اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

بومی گرایی و اهمیت آن در انتصاب مسئولین

بیانیه یک فعال ترکمن درباره انتصابات در مناطق ترکمن نشین

آوای سنت : بر اساس شنیده ها، قرائن و شواهد، گویا قرار است که در سطح شهرهای ترکمن صحرا، نیروهای غیر بومی (اعم از فرمانداران، مدیران و مسئولین ادارات شهری) جا به جا گردند.

در این خصوص، لازم دیدم نکاتی را به محضر استاندار محترم و معاونت محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان گلستان اعلام دارم؛

آنچه که امروز، ما را به نوشتن این عریضه وا می دارد، این است که محرومیت های ترکمن صحرا، نه به خاطر موانع طبیعی (که همه نوع مواهب طبیعی را داریم)، بلکه بخاطر موانع غیر طبیعی از قبیل نگاه تبعیض آمیز قومیتی و سیاسی به آنهاست !..

ما، همیشه امیدوار بودیم و هستیم تا بی عدالتی ها، از روی زندگی مردم منطقه برچیده شود و احساس تبعیض از جامعه ی ما رخت بر بندد!..

نگاه ابزاری به اقوام به خصوص قوم ترکمن که همیشه نسبت به دولت مرکزی احترام ویژه ای قائل بوده اند، چه زمانی از بین خواهد رفت!؟

نیازی به اشاره به آراء ترکمن صحرا به دولت های منتخب در ادوار مختلف نیست!.. چون همگان شاهدند و می دانند که منطقه ما، جهت اصلاح گری در جامعه و تغییر در سرنوشت سیاسی جامعه، همیشه حضور حداکثری داشته اند.

اگر اصل بر شایسته سالاری بود و افراد توانمند  و نخبگان و روشنفکران ترکمن صحرا‌ نیز در دیگر شهرهای استان و یا استان های همجوار در مناصب فرمانداری یا مدیر یا مسئول شهرستان های دیگر می بودند، در اساس کار، مشکلی نمی بود.!.

اما، قرار دولتمردان این نبود.

مردم شریف منطقه می خواهند ، در شهرهای ترکمن نشین با ترکیب جمعیتی بالغ بر ٩٠ درصدی، از افراد بومی ، فرماندار یا مدیر یا مسئول داشته باشند. با آن که می دانیم کمتر از ١٠ درصد از مدیران شهرهای با اکثریت ترکمن نشین ، از قوم ترکمن هستند !.

یکی از دلایل این خواسته ی ما ، آشنا بودن مسئولین بومی برخاسته از همان شهرستان با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ، هنر و باورها و اعتقادات مردم آن شهر، بوده و آنانند که بهتر می توانند در خصوص حل مسائل و مشکلات منطقه، از مشارکت مردم، استفاده بهینه نمایند.

پس، نگذارید این امید مردم، به یأس و ناامیدی تبدیل شود.

در ضمن، یادآوری می نمایم کسی که حقوقش را پایمال شده، می بیند، انگیزه ای برای مشارکت سیاسی آگاهانه، در عرصه های مختلف، در خود احساس نمی کند!

بگذارید ، مصداق این شعر باشید که شاعر فرموده است: ، “ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم “.

لطفأ این فاصله ها را به گستره آسمان تا زمین نکنید!

بنابراین، از آن عالی جنابان محترم درخواست می نماییم در مدیریت های خرد و کلان استان، و انتصاب مدیران خود ، تجدیدنظر  و اصل را بر شایسته سالاری با محوریت بومی گرایی قرار دهند تا زمینه همکاری و مشارکت جامعه ترکمنصحرا را در امور ملی و منطقه ای فراهم نمایند.

به امید آن روز و همدلی بیشتر اقوام

هشتم مهر ماه ٩٩

با کمال احترام

عبدالغفار رادمهر

 «دبیر کل جبهه متحد همدلان صحرا»

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن