اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

ایمان قوی رمز سعادت دنیوی و اخروی است

آوای سنت: امام جمعه موقت سیمین شهر کامیابی هر دو جهان را بسته به ایمان قوی و تفکر در چرایی خلقت، چرایی بودن در مبداء و آمادگی برای مقصد ابدی دانست.

به گزارش آوای سنت، نیاز قلیچ آخوند حنفی طی سخنانی، مقصد زندگی در دنیای فانی را ذخیره بیشترین دستاورد از اعمال حسنه برای گرفتن کارنامه قبولی جهت رسیدن به خوشبختی و سعادت آخرت خواند و گفـت: بهشت و جهنم در چند طبقه تعریف شده اند. طولی نمی کشد که عمر انسان های کج اندیش و کسانی که خوشبختی را در جمع آوری ثروت می بینند به آخر رسیده و می بایست در روز حساب غبطه بخورند که چرا مانند مومنین طریقه زندگی نوزانی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را در پیش نگرفته اند، پس حسرت ابدی در انتظار آنها خواهد بود. این گروه اعتقادی به معاد نداشته و آن را سرابی بیش نمی پندارند.

بشر در ابتدای خلقت عمر چند صد سال داشت. کسانی مانند حضرت نوح علیه السلام هزار سال عمر کرده اند، اما همگی ایشان امروز جایی در این دنیا ندارند و به اعمال خوب و بدشان در سرای ابدی رسیدگی خواهد شد.

آخوند حنفی با یادآوری این مطلب که مومنین و متقیان نیز در زمان انبیاء و صدر اسلام مشغولیت های دنیوی داشته اند، افزود: آن اصحاب گرانقدر نخواستند بهره چندانی از مال و توشه ظاهری دنیا ببرند، زیرا به خوبی می دانستند که در زمان مرگ یارای بردن اندوخته ها را نخواهند داشت. مصیبت بزرگ را در موت نمی دانستند، بلکه اندیشه بزرگ از نگاه اهل ایمان، چگونگی نجات در آخرت است. دنیا نیز با همه فریبنده هایش روزی به پایان خواهد رسید، لیکن دنیا همه ظواهر و فریبنده ها را به کار می گیرد تا مومنین و اهل ایمان از نماز، شرکت در صف های جماعت و اعمال حسنه غافل بمانند.

امام جمعه موقت سیمین شهر، کامیابی هر دو جهان را بسته به ایمان قوی و تفکر در چرایی خلقت، چرایی بودن در مبداء و آمادگی کافی برای مقصد ابدی دانست و اظهار داشت: موت هرگز خبر نمی کند و می بینیم که بشر روی زمین ناغافل و بیخبر از اتفاقی که انتظارش را می کشد، ناگهان می بیند که به پایان راه رسیده است و فرصت جبران خطاها و اشتباهات گذشته اش را ندارد. فرصت نمی کند تا بدهی هایش را بپردازد و بابت آن از طلبکاران دلجویی کند. حتی از فرصت وداع با فرزندانش هم محروم شده و مجبور اس تا همه متعلقاتش را پشت سر بگذارد.

آخوند حنفی، حوادث و اتفاقت منجر به فوت را درس عبرتی برای بشر در حال حیات برشمرد و متذکر گردید: تا دغدغه آخرت در ذهن نباشد عملی که کسب رضایت باریتعالی را سبب گرداند از ما سر نخواهد زد. کفار اراده ای برای نجات خود از آتش دوزخ نداشته و همه تلاش خود را صرف موفقیت در دنیا می کنند. از این رو راهی برای نجات نخواهند داشت. در عصر حاضر می بینیم که شیفتگان دنیا در غرب همه اهتمام را در کار و خوشگذرانی خلاصه می کنند و اراده برای فکر آخرت ندارند. در دایره سرزمین های اسلامی و در مساجد اسلامی در بلاد دور و قاره سبز، مسلمانان اراده به دینداری دارند و از آخرت غافل نمی مانند. برای هر انسانی در لحظه موت حسرت وجود خواهد داشت.

این عالم شاخص اهل سنت خاطر نشان ساخت: در بهترین لحظات دنیا نیز نمی توان به فردای عمر اعتماد کرد. اگر اراده به خواندن قرآن داریم آن را به فردا موکول نکنیم، زیرا تصمیم برای انجام کار خوب هم یک نعمت است. اگر برنامه رفتن به حج داریم برای سالیان آینده برنامه ریزی نکنیم. مکتب خانه ها را خالی نگذاریم. در اوقات فراغت بعد از نماز در مسجد نشسته و دقایقی فارع از خیالات دنیا به ذکر مشغول شویم. خدا را با عبادت بشناسیم که این نسخه قرآن برای بشر است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن