اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تبعیت از هوای نفس انسان را به گمراهی می برد

مولوی علی بایی:حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای مختلف رعایت گردد

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه خواستار مقابله با ظلم و تبعیض برعلیه اقلیت های مسلمان در کشورهای خارجی شد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی عبدالکریم علی بائی در سخنرانی این هفته(هشتم آذرماه )مسجد جامع اهل سنت مشهد ریزه گفت: دین اسلام دینی کامل ،جامع و مانع است که برای هدایت انسان ها نازل شده و دارای قوانین و مقررات و دستوراتی است که هر مسلمان باید از آنها به طور کامل پیروی کرده و در زندگی پیاده کند. اگر از این مقررات و دستورات تخطی کنیم و خارج شویم، اتباع هوا و خواهشات نفسانی است.

وی با بیان اینکه هواپرستی سرچشمه کفر و ضلالت و خروج از دین است افزود: دلیل اینکه کفار صدر اسلام توحید، نبوت، معاد و دستورات اسلام را نپذیرفتند، بخاطر پیروی از خواهشات نفسانی،حس قدرت طلبی،برتری و دارایی هایشان بود که سرانجام با رسوایی و بدبختی دنیا را ترک کردند.آنها با وجود اینکه دلایل قدرت و توحید خدا و حقانیت رسالت پیامبر را مشاهده می کردند و در شهر پیامبر و در کنار نبی مکرم اسلام سکونت داشتند، اما به خاطر انتخاب مسیر اشتباه و پیروی از نفس به گمراهی و ضلالت گرفتار شدند.

مولوی علی بائی هواپرستی را شروع غفلت خواند و ادامه داد: اگر انسان دنبال خواهشات نفسانی خود بیفتد از یاد خدا غافل شده و او را فراموش می کند. ما امروز به دلیل هواپرستی و اتباع از شیطان، از خیلی از کارهای نیک و مهم مانند نماز، تلاوت قرآن، صله رحم و عیادت مریض غافل می مانیم. در معاملات، بازار، خانه و حتی در مسجد، خدا را فراموش کرده ایم و هدف از آمدن به مسجد را به یاد نداریم.

امام جمعه مشهد ریزه دراین باره اظهار داشت: انسان باید در تمام مراحل و اوقات، خدای متعال را مدنظر داشته باشد و با یاد و ذکر او کارهای روزمره خود را انجام دهد.هواپرستی بدترین انحراف است. لذا اجابت کردن و اطاعت از دستورات قرآن کریم و پیامبر و تعالیم اسلام باید در راس امور و کارها و سرلوحه زندگی ما باشد.

به عنوان یک مسلمان باید قوانین اسلام و شریعت را در زندگی خود پیاده کنیم و الگویی عملی برای تمام انسان هایی باشیم که اسلام را از راه دور مشاهده کرده و درباره اسلام قضاوت می کنند.

اگر از دستورات پیامبر و تعالیم ایشان پیروی و اطاعت نکردیم، بزرگترین و بدترین انحراف می باشد.مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد هواپرستی را اصل فساد دانست و متذکر شد: اگرخواهشات جای حق را گرفت آسمان ها و زمین به فساد کشیده می شوند. اگرمجموعه قوانین دینی و اسلام درهر جامعه ای اجرا شود قطعا برابری، مساوات، عدل و رضایت عامه در تمامی امور و زمینه ها به وجود می آید و همه افراد آن جامعه ازحقوق مساوی و عادلانه بهره خواهند برد.

اگر در یک مجموعه مانند خانواده، قوم، حکومت وجامعه،حق و عدالت اجرا نشود، آن مجموعه به فساد کشیده خواهد شد و هر یک از افراد آن مجموعه در مسیری حرکت خواهند کرد و طبق نظر و تفکر خود عمل می کند. در این صورت کسی نخواهد توانست آنها را رهبری و هدایت کند، زیرا که اصول و افراد مسئول به فساد مبتلا شدند.

اگر حقوق یک عده پایمال می شود،اگر افرادی مورد ظلم قرار می گیرند ،اگر افرادی وعده خلاف می دهند، اگر امانت داری رعایت نمی شود ،اگر افرادی برای انجام کار غیر قانونی خود به رشوه روی می آورند ، در تمامی این امور و امور مشابه ،حق و عدالت جای خود را به هوا و هوس و خواهشات نفسانی می دهد.

مولوی علی بائی تاکید کرد: اگر پدر خانواده به عنوان مسئول خانواده، عمل اشتباه و خارج از دایره قوانین را انجام دهد، نمی تواند خانواده را در مسیر صحیح نگه دارد .در این شرایط همه این امور فساد و تباهی را به دنبال خواهد داشت.

در بعضی از کشورها که مسلمانها در اقلیت هستند، آزادی آنها را سلب می کنند ، حجاب زن را ممنوع می کنند ، اجازه ساخت مسجد و برپایی نماز را برای آنها نمی دهند و با این وجود ادعای حقوق بشر و عدالت را دارند که این خود نه تنها  یک ادعای کاذب و دروغین است ، بلکه عین کنار گذاشتن حق و عدالت و حاکم کردن هوا و هوس و خودپرستی بشمار می رود.

باید جوامع بشری و سازمان حقوق بشر برای مقابله با این تبعیض و ظلم وارد عمل شده و جلوی این فساد و ظلم را بگیرند و مانع پیشرفت این گونه اعمال زشت و پلید گردند. سازمان حقوق بشر وظیفه دارد حق مظلوم و اقلیت های مذهبی را به آنها برگرداننده و وظیفه خود را در قبال آنها به انجام برساند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن