اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تاثیرات ماه مبارک رمضان در کاهش جرایم

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت روستای یل چشمه کاهش آمار جرایم مختلف را از ویژگی های ماه مبارک رمضان یاد کرد.

به گزارش آوای سنت عبدالرحمان آخوند نیازی در گفتگو با خبرنگار ما رمضان را یک نیاز و انگیزه معنوی برای پالایش روح و جسم دانست و گفت: گرچه نگاه و اندیشه اسلامی به رمضان بیشتر با ابعاد روحانی آن انس و الفت برقرار می کند، اما در زمینه سلامت جسمانی نیز فواید بسیاری را به شخص روزه دار می رساند. روزه از گذشته در میان ادیان دیگر نیز مرسوم می باشد، اما یکماه روزه داری به همراه ختم قرآن و در کنار آن استغفار امتیاز ویژه ای است که تنها به امت محمدی عطا شده و شفاعات آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم را با خود دارند.

فواید روزه داری را می توان از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. انگیزه میل به مشارکت در نمازهای یومیه، ختم قرآن کریم، خواندن نمازهای نفل و عبادت های شبانه از اعمال این ماه شمرده می شوند. همچنین می بینیم که بسیاری از کودکان نیز به شوق شرکت در نماز جماعت با والدین شان به مساجد رفته و از نزدیک با الگوهای اسلامی آشنا می شوند.

آخوند نیازی یکی از مهمترین فواید روزه داری را دور شدن شخص از هوس و امیال شیطانی خواند و اظهار داشت: افراد روزه دار معمولا زمان بندی بهتر و مناسب تری برای انجام برنامه هایشان دارند. بسیاری از حوادث مترقبه معمول در ماه های دیگر در رمضان کاهش پیدا کرده و خصوصا جرائمی که با هوا و هوس ازتباط دارند کمتر به مخیله انسان خطور می کنند. همه اینها در نتیجه میل به عبادت و بندگی حاصل می گردد. ثابت شده است که هر چه عادت به عبادت در انسان قوت پیدا کند، اوقاتش کمتر به کارهای بیهوده می گذرد. رمضان قرار دل با خالق یکتا است. وقتی شخصی تصمیم می گیرد تا یک ماه رمضان را به روزه داری و عبادات ویژه این ایام بگذراند به معنای این است که تصمیم ارتکاب به اعمال خلاف را در خودش کشته است.

امام جمعه مسجد حضرت علی رضی الله روستای ایل چشمه از توابع استان گلستان یادآور شد: در تقویم اسلامی مسلمانان مناسبت ارزشمند زیادی وجود دارند که هر یک دلیلی برای حقانیت این دین الهی می باشند. رمضان اوج شرافت و اظهار بهترین اعمال نوع دوستی و دستگیری از همنوعان است. اکنون در همه کشورهای اسلامی و سرزمین هایی که در آن مسلمانان سکونت دارند شور و اشتیاق وصف ناپذیر به جریان افتاده است و باید دعا کنیم به برکت این بزم و خوان گسترده مشکلات امت کمتر شده و فتنه گران به سزای اعمال شان برسند. باید به هر میزان که می توانیم اخلاص عمل را در زندگی بکار ببندیم.

آخوند نیازی یاد آور شد: بزرگی اصحاب و یاران رسول الله به دلیل اخلاص شان در عمل بود، وگرنه مسلمانان عصر حاضر از لحاظ امکانات نسبت به گذشتگان خود برتری دارند، اگر خوشبختی در داشتن مال و اموال زیاد معنا می شد، اکنون تعداد زیادی از افراد جامعه خوشبخت واقعی به حساب می آمدند، اگرچه با پول می شود بهترین امکانات را خرید، اما حال خوش با پول به دست نمی آید.

برخی ها کار و مشغولیت زیاد را بهانه کرده و به عناوین مختلف سعی دارند روزه نگرفتن خود را موجه جلوه دهند. در فصل معتدل سال روزه داری کار چندان دشواری نمی باشد. خدای متعال با فرمان دادن به امساک در طول روز نمی خواهد بندگانش را از داشته هایشان کند روزه داری برای تزکیه نفس است. وقتی که نفس به تزکیه برسد با دهان روزه هم می توان کارهای بدنی انجام داد و هم در نمازهای یومیه مساجد و جمعه شرکت کرد، پس از این بهترین ایام بهره کافی را برده و خود را با قرآن کریم مانوس و همراه سازیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن