اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری وجاهت شرعی ندارد

مراقب سلامت فرزندان مان باشیم

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع الیاسی از توابع شهرستان سرپل ذهاب چهارشنبه سوری را سنت برجای مانده از دوره زرتشتیان خوانده و زنده نگه داشتن آن را از نگاه شرع دین اسلام حرام دانست.

به گزارش آوای سنت ماموستا “هیوا پالانی” در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در شب آخرین چهارشنبه سال تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان قربانی نقص عضو ناشی از آتش بازی و استفاده از نارنجک های دستی و دیگر مواد انفجاری می شوند، گفت: سالهاست که تلفات آخرین چهارشنبه سال و دیدن تصاویر مردم آسیب دیده دل همه ما را به درد می آورد و هیچ سالی نیست که چند جوان و نوجوان بر سر این مسئله و بدعت اشتباه و غلط دچار نقص عضو نشوند.

مراسمی بی فایده که حدیث شریف درباره آن می فرماید، اگر انسان ها مانند زرتشتیان معتقد به تأثیر آتش در تدبیر امور از جمله بهبودی، بهروزی، شادابی‌ و همچنین تغییر رنگ و دفع آفات زردی و غیره باشند، قطعاً چنین اعتقادی غلط است و یا اینکه اگر این مراسـم به قصد تعظیم و تقدیس آتش چون زرتشتیان صورت گیرد، از لحاظ اعـتقادی خـطرناک و بر ایمان یک شخص مسلمان بسیار مضر شناخته می شود.

وی با بیان اینکه کودکان و جوانان از این اعتقادات مبرا بوده و چهارشنبه سوری را صرفا بهانه ای برای تخلیه هیجانات خود می دانند، افزود: متاسفانه ایراد اصلی در والدین فرزندان ما است که آنها را به شیوه قرآن کریم و سنت تربیت نمی کنند. هدف اکثر والدین امروزی بر این اساس نهادینه شده است که برای فرزندان شان یک زندگی مرفه و با پول زیاد را برجای بگذارند طوری که در آینده دچار کمترین مشقت، زحمت و آسیب نشوند، اما هیچ توجهی به تربیت شان به روش اسلامی ندارند و اینها گاها سبب بروز فاجعه و جامعه بر اثر روی آوردن به ندانم کاری ها می شود.

ماموستا پالانی تجمع کودکان و جوانان به بهانه چهارشنبه سوری در ایام کرونایی را امری ناجایز خواند و اظهار داشت: تجمع تعدادی زیادی از اقشار جوان در این شب که محلات خلوت را برای انجام آتش بازی انتخاب می کنند، باعث انتقال بیشتر ویروس کرونا شده و چرخه جدیدی از انتقال ویروس به افراد خانواده و سایر نزدیکان شکل می گیرد. مضافا آنکه بسیار اتفاق افتاده است که فرزندان بر اثر شیطنت!، مواد انفجاری را ناغافل نزدیک رهگذران و دوستان خود پرتاب می کنند و این مسئله خود آسیب های جدی به همراه می آورد.

کم نبودند زنان حامله که بی خبر در معرض صدای شدید ناشی از انفجار قرار گرفته و به سقط جنین دچار شده اند. این مسئله از نگاه اسلام یک قتل غیر عمد به حساب می آید که مقصران اصلی آن والدین بچه ها هستند و هر چند که ممکن است ناشناخته باقی بمانند، اما در روز قیامت باید پاسخگو باشند، لذا انجام این قبیل کارها از نظر شرع مقدس اسلام حرام است.

این عالم کورد اهل سنت تاکید کرد: والدین ما در کمال تاسف اصل شیوه های تربیت فرزندان را فراموش کرده و فرعیات را مورد توجه قرار داده اند. ما برای بچه ها از لحاظ مالی هر انچه را آنها بخواهند برایشان تهیه می کنیم، ولی دقت نمی کنیم که با این شیوه تربیتی چه آینده مبهم و تاریکی را برایشان تدارک می بینیم. هر کودک و نوجوانی که در این شبها مبادرت به آتش بازی کرده و باعث آسیب رساندن به خود و دیگران شوند، مقصر اتفاقات در وهله نخست والدین آنها هستند و می بایست در روش های تربیتی خود تجدید نظر نمایند.

کنترل و نظارت روی رفتارهای بیرونی فرزندان و بردن آنها به مکانهایی که می توانند تفریحات سالم انجام دهد، لازمه داشتن فرزند با نشاط و خندان است، پس در مقابل تفریحی که جان فرزندان و سایر مردم را به خطر می اندازد، بی تفاوت عبور نکنیم. برای ساعتی تفریح عمری را در حسرت و پشیمانی بسر نبریم. بیهوده خود را مدیون افرادی نکنیم که در اثر غفلت ما دچار آسیب و نقص عضو می شوند. بویژه چشم عضوی است که در معرض بیشتر آسیب ناشی از ترکش های نارنجک های دستی قرار دارد و با اولین اصابت شی گداخته، شخص سلامت بینایی اش را از دست می دهد. بنابراین به جای آسیب رساندن به یکدیگر، بکوشیم تا محیطی امن و آرام فراهم نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن