اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

بعثت پیامبر برای مقابله با ظلمات بود

مولوی کاظمی:رسول الله برای مقابله با جهل مبعوث شد

آوای سنت:مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند در مراسم نماز جمعه مسجدالنبی بیرجند در مورخه (۱۵ آذر ماه ۹۸) درخصوص شان و منزلت نبی مکرم به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی اسماعیل کاظمی طی بیاناتی گفت: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، رحمت تمام عالم و جهانیان است. ایشان در زمانی پا به عرصه گیتی گذاشت که جهل، ظلمات وخرافات بر جهان گسترده بود.خداوند متعال در چنین عصری شخصیتی را برای هدایت جهانیان مبعوث گردانید که رحمه للعالمین بر جهانیان می باشد. بنابراین تامادامی که زمین بر دور خورشید می گردد و خورشید نورافشانی می کند،دین مبین اسلام پا بر جای خواهد بود و انوار نورانی رحمه للعالمین برجهانیان نورافشانی خواهد کرد.

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خانواده ای به دنیا آمدند که از لحاظ طبقاتی با دیگر طبقات فرقی نداشت، اما از لحاظ اصل و نسب جزو بهترین و شریف ترین نسب ها به حساب می آید.پیامبر امت اسلام درخانواده ای یتیم بدون آنکه مهر، محبت و عطوفت پدر را تجربه کند، پرورش یافت و از عطوفت مادری به مدت کم برخوردار بود. ایشان اگرچه یتیم بود، ولی در بین مردم زندگی می کرد و خودش را از سایرین برتر نمی دانست.

مولوی کاظمی ادامه داد: آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم به دردهای جامعه بخوبی واقف بود. مشکلات جامعه را درک کرده و فقر و جهالت را لمس می نمود. مردم در شرایط ناملایمات جامعه با ایشان انس گرفته بودند. از طبقه اشراف و ثروتمند پیامبر را از کودکی می شناختند و دردهایشان را پیش ایشان ابراز می کردند، چرا که از همان اوان جوانی و طفولیت در بین مردم بسر می برد.

مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند با بیان اینکه آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم دلایل دردهای آلام مردم جامعه را می دانست اظهار داشت: سرور دو عالم آگاه بود که مردم با چه مشکلاتی دسته و پنجه نرم می کنند. قبایل اعراب در آن زمان،دارای رسومی بودند که باعث می شد اطفال نوزاد مدتی از دامان مادر دور نگه داشته شوند. ازاین رو نبی مکرم چند صباحی را در بیابان های خشک و در بین چادر نشینان سپری نمود. در آنجا بود که به مشکلات انسان ها و بشریت پی برده و ضمیرش از همان اول کودکی با انوار ربانیت مصفا گردید. پس این چنین بود که رب متعال ایشان را به عنوان معلم بشریت و پیامبر آخرالزمان و خاتم الانبیا برگزید.

مولوی کاظمی یاد آور شد:درچنین زمانی باریتعالی به پیامبر ماموریت می دهد تا پیام الهی را به گوش مردم برساند.رسولی که جزئی از مردم قریش بود و با فرهنگ و آداب شان آشنایی داشت، آمده بود تا آیات نورانی خداوند را بر قومش تلاوت کند.

بدانید که تا انسانها تزکیه نشوند،تعلیم نمی یابند.معلم ابتدا باید انسان را تزکیه برساند و سپس به وی علم بیاموزد. نبی مکرم معمولا زیاد سخنرانی نمی کرد و عمل ایشان باعث می شد تا پیروان دین الهی افزایش یافته و آداب و سلوک آن حضرت را در زندگی خود پیاده نمایند.آن حضرت فرمایش می دارد، من مبعوث شدم تا اینکه مکارم اخلاق را در بین امت پیاده کرده و شما را به اخلاق انسانیت برسانم.

خطیب نماز جمعه مسجد جامع الصدیق بیرجند تاکید کرد: انسان مومن اگر می خواهد راه و روش پیامبر را در پیش بگیرید، بهترین روش و راه و بهترین شیوه الگو گرفتن از زندگی ایشان است. کسی که شیوه پیامبر را در پیش بگیرید به بهترین شیوه زندگی دست می یابد. خداوند خطاب به انسان می فرماید، ای انسان! تمام زمین، آسمان و آن چه که در ما بین زمین و آسمان قرار دارد، همه را برای تو آفریدم تا بتوانی بهترین بهره را ببری.

مولوی کاظمی بیان نمود: هر انسانی می تواند در وجود خود معدنی از طلا و نقره باشد به شرط آنکه بتواند آنها را استخراج نماید. همانگونه که می دانید معادن درمکان های پنهان جای گرفته اند. معادن معمولا در دل صخره ها و در دل خرابه ها و باتلاق ها هستند. ما نیز باید باتلاق های ظاهری که در روی انسان ها قرار گرفته است کنار بزنیم و معدن انسانیت را از وجودشان که الی الله است،پیدا کنیم تا بتوانیم آنها را در مسیر الی الله رهنمون سازیم.

این عالم اهل سنت همچنین گفت: باید برادر مسلمان را جزو خانواده خود بدانیم. او را در سر سفره خود دعوت کرده و عطوفت و مهربانی را در بین انسان ها جاری نماییم. زمانی که ما شخصی را دعوت می کنیم، شخص مهمان رزق خودش را می خورد، اما مصیبت، درد و آلام را از خانواده دور می نماید. امزوه مشاهده می شود خانواده هایی که مهمان پذیر نیستند به انواع مصیبت ها، بیماری و دردها دچارمی شوند. لذا کسانی که درب خانه شان به روی مهمان باز است، اگرچه به ناملایمات اندکی هم دچارباشند، اما خداوند متعال هزاران مصیبت را ازآن خانواده دور می نماید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن