اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تبیین جایگاه معتمدین در جریان سازیهای انتخاباتی

انتقال مطالبات جامعه اهل سنت به رئیس جمهور منتخب

آوای سنت: امام جمعه شهر گزیک نقش معتمدین در برگزاری انتخابات های ادوار مختلف و مناسبت های وحدت بخش را تاثیرگذار عنوان نمود.

مولوی فضل الله فاضلی در بیاناتی به نقش معتمدین محلی در جوامع اسلامی پرداخت و گفت: معتمد به کسی گفته می شود که در نگاه عامه از نظر اخلاقی و رفتاری شهره عام و خاص بوده و اکثریت مردم جامعه آنها را قبول و باور داشته باشند. معتمدین یک جامعه معمولان خودشان از مسائلی که باعث ایجاد حاشیه و نگرانی در جامعه می شوند، دور نگه داشته و ارتباط حسنه ای با آحاد مختلف دارند. دنیا از حدود نیم قرن گذشته به پیشرفت های مختلفلی در زمینه علوم و فناوری نوین دست پیدا کرده است.

امکان تحصیل برای کلیه علم آموزان قابل دستیابی بوده و تحصیل علوم مختلف به نسبت گذشته بسیار آسانتر شده است. بدون شک طرز گفتمان ها در محافل رسمی و غیر رسمی در قیاس با گذشته تفاوت های آشکاری دارد. امروز مخاطبین ما هر ادعا و گفتاری را بدون دلیل و منطق نمی پذیرند و تا مادامی که صورت مسئله شفاف سازی نشود، چیزی را براحتی باور نمی کنند.

وی افزود: سطح دانش و معلومات جوانان مسلمان در کشورهایی که قبلا مستعمره یاغی گران بشمار رفته و از امکانات اولیه و ابتدایی محروم بودند با سرعت پیشرفت کرده و دانشگاه های متعددی زمینه های رشد فکربی را برای آنها فراهم کرده اند، لذا معتمدین عصرکنونی و عمدتا کسانی که در عرصه های دینی و عام المنفعه تلاش می کنند، وظیفه مهمی را بر عهده دارند، چرا که اقدامات شان در معرض دید مخاطبان جامعه بوده و از سوی صاحب نظران جوان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

یک معتمد محلی که قسمتی از وقت خودش را برای رفع و رجوع امور مردم یک مجموعه می گذارد، باید در سخنوری تبحر کافی داشته و بتواند تنش های احتمالی میان مردم را به خوبی مدیریت نماید. در ورود به  برخی از مسائل و شناسایی آسیب ها، معتمدین اشرافیت بهتری نسبت به مسئولین رده بالا و یا حتی محلی دارند و چنانچه استفاده از رای و نظر معتمدین در کارها و امورات جاریه بیشتر جدی گرفته شود، چه بسا مشکلات و اختلاف نظرها در زمان سریع تری حل و فصل خواهند شد.

مولوی فاضلی ضمن تقدیر از مردم و معتمدین محلی بابت حضور پر شور در انتخابات خرداد ماه، آنرا یک میدان رقابت میان تعدادی از کاندیداهاتی تایید صلاحیت شده خواند و اذعان داشت: نقش معتمدین محلی در برگزاری پر شور انتخابات و مناسبت ها هر چند که قابل ملوس بوده و هست، اما به این نقش توجه صورت می گیرد. مدیریت انتخابات توسط بخش های مختلف دولتی به تنهایی نمی تواند ضامن ایجاد انگیزه در مردم باشد، به ویژه که بیماری کرونا و سایر آسیب های اجتماعی روی مسئل مهم دیگر را تاثیر گذاشته است. انتخابات خرداد ماه به لطف ورود معتمدین محلی به این عرصه و گرم کردن تنور انتخابات، یک همایش عمومی و وحدت بخش در میان مذاهب بود و دیدیم که مردم فارغ از نگاه های قومی و قبیله ای، به اصل شایسته سالاری عمل کردند.

امام جمعه شهر گزیک یادآور شد: علما و صاحب نظران اهل سنت، پیش از برگزاری انتخابات دیدارهایی را با رئیس جمهور منتخب برگزار کرده و وی را در جریان مشکلات اقتصادی مناطق خود قرار دادند. از جمله مباحث مطرح شده در دیدار با حجت الاسلام رئیسی شایسته سالاری و مشارکت دادن اهل سنت در نظام برنامه ریزی، اجرایی و مدیریتی در سطوح منطقه و کشوری بود که این مباحث در ادوار گذشته نیز مورد مطالبه اهل سنت ایران بود. امید می رود با شروع بکار دولت سیزدهم سیاست تقسیم منابع یکسان عملی شده و عقب ماندگی ها به حداقل برسد.

مولوی فاضلی همچنین گفت: اهل سنت پیروزی مردم در انتخابات را یک اتفاق میمون و مبارک می داند و از سوی دیگر انتظارات بر این است که شاهد تغییرات مثبتی در طول امسال باشیم. حضور فعال و آگاهانه در انتخابات سیزدهم نشانه اعتماد مردم ایران زمین به برآورده شدن شعارها و وعده های داده شده می باشد. همچنین مسئولین شوراهای اسلامی در سراسر کشور مسئولیت رفع و رجوع مشکلات مجموعه خودشان را به عهده گرفته و اتخاذ تصمیم در خصوص چگونگی مصرف بخش مهمی از اعتبارات به آنها سپرده شده است. مسئولین در هر رده و مقام باید بدانند که قدرت حقیقی تنها به ذات مقدس خداوند متعال بر می گردد و هر آنچه که در اختیار برخی از نوع بشر گذاشته می شود، چند صباحی بیشتر به طول نخواهد کشید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن