اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

بررسی مشکلات اشتغال زایی جوانان در گفتگو با ماموستا کریمی

آوای سنت: عالم اهل سنت کورد،حمایت از مشاغل آزاد را باعث ایجاد دوام در زندگی خانواده های جوانان برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا ابراهیم کریمی در گفتگو با خبرنگار ما در بحث آسیب شناسی روند رو به رشد طلاق در جامعه اسلامی، دوری از سنت و روش پیشینیان را از عوامل مهم آن خواند و گفت: نبود حاشیه امنیت در خصوص اشتغال جوانان دغدغه ای است که نسل رو به رشد را به خود درگیر کرده است. پس از دهه هفتاد مردم از کار در مزارع روستایی و کسب درآمد آزاد فاصله گرفته و فعالیت در مشاغل دولتی به مهمترین هدف جوانان تحصیل کرده تبدیل شد. پدران امروز که فرزندانشان در سنین ازدواج بسر می برند، پل های پشت سرشان را خراب شده می بینند و این انتظار که جوان امروزی پا به مشاغل آزاد بگذراد به مسئله غیر قابل تصور تبدیل شده است.

وی در این باره افزود: جوانان سال هزار و چهارصد همان کودکان دو دهه گذشته هستند که در پهنه زندگی ماشینی و در محیط شهر بزرگ شده و تجربه پیشینیان خود را ندارند و لذا آمادگی کافی برای کار در مشاغل غیر دولتی را در خود نمی بینند.
یکی دیگر از دلایل این مسئله به نبود آینده نگری ارتباط پیدا می کند و بیش از نود درصد اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان بدون برنامه ریزی مناسب و به بطالت سپری می شود.

ماموستا کریمی با تاکید بر بارور و شکوفا کردن استعدادهای نهفته فرزندان تاکید کرد: خدای متعال بشر را با استعداد های بالقوه و متفاوت از یکدیگر آفریده است. فرزندان در سنین خردسالی استعدادهایشان را بروز می دهند و اگر نبوغ آنها در کارهای عملی جدی گرفته شود،کار در مشاغل دولتی و پشت میز نشینی دیگر برایشان اول و آخرین گزینه در آینده نخواهد بود.

با وجود امکانات خوبی که در مراکز فنی و حرفه ای تدارک دیده شده است، لیکن تعداد اندکی از مخاطبان در این مراکز تعلیم می بینند و از امکانات و تجربیاتی که به رایگان در اختیار علاقمندان گذاشته شده است، بهره وری کمتری صورت می گیرد.

امام جمعه مسجد جامع ننله سنندج اشتغال همه نسل جوان در مشاغل اداری را امری غیر ممکن دانست و اظهار داشت: مشاغل سالم بسیار زیادی هستند که از نظر میزان درآمدزایی بالا با مشاغل دولتی قابل قیاس نیستند و حاشیه امنیت در آنها زیاد است‌. مضافا آنکه این گونه مشاغل شامل محدودیت های اداری نبوده و شخص می تواند بسته به زمانی که در اختیار دارد به کار و فعالیت مشغول باشد.

طی سالهای گذشته فرهنگ سازی و حمایت دولت از مشاغل سالم آزاد، کم بوده و جوان جویای کار جهت برخورداری از تسهیلات آسان، موانع متعددی پیش رو داشته است. حمایت از مشاغل آزاد می بایست در راس امور قرار گرفته و موانع تسهیل گردند‌.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: تجربه نشان می دهد که کارهای فنی به هر تعداد به مشاغل روزمره اضافه شوند، باز هم کشش لازم را داشته و کارآفرینان می توانند درآمد کافی داشته باشند، خاص آنکه در مشاغلی مانند تعمیرات ادوات ماشینی نیاز به تخصص بیش از پیش احساس می شود. ما اگر بتوانیم در صنعت توریسم به پیشرفت قابل قبول برسیم با افزایش حجم گردشگران، کسب و کارهای فردی و گروهی به رونق قابل قبولی خواهند رسید.

ماموستا کریمی یادآور شد: دین اسلام برای درآمد زایی محدودیت قائل نمی باشد، اما آنچه که فکر و ذهن جوانان را درگیر کرده است، درآمد از راههایی است که مانع شرعی داشته و سالم به حساب نمی آیند.

این قبیل درآمدهای بدون زحمت برکت ندارند و آتیه مناسبی برایشان تصور نمی شود‌. لازم است تا در ورود افراد جویای کار به عرصه تجارت کالا ساماندهی بعمل آید. مجلس باید قوانینی وضع کند تا محدودیت های تجارت در نقاط مرزی برطرف شده و انگیزه کار در علاقمندان ایجاد شود. همچنین یکی از اهداف شوراهای شهر و روستا می تواند سیاست حمایت و نظارت بر نحوه فعالیت کارآفرینان محلی باشد. مسلما اگر کارآفرینان محلی بدانند که محصولاتشان تضمین خرید از سوی متولی امر را دارد، وارد بازار کار شده و در زمینه کاری خود موفق عمل خواهند کرد.

امام جمعه اهل سنت ننله نقش خانواده ها در خودباوری جوانان را مهم و حیاتی دانست و خاطر نشان ساخت: جوانان در بدو ورود به عرصه کار نیاز به حمایت مستقیم از سوی خانواده های خود دارند و همراهی والدین با آنها می‌تواند خودباوری را در فرزندان به تقویت برساند‌. جوانان تا زمانی که به یک حاشیه امنیت مطمئن و پایدار نرسند، خام و بی تجربه هستند و به هر میزان که به تشویق والدین دلگرم باشند، استقامت بیشتری در کار نشان خواهند داد. داشتن تخصص فنی و درآمد کافی بنیان خانواده های جوان را مستحکم می سازد. جوان از بزهکاری فاصله می گیرد و وقت خود را بیهوده در امور بیهوده و کارهایی که زندگی های جدید را تهدید می کنند، هدر نمی دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن