اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

بحران گازی کشور و مسئولیت شهروندان

آوای سنت : قطعی گاز خانگی در استان هایی همچون خراسان جنوبی، بخش هایی از خراسان رضوی و خصوصا مناطق عمده ای از شهرستان تایباد و در پاره ای نقاط کشور موجبات گلایه شهروندان را فراهم آورده است.

اکثر مناطق شمال شرق کشور و ساکنان نواحی مرز دوقارون و سراوان یک هفته گذشته را دمای منفی سپری کرده و از سوی دیگر شلوغی صف های بنزین و نفت بر بار مشکلات عمومی می افزاید.

جواد اوجی وزیر نفت به دستور رئیس جمهور با همراهی جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام به آن حوزه انتخابیه سرکشی کرده و تمهیداتی در خصوص توزیع وسایل گرمایشی و نفت در میان خانوارها بعمل آورده است، لیکن نمی توان مدعی شد که همه مشکلات مردم آن نواحی برطرف شده است.

اکثر نانوایی هایی های مناطق درگیر با قطعی گاز هنوز شرایط فعالیت عادی شان را از سر نگرفته اند و این بحران باید هر چه زودتر تحت مدیریت و ساماندهی قرار بگیرد.

در این حال حسین افتخاری مدیر عامل شرگت گاز خراسان رضوی وعده داده است که گاز مشترکان در تربت جام طی امشب و حداکثر تا فردا شب وصل خواهد شد.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم منطقه با بر تاکید بر پیگیری دیپلماسی خارجی بابت متعهد نبودن کشور ترکمنستان به تعهدات بعمل آمده، تعداد مشترکان درگیر با قطعی گاز در آن حوزه انتخابیه را شانزده هزار مشترک خواند و گفت: از مردم عزیز در کلیه مناطق کشور می خواهم تا حدالامکان در مصرف صرفه جویی داشته باشند. دمای هوا در شهرستان تربت جام طی سردترین زمان به منفی شانرده درجه می رسد و تحمل این برودت برای بویژه کودکان و خردسالان واقعا سخت و دشوار است.

مولوی عبدالباری صالحی مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید تایباد نیز در این زمینه  با بیان این مطلب که تمام مشترکان گاز در آن شهرستان مسیر صرفه جویی را در پیش گرفته اند، افزود: مردم در همه شرایط سخت با یکدیگر همکاری دارند و این همیاری در آزمون های گذشته نیز ثابت شده است. ما می دانیم قریب به اتفاق هموطنان در منازل شان از یک وسیله گرمایشی استفاده می کنند و نگرانی آنها درباره اوضاع مناطق فطع گاز منطقی و بجا می باشد. ان شاء الله این مشکل نیز بزودی و با صرفه جویی عمومی برطرف شده و امید می رود مسئولین مربوطه درس های لازم را از این تجارب سخت بگیرند.

شیخ محمد صدیق بهجت از علمای اهل سنت جنوب قطعی گاز در کشور را جزو مواردی خواند که باید در سریع ترین زمان به حل و فصل مشکلات آن پرداخت و عنوان نمود: مسئله صرف جویی در گاز و آب در شرایط بحرانی وظیفه اصلی یک مسلمان است تا به آن بپردازد.

وی افزود: ما می دانیم در کشورهای فاقد گاز طبیعی که در زمینه های دیگر به پیشرفت رسیده اند، فرهنگ استفاده از منابع طبیعی جا افتاده و مردمان آنها طریقه مصرف را در نظر می گیرند. در شرایط امروز می توان با پوشیدن لباس های گرم در داخل خانه و تنها با دو درجه پایین کشیدن درجه مصرف، صرفه جویی مناسبی را بعمل آورد تا گاز به سایر نقاط نیز برسد.

ابوبکر آخوند خوجملی امام جمعه اهل سنت نگین شهر نیز با دعوت از همه ایرانیان برای صرفه جویی در مصرف گاز تاکید کرد: فارغ از کوتاهی های مدیریت در زمینه بحران قطعی گاز، امروز باید به فکر سایر هموطنان خود باشیم.

وی تاکید کرد: اتحاد و همدلی در مواقع بروز حوادث پیش بینی نشده باعث برون رفت از یک مشکل عمومی و اساسی می شود. انسان باید در همه حال تابع به فرمایشات قرآن کریم در دستگیری از حال آسیب دیدگان باشد. لذا رویه صرفه جویی و شناخت آسیب جهت جلوگیری از تکرار مشکل حاد در سال های آینده وظیفه مردم و دولتمردان به حساب می آید. دنبال مقصر بودن کمکی به نگاه های در انتظار محروم شدگان از نعمت گاز نمی گذارد. از نمایندگان مجلس و مسئولین امر می خواهیم ترتیبی اتخاذ نمایند تا از تکرار قطع منابع گرمایشی در ادامه زمستان امسال و در سال های آینده از راه دیپلماسی جلوگیری نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن