اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

تداوم واکنش علمای اهل سنت به عادی سازی مناسبات امارات و اسرائیل

موج انزجار و محکومیت علمای اهل سنت ادامه دارد

آوای سنت: بدنبال اعلام توافق امارات با رژیم صهیونیستی برای برقراری رسمی روابط دیپلماتیک واکنش ها به این خبر ادامه دارد.

سفیر فلسطین در واکنش به توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، این کشور را برای همیشه ترک کرد.

در مسجد الاقصی تظاهرات‌کنندگان عکس‌هایی از محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی را در حالی که روی آن کلمه خائن نوشته شده بود لگد مال کردند. همچنین معترضان لیبیایی در اعتراض به توافق ابوضبی با تل آویو سفارت امارات در طرابلس را به آتش کشیدند.

دولت ترکیه نیز به این موضوع واکنش منفی نشان داده است. پیش بینی می شود اقدام امارات در تصمیم به عادی سازی با رژیم صهیونیستی در روزهای آینده با واکنش بیشتر از سوی علما و صاحب نظران سیاسی مواجه شود.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد مقدسی امام جماعت مسجد محمد رسول الله مشهد در گفتگو با خبرنگار ما توافق امارات با اسرائیل را نمونه بارزی از سیاست یک بام و دو هوای برخی سران کشورهای عربی خواند و گفت: “بنظر می رسد مسئولین اماراتی هنوز به مفهوم واقعی کلام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نرسیده اند که امتش را از دوستی با یهود برحذر داشت.

وی افزود: سران رژیم صهیونیستی هیچ وقت بخاطر کشتار مردم بی دفاع فلسطین محاکمه نشدند و آمریکا در نقش بزرگترین حامی این رژیم، هر قطعنامه ای را بر علیه آن را وتو کرده است. البته این سیاست اماراتی ها فایده چندانی برای اسرائیل به دنبال نخواهد داشت، چون این کشور نفش و تاثیر مهمی در تحولات خاورمیانه ندارد.

  مدیر حوزه علمیه مظهرالتوحید تایباد نیز در گفتگو با خبرنگار آوای سنت با بیان اینکه توافقنامه رژیم غاصب اسرائیل با امارات، لکه ننگ تاریخی برعملکرد حکام عرب منطقه و اقدامی برای حضور رژیم غاصب اسرائیل در منطقه است اظهار داشت: این توافقنامه خیانتی آشکار، بزرگ و تاریخی به آرمان مردم مظلوم فلسطین و قبله اول مسلمین قدس شریف است.

مولوی عبدالباری صالحی عنوان نمود: آمریکا که در اجرای طرح معامله قرن ، تحریم ایران و برنامه های طولانی مدت در منطقه شکست خورده است و از طرفی ترس و وحشت در رهبران شکست خورده اسرائیل را مشاهده می کند، می خواهد با اجرای معاهده های صلح بین رژیم لرزان اسرائیل وحکام عرب منطقه، اندکی از ترس اسرائیل را کاسته و به طریقی آبروی از دست رفته خود در جامعه بین المللی را جبران نماید.

از سوی دیگر ماموستا رشید ثنایی امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب را دهن کجی امارات به کشورهای متحد اسلامی برعلیه اسرائیل دانست و تاکید کرد: “قدس شریف در قلب مسلمین واقعی جایی دارد و ما این مکان مقدس و ارزشمند را با هیچ ارزشی که بر اساس توافقات سیاسی صورت گرفته باشد نمی پذیریم.” کشور امارات بدون طرح هیچ شرطی که به نفع فلسطین باشد، با اسرائیل به توافق رسیده است و دولتمردان این کشورهنوز نمی دانند که پای چه توافقی نشسته اند.

   مولانا سید ابراهیم فاضلی مهر مدیر حوزه علمیه شورک ملکی مشهد نیز در گفتگو با آوای سنت، ادعای اخیر اماراتی ها درباره دخالت در سیاست آن کشور را مردود خواند و تصریح کرد: مشکل فلسطین دغدغه همه کشورهای اسلامی است و خدای متعال قدس شریف را به عنوان امانتی به ما (دربرهه کنونی) سپرده است. مسلما هر کشوری مسئول امورات داخلی خودش است، اما” مسئله فلسطین مسئله همه دنیای اسلام است و ما این توهین آشکار اماراتی ها در عادی سازی روابط با بزرگترین دشمن اسلام یعنی قوم یهود را نمی پذیریم.

  مدیر جامعه الاسلامیه مدینه العلوم خاش هم در تشریح علل مشکلات امروز دنیای اسلام، صهیونیسم را مرکز تمامی فتنه ها دنیای بر علیه مسلمانان خواند و خاطرنشان ساخت: پدران قوم یهود که از شام به مدینه آمده بودند، جانشینان ناخلفی را برجای گذاشتند و به جای اینکه اولین استقبال کنندگان نبی خاتم باشند،جزو اولین مخالفان و سرسخت ترین دشمن ایشان بشمار رفتند.

  مولانا محمد عثمان درازهی به نقل از قرآن کریم ادامه داد: “یهود بدترین دشمن مسلمانان است. امروز هر چه فتنه در دنیا علیه مسلمانان می بینید زیر سر یهود است و نصاری (مسیحیان) دنباله رو آنان هستند. “یهود نقش باج دهنده و افراد خدمتگزار نصاری را در منطقه ایفا می کنند. نصاری نیز پلیس یهود است و همانطور که می بینید در فلسطین اشغالی آمریکا از رژیم اشغالگر حمایت می کند تا به وظیفه پلیسی خود در خاورمیانه ادامه دهند.

مولوی خیرالله یعقوبی امام جمعه اهل سنت روستای قره تپه بهشهر نیز طی گفتگویی بیان داشت: گروه هایی که از طرف آمریکا و اسرائیل حمایت می شوند  تا بین امت اسلامی اختلاف اندازی کنند و امنیت و اتحاد  ما را به خطر می اندازند، در دنیای اسلام جایی ندارند.

وی افزود: دشمان اسلام در گذشته ثابت کردند که جز غارت و دست درازی به منابع غنی سرزمین های اسلامی اهداف دیگری در سر ندارند و متاسفانه برخی کشورها نیز به آنها اعتماد کرده و هزینه سرسام آور نظامیانشان را می پردازند.” اگر آمریکا و اسرائیل خواهان برقرای امنیت برای مسلمانان بودند، سرزمین های اسلامی را غارت نمی کردند.

دراین خصوص امام جمعه اهل سنت مسجد محمدیه تالش، حاکمان امارات را خائن به امت اسلام و آرمان های قدس و مردم فلسطین معرفی کرد و گفت: این اتفاقات در حالی رخ داده است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از برخی از سران کشور های عربی نیز به دلیل حمایت از توافق با امارات متحده تشکر کرده است.

افندی حسین خانی پور اسرائیل را دشمن ملت مسلمان فلسطین و دشمن همه مسلمانان جهان توصیف نمود و یادآور شد: کشوری که ادعای اسلامی بودن را دارد اگر با دشمنان اسلام و مسلمین صلح نماید اوج حماقت را به خرج داده است و نزد جامعه اسلامی منفور خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن