اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

برای نمازهای جماعت با مسوولان هماهنگی شود

مولانا گرگیج:برای نماز تراویح و جماعت با مسوولان پزشکی هر منطقه هماهنگی شود

آوای سنت :مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ضمن تبریک آن به مسلمین جهان، از امامان جماعت خواستند در خصوص برگزاری نمازهای جماعت و تراویح با مسئولین پزشکی و شورای تأمین هر منطقه مشورت کنند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان شامگاه پنجشنه (۴ اردیبهشت ۹۹) در پیام تصویری به‌مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان در خصوص روزه گرفتن با توجه به بحران ویروس کرونا گفتند: نخستین مسئله ای که مردم بارها سوال می کنند این است که با توجه به وضعیت کرونا روزه بگیریم یا خیر؟! روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان واجب است و این بیماری دلیل بر ترک آن نمی شود و کسانی که عاقل، بالغ و سالم هستند باید روزه بگیرند و پس از افطار تا هنگام سحر، نوشیدنی های زیاد مصرف کنند و از تغذیه های مناسب و مقوی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

مولانا گرگیج افزودند: خانم هایی که در عادت ماهیانه هستند یا وضع حمل کرده اند، بیماران و یا زنان حامله که با تشخیص پزشک روزه برای‎شان مضر است ضرورتی ندارد روزه بگیرند اما بعدا حتما قضایی آن را به‎جا آورند.

عالم سرشناس اهل سنت کشور در خصوص برگزاری نمازهای جماعت و تراویح در مساجد خاطرنشان ساختند: با توجه به شرایط بحران کرونا باید نمازهای جماعت و تراویح با نظر کارشناسان بهداشتی برگزار شود واگر اعتقاد داشتند این تجمع ضرر دارد از برگزاری نماز در مساجد صرف نظر شود.

خطیب جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر ضمن تأکید بر پیروی از مسئولین بهداشتی در خصوص مبارزه با کرونا تصریح کردند: اگر مسئولین و کارشناسان بهداشتی، برگزاری نماز تراویح و نمازهای یومیه در مساجد را مجاز دانستند شروطی را که مفتی محمدتقی عثمانی (مفتی اعظم پاکستان) درباره برگزاری نمازهای یومیه و تراویح در بیانیه‎ی خود ذکر کرده اند و توسط دارالعلوم زاهدان ترجمه شد رعایت شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: مناطق مختلف دنیا را نمی توان با یکدیگر قیاس کرد زیرا ممکن است در یک منطقه وضعیت کرونا سفید باشد؛ چنانچه در استان های جنوبی وضعیت کرونا را سفید اعلام کردند، اما باز هم تأکید می کنیم که در وضعیت سفید هم احتیاط کنیم زیرا این بیماری ناگهان همچون موج شدیدی همه را فرا می گیرد پس توصیه می کنم خود مراقبتی داشته باشیم.

مولانا گرگیج در خصوص برگزاری نماز در مساجد بیان داشتند: افراد مسن، بیماران و تمامی کسانی که بیماری های زمینه ای همچون ناراحتی قلبی، دیابت و مشکلات ریوی دارند از حضور در مساجد خودداری کنند و کسانی هم که به مسجد مراجعه می کنند از یکدیگر فاصله داشته باشند، فرش های مسجد را جمع کنند و از جانماز شخصی استفاده شود، امامان جماعت یا متولیان مساجد روزانه مسجد را ضدعفونی کنند، نماز تراویح مختصر برگزار شود و پس از نمازهم هیچ تجمعی صورت نگیرد و همچنین نمازگزاران از مصافحه پرهیز نمایند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور بیان داشتند: خواندن تراویح سنت مؤکده است و از واجبات به‎شمار نمی رود که حتما باید در مساجد خوانده شود از این رو اگر در خانه این نماز را در کنار اعضای خانواده با جماعت و به صورت مختصر بخوانیم همان ثواب را خواهیم گرفت.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر خطاب به امامان جماعت و بزرگان مناطق مختلف کشور گفتند: درخواست بنده از امامان جماعت و بزرگان هر منطقه این است که در خصوص برگزاری نمازها در ماه مبارک رمضان با جامعه پزشکی و شورای تأمین شهرها که خادمان سلامت و امنیت شهروندان هستند مشورت شود تا خدای ناخواسته این عبادت معنوی و بسیار دلنشین موجب از دست دادن عزیزان و از بین بردن صحت و سلامتی آنان نشود.

ایشان در پایان سخنان‎شان با بیان این ‎”ماه رمضان ماه مواسات و انفاق است” بر لزوم کمک به نیازمندان، مساکین و مدارس دینی در این ماه مبارک که اجر و ثواب آن چندین برابر است تأکید کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن