اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

برندگان و بازندگان اقدامات تروریستی در سیستان و بلوچستان

یادداشتی از احسان عثمانی از سنندج

آوای سنت : در روزهای اخیر، خبر تلخ شهادت پنج نفر از مرزبانان کشور در نقطه مرزی سراوان همه ما را متاثر کرد.

بر اساس خبرهای منتشر شده در خبرگزاریهای کشور، این مرزبانان از استانهای مختلف کشور بوده و در آن نقطه به حفاظت از مرزهای این سرزمین مشغول بودند.

بر اساس اعلام فرماندهی مرزبانی کشور، این اقدام ترورسی توسط گروهک های شبه نظامیِ فعال در مناطق مرزی ایران و پاکستان صورت گرفته است.

بعد از انتشار این خبر ، نخستین سوالی که به ذهن من رسید این است که آیا این قبیل اقدامات، کمکی به حل مشکلات مردم رنج کشیده سیستان و بلوچستان می کند؟

تاثیرات این قبیل اقدامات بر امنیت این استان حساس کشور چیست؟

و در نهایت اینکه چه کس یا کسانی از این قبیل اقدامات منتفع می گردند؟

پاسخ برخی از سوالات بالا مشخص است. بدون شک این قبیل اقدامات به نفع مردم سیستان و بلوچستان نیست.

این قبیل جنایات، طراحی های افرادی را که تلاش می کنند با ارائه یک چهره ناامن از سیستان و بلوچستان،سرمایه گذاران را از آنجا فراری دهند حمایت خواهد کرد.

همه می دانیم که مهم ترین مشکل جوانان ما در سیستان و بلوچستان، ایجاد فرصت های مناسب برای اشتغال و کسب درآمد از راههای حلال و قانونی است.

مهم ترین پیش نیاز ایجاد فرصت های اشتغال در یک منطقه، حضور سرمایه گذاران و احداث واحدهای صنعتی است.

همه صاحب نظران اعتقاد دارند که امنیت مهم ترین لازمه حضور سرمایه گذاران در یک منطقه است .وقتی که یک منطقه به دلایل مختلف شُهره به ناامنی پیدا می کند ، سرمایه گذاران به هیچ وجه سرمایه های خود را به آن منطقه نمی آورند.نتیجه این شرایط نیز، تشدید بیکاری و بزهکاریهای اجتماعی در آن منطقه است.

در استان سیستان و بلوچستان به علت فقدان فرصت های شغلی مناسب، بخشی از جوانان جویای کار با قبول همه مخاطرات آن ، به کارهایی مانند سوختبری مشغول هستند. قاچاق موارد مخدر نیز به عنوان یک فرایند نابسامان در نتیجه این شرایط رواج پیدا کرده است.

در این شرایط، انجام اقدامات تروریستی در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان ثمری جز تشدید فضای امنیتی نداشته و مردم شاخص ترین بازندگان این ماجرا خواهند بود.

در نهایت شایسته است علما و صاحبان تریبون در این استان نیز در بیانات خود به گونه ای عمل نمایند که برخی از مطالبه گریهای آنها برای فعالیت های خشونت بار گروهک های مسلح بهانه و زمینه ایجاد ننماید.

برادر اهل سنت شما از کردستان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن