اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تاکید امام جمعه سرپل ذهاب بر هوشیاری حکام اسلامی در برابر تحولات

آوای سنت: کشورهای اسلامی باید در رویدادهای سیاسی با وحدت و هوشیاری عمل کنند.

به گزارش آوای سنت ماموستا رشید ثنایی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما جریانات پس از انتخابات در آمریکا را نتیجه زیاده خواهی دولت مردان آن کشور برای ماندن در عرصه قدرت خواند و گفت: رئیس جمهورآمریکا در حالی طی دوره چهار ساله خود به کشورهای اسلامی خصوصا ایران فشار آورده بود که خود مردم آمریکا نیز از آسیب های وی در امان نبودند.

وی با اشاره به این مطلب که ترامپ نتوانست با متحدانش در یک دایره باقی بماند، افزود: رئیس جمهور آمریکا ملل مختلف را تحت تحریم های سیاسی و اقتصادی قرار داد، اما از سوی دیگر خود نیز از سوی متحدانش به تدریج در انزوا قرار گرفت و عملا دیدیم که رفت و آمد چندانی به سایر ممالک نداشت. ترامپ می کوشید دیگران را تحقیر کند. او راست و دروغ را بهم می بافت و احترامی به گفته ها و حرف هایش قائل نبود. این فرد و دوستانش در کوتاه مدت از دل مردم خارج شدند و اگر شرایط به گونه ای که می شد وی را عوض کرد، آمریکائی ها زودتر از اینها اینکار را انجام می دادند. از این رو ترامپ با رفتنش به تاریخ گذشته خواهد پیوست، هر چند که وی همچنان خود را پیروز انتخابات می داند و پیش بینی می شود به راحتی قدرت را ترک نکند.

ماموستا ثنایی عملکرد ترامپ و دولتش را در تمامی زمینه ها معکوس خواند و اظهار داشت: یکی از بزرگترین اشتباهات رئیس جمهور آمریکا تلاش بیهوده وی برای معرفی قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل غاصب بود. لکه ننگی که کشورهای متحد اسلامی آن را به رسمیت نمی شناسند و از سوی دیگر سران کشورهای اروپایی نیز بر اهمیت قدس شریف و اهمیت آن برای مسلمانان به خوبی واقف بوده و تمایلی برای جابجایی سفارت خود به بیت المقدس ندارند. ترامپ نمی داند که با به وجود آوردن بحران و چالش و با استفاده از زور و تزویر نمی توان بر دیگران حکومت کرد، خصوصا فلسطینی های غیور که قریب به نیم قرن در مقابل انواع و اقسام تجاوزات صهیونیست ها مقاومت کرده و ذره ای از آرمان خود دست نکشیده اند.

امام جمعه اهل سنت سر پل ذهاب عنوان نمود: یکی از بزرگترین اشتباهات ترامپ که باعث درس عبرت برای متحدانش شد، دلمشغولی بیش از حد وی در خاورمیانه بود. غرور و منیت ترامپ به وی اجازه نمی داد تا با همپیمانان کشورش در حال رفت و آمد باشد، چرا که آنها نیز در مقابل خواسته های رئیس جمهور فعلی آمریکا خواسته های خودشان را داشتند و ترامپ دوست نداشت وارد مذاکره ای شود که خواسته های دیگران را در آن تامین کند. ازاین وی قصد داشت به اصلاح خودش کشورهای نفت خیز خاورمیانه را بدوشد که در انجام اینکار نیز چندان موفق نبود.

ماموستا ثنایی تلاش برخی کشورهای عربی برای تشویق ترامپ برای شروع جنگ با ایران به بهانه کمک به برقراری امنیت را حماقت محض دانست و یادآور شد: آنها از یک سو خود را خادم حرمین شریفین می دانند و از سوی دیگر گمان می برند که می توانند از طریق دوستی با دولت ترامپ به اهداف خودشان برسند. این شیوه و روش آنها مخالف دستور قرآن کریم و مخالف شیوه و سنت رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم است و جز در اختیار قرار دادن منابع خود به بیگانگان ترفندی نخواهند برد. باید به این حقیقت و باور برسیم که اگر آمریکا نفعی در خاورمیانه نداشت، هرگز از فرسخ ها دور سربازانش را به منطقه گسیل نمی داشت. زمانی حکام شوروی سابق قصد داشتند برای همیشه در خاورمیانه باقی بمانند. آنها خیلی زود به اشتباهشان پی برده و از این سرزمین خارج شدند و سرانجام روزی می رسد که آمریکا هم این بخش از آسیا را ترک کند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: کشورهای اسلامی در دوره ترامپ و در شرایطی که اکثر دولت های اروپایی مراودات خاصی با وی نداشتند، می توانستند با وحدت و همدلی گذشته پر اشتباه خود را جبران کنند، اما متاسفانه قدر موقعیت را ندانستیم. ما به دنبال برقراری رابطه با امثال ترامپ هستیم، اما دولتمردان خود کشور آمریکا وی را باور و قبول ندارند. در فرانسه شخصی به نام مکرون به مقدسات مسلمانان توهین کرد که تاوان اینکارش را پس داد. به نظر بنده واکنش ها به این عمل در جاهایی خوب بود، ولی از سوی برخی کشورها صدایی بلند نشد. با این حال دنیای اسلام به مکرون فهماند که توهین به نبی مکرم اسلام را بر نمی تابد و هر شخصی این اشتباه را بکند با پاسخ کوبنده مواجه خواهد شد. بخشی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تنها اسم کشور اسلامی را یدک می کشند و اسلام در داخل خود این کشورها نیز با محدودیت مواجه است. آنها نسبت به مسائل حساس بی تفاوت هستند. پس این سازمان نیاز به بازنگری دارد و در این صورت است که می تواند از رخوت و کسالت دربیاید.

ماموستا ثنایی خاورمیانه را نیازمند آسایش برشمرد و خاطر نشان ساخت: این منطقه از لحاظ مراوادت اقتصادی بسیار غنی است و در صورتی که دولت ها ارتباط نزدیک تری با هم داشته باشند، می توانند بسیاری از نیازهای یکدیگر را برطرف سازند. آسیا از طریق مراودات دریایی هم غنی است و با همه این داشته های خدادادی و منابع غنی که دولت های منطقه در اختیار دارند، نیازی به آمریکا و اروپا نخواهد بود. لذا به نظر می رسد ما هنوز با اختلافاتی درگیر هستیم که بدخواهان دین مقدس در دوره عثمانی به دامن اسلام انداختند.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب مهمترین وظیفه پیروان دین الهی را صیانت از دین توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: با تلاش برای حفظ تاج و تخت نمی توان به عرش اعلا دست یافت و اگر خوشبختی این گونه دست یافتنی بود، امرای گذشته نیز به این مقام می رسیدند. نبی اکرم فرمایش می دارد که اختلاف امت باعث تقویت دین می شود. البته منظور ایشان اختلافات فقهی است که موجب می شود علما و دانشمندان اسلامی درباره اعتقاداتشان با هم مباحثه داشته باشند، لیکن اختلافات کنونی عمدتا بخاطر زیاده طلبی های آمریکا در منطقه است که برخی حکام به غلط هدف آن کشور را تامین امنیت در منطقه می دانند. دنباله روی از خواسته های اسرائیل غاصب که در خاورمیانه مشروعیت می طلبد نه به نفع مسلمانان است و نه باعث سرافرازی دین محمدی خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن