ایستاده و حاضر بودند برای خرید آن هر مبلغی را پرداخت کنند، اما اینک بر اساس خبرهای رسمی، ماسک در داروخانه ها موجود است و مردم نیز ماسک در اختیار دارند، اما کمتر میل به استفاده از آن دارند.
این حقیقت تلخ در جوانرود و ثلاث باباجانی بسیار نگران کننده تر است. آمار مبتلایان اورامانات در ۴ خرداد سال جاری به ترتیب: پاوه ۲۶ نفر، جوانرود ۶۹ نفر، ثلاث باباجانی ۹۶ نفر و روانسر ۴۵ بوده، این آمار در فقط در فاصله ١١ روز در پاوه به ۴۱ نفر، جوانرود به ۱۴۴ نفر، ثلاث باباجانی به ۱۳۰ نفر و در روانسر به ۵۲ نفر افزایش پیدا کرد.
آمار یاد شده بیانگر رشد فزاینده شیوع بیماری در پاوه و جوانرود می ‌باشد. به عبارت دیگر تنها در یازده روز اخیر تقریبا شاهد افزایش صد درصدی تعداد بیماران در این دو شهرستان هستیم.

دکترمحی الدین امینی پزشک مرکز کرونا شهرستان جوانرود ضمن تایید افزایش آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در منطقه اورامانات و بویژه شهرستان جوانرود، روند ابتلا به ویروس کرونا را در پس از عید فطر به طور متوسط روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ مبتلای جدید در روز دانست.
وی تصریح کرد: این مسئله کە در فصل گرما برای افراد مختلف حضور با ماسک و دستکش و رعایت فاصله مناسب در مراودات و مناسبات امری دشوار و خسته کننده است، امری بدیهی می باشد، اما بخاطر حفظ سلامتی و جان مردمی که در معرض تهدید جدی این بیماری قرار دارند، شایسته است سختی ها را تحمل کرده و حامی نظام سلامت در این زمینه باشیم.

بر اساس این گزارش، جوانرود در هفته اخیر متاسفانه فوت ۲ نفر از افراد مبتلا به کرونا را شاهد بود. همزمان صبور حسینی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان ثلاث باباجانی با انتشار اطلاعیه ای از روند رو به رشد آمار مبتلایان به بیماری کرونا در آن شهرستان خبر داد و متذکر شد: توصیه های بهداشتی در راستای قطع زنجیره ی بیماری رعایت نشده و شیوه زندگی مردم به روزهای قبل از شیوع کرونا برگشته است که این موضوع تهدید بزرگی برای سلامت شهروندان بشمار می رود. نتیجه این روند چیزی جز افزایش آمار مبتلایان به بیماری و به خطر افتادن سلامت شهروندان نخواهد بود.
تا هفدهم خرداد ماه جاری با شناسایی ۲۵۱ مورد، تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه به این بیماری در استان کرمانشاه به ۶۲۲۸ و فوتی ها به ۱۵۱ نفر رسید. رکورد فوتی ها در طی یک شبانه روز ۵ نفر عنوان شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن