اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تحقیق در ماهیت دین باعث معنا یافتن زندگی می شود

آوای سنت: استاد دانشگاه اهل سنت کورد، تحقیق و کنکاش پیرامون دین را در معنا بخشیدن به زندگی تاثیرگذار عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، دکتر مراد یوسفی در پاسخ به سوالی درباره امتیازات معنوی اهل امت الهی نسبت به پیروان سایر ادیان و فرقه های ساخته دست بشر گفت: بنابر وعده قرآن کریم، خوشبختی اخروی نصیب کسانی خواهد شد که خدا و معاد را باور داشته و جزو رهروان دین نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم باشند. یکی از دلایل علاقمندی مسلمانان در اطاعت از دستور قرآن و سنت نورانی در معنا بخشیدن دین در زندگی است.

بی شک مکانیسم اسلام به سوالات بنیادینی که معمولا از سوی علاقمندان پیرامون چرایی تولد و مرگ و علت عادت های زیست بشر مطرح می شوند به زیبایی هر چه تمام تر و به صورت تمام و کمال پاسخ می دهد. البته اندیشمندان ادیان و فرقه های دیگر دیگر نیز با توجه به طرز تفکری که از زندگی دارند، برای بسیاری از چراها، علت هایی را برای مخاطبان شان شرح می دهند، لیکن هیچ یک از دلایل آنها با مستنداتی که در قرآن کریم و کتب برجسته اسلامی آمده است، برابری نمی کنند.

دکتر یوسفی، صرفا بسنده کردن به دلایل چگونگی پیدایش انسان به شکل یک جنین و رسیدن به حیات دنیوی تا زمان مرگ را قانع کننده نخواند و افزود: پرسش اساسی این نیست که یک انسان چگونه تولد می شود، بلکه ملاک در چرایی خلقت می باشد. امت اسلام بر این عقیده باور دارند که هر گونه کنکاش، تحقیق و مطالعه می تواند در معنا بخشیدن به دین تاثیر بسزایی را ایجاد نماید، زیرا الله متعال در کلام خود از علل خلقت انسان سخن گفته و همچنین مشخص کرده است که پس از پایان زندگی چه اتفاقاتی را باید انتظار کشید.

این روشنگر و استاد دانشگاه اهل سنت ترجیح امت اسلام را در خداشناسی دانست و اظهار داشت: دین جایگاه انسان را در جهان هستی ترسیم می کند. تقدیری که موجب خلقت بشر در روی زمین خلق شده و تفکر در پیدایش سایر خلقت ها نظیر بیشمار ستارگان و سیارات باعث می شود تا جایگاه خود را در این جهان پیدا کنیم. آموزه های فطرت پسند و فطرت پذیر مانند احترام به والدین و پرداخت زکات به عنوان یک امر واجب و یک رکن از ارکان اسلامی، زیبایی های زندگی دینی را دوچندان می کند. آن چیزی که بشر از خود عرضه می دارد قطعا با اختلافات سلیقه ای در نتیجه آزمون و خطا همراه بوده است، ولی احکام و تاکیدات دینی برای همه انسان ها یکسان هستند و همه ما به اجرای اوامر خداوندی موکلف می باشیم.

دکتر یوسفی یادآور شد: دین باعث پیدایش یک پلیس قدرتمند درونی می شود. انسان ها چه دیندار و چه بی دین، همگی دارای وجدان هستند، اما برخی از افراد آن را بسادگی نادیده می گیرند. از این رو کسانی که نگاه دین را متوجه خود می دانند به خاطر ترس از مکافات در روز جزا، از قوانین الهی و بشری بر اساس آموزه های قرآنی طبعیت می کنند.

بسیاری از کسانی که معاد را باور نداشته و آغاز و پایان زندگی بشر را در خوشگذارانی های دنیا می دانند لاجرم وجدان شان را نادیده گرفته و هیچ نگرانی بابت آینده به دل راه نمی دهند، پس تنها کسانی می توانند در درون خود از یک پلیس قدرتمند بهره ببرند که راه تقوا را در پیش بگیرند وگرنه اذعان داشتن به وجود خدا به تنهایی نمی تواند کفه اعمال در ترازو را سنگین کند و آن ترازویی است که ذره ذره اعمال افراد را مورد بررسی قرار داده و هوینت واقعی چهره افراد را مشخص خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن