اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

تحقق وحدت مستلزم عملی شدن اصول لازم در جامعه است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت عمل به اصول راستین وحدت را لازمه تحقق آن دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی محمد موحدی طی سخنانی در نماز جمعه این هفته اهل سنت خواف گفت: هفته ای به عنوان هفته وحدت نام گذاری شده است. آرزو و طمعی که قرآن کریم و احادیث رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از ما دارند این است که هفته وحدت تنها به عنوان یک نماد، یک تندیس و تنها در غالب یک شعار زیبا تلقی نشود. صدا و سیما، مسئولین سیاسی و اهل سنت و تشییع باید از هتک حرمت به مقدسات یکدیگر پرهیز کنند.

وی با اشاره به این مطلب که پیام هفته وحدت در واقع روی یک اصل استوار است، افزود:دردهای امت اسلامی را نمی توان با دادن شعار و سخنرانی درمان کرد. مشکلات این امت با عمل به آنچه که به آنها اعتقاد داریم حل و فصل خواهند شد. سیره ما باید بر اساس سیره بزرگان دین باشد. اگر ملت گرسنه است، ما هم گرسنه باشیم. اگر مردم نمی توانند مخارج ازدواج فرزندانشان را تامین کنند، ما هم نباید توان انجام است کار را داشته باشند.
طریقه و شیوه زندگی ما بر اساس روش پیامبر اکرم، ابوبکر صدیق و سایر اصحاب صدر اسلام باشد، وگرنه شعار را همه می توانند بدهند.

مولوی موحدی اظهار داشت: چیزی که ما را افسرده و خسته می کند، عدم اجرای کامل این دستور و قانون است. قانونی که می گوید همه باید مثل هم زندگی کنند تا آبروی اسلام حفظ شود. فرزندان ما قدم در مسیر بدخواهان نگذارند و نگویند که اسلام برای ما کاری نکرده است. اسلام نتوانسته است ما را صاحب خانه و همسر کند و همچنین مایوس نشده و نگویند که کسی با ما همکاری نکرده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با انتقاد از برخی رسومات غلط در جامعه عنوان نمود: در مجالس عقد می بینیم که رقم مهریه را از صد تا صد و پنجاه و تا دویست، سیصد و حتی چهارصد سکه تعیین می کنند. کجای اسلام محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) این ارقام را تایید می کند؟ امروز زندگی ما پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمی شده است! گویا دختران و پسران در گرو پدر و مادر و به عنوان اسیر و برای بهره کشی آفریده شده اند. تعداد زیادی از اقلام در فهرست جهیزیه لیست می شود، حال آنکه دست خانواده به لحاظ مالی برای تهیه آنها کوتاه است.

مولوی موحدی سفارش علمای اسلام را در برگزاری ازدواج های ساده خواند و متذکر شد: طریقه و روش ما مانند قوم یهود شده است. با این گونه آئین ها و سنت ها جوانان از دست خواهند رفت. می بایست زمینه ای را فراهم کنیم تا فرزندان بتوانند ازدواج بی دردسر داشته باشند. وقتی که خود قادر نباشیم چند ده میلیون تومان را در طول زندگی ذخیره نماییم، چه انتظاری از فرزند مردم می توان داشت!
در معاملات از ربا استفاده می کنیم. زمانی که در بازار از حلال و حرام صحبت می شود به جای تفکر و تعمق رو به خنده و تمسخر می آوریم. چرا فکر می کنیم که حلال و حرام تنها مربوط به حوزه های علمیه و مساجد می شود؟ آیا این رفتارها به رفتارهای یهودیان و مسیحیان شباهت ندارد؟

این عالم اهل سنت ادامه داد: پیام اهانت، اهانت گران در طول تاریخ، اتصال و ارتباط بیشتر ما با رب العالمین و نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم است. در دل مشکلات و آسیب ها، چیزی که از امت اسلام انتظار می رود طریقه زندگی با پیروی از دستورات باریتعالی و نبی مکرم و انسانیت پروری است. پس بیائیم با یکدیگر همکار و همدل بوده و دست از خودپرستی و خودخواهی برداریم. آن گاه خدای متعال به ما نظرلطف کرده و انشااله مشکلات مرتفع خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن