اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

تقسیم استان باعث توسعه سیستان و بلوچستان نمی شود

آوای سنت: از زمان راه اندازی کارزار جدید مردمی تحت عنوان” نه به تقسیم سیتان و بلوچستان از کمتر از یکماه گذشته بیش از سیزده هزار نفر به آن رای داده اند.

کاربران فضای مجازی در آن استان به دولت پیشنهاد می کنند به جای تقسیم استان به حل و فصل مشکلات معیشتی و کمبود آب پرداخته و اندکی از نگرانی های مردم را بکاهد. اکثر نمایندگان این استان از اظهار نظری که بیانگر موافت شان مبنی بر اجرای طرح تقسیم باشد، خوددداری ورزیده و اجرای آن را منوط به انجام کار کارشناسی و مطالعات بیشتر دانسته اند.

به گزارش آوای سنت هما شیرانزایی بانوی اهل سنت و کار شناس دکترای علوم سیاسی از حوزه زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: سابق بر این نیز ادعاها بر این بود که ایجاد دیوار مرزی مابین ایران و افغانستان می تواند به نفع مردم استان و به ویژه ساکنان نواحی مرزی باشد. ایجاد دیوار مرزی روی معاملات و کشاورزی ساکنان بومی تاثیرات منفی عمیقی برجای گذاشته و اوضاع معیشتی اسفباری را به وجود آورده است. لذا تقسیم سیستان و بلوچستان به چهار استان بدون در نظر گرفتن اوضاع معیشتی مردم و اینکه سالیانه چه مقدار اعتبار دریافت خواهند کرد، به نفع آحاد عمومی نخواهد بود.

طرح تقسیم بندی استان سیستان و بلوچستان همانطور که در تاریخ معاصر هم انجام شده بود و تیکه تیکه گردید، همچنان مطرح است، بدون آنکه از گذشته تغییری در بهبود زندگی مردم حاصل شده باشد.

وی اوضاع معیشتی مردم زابل همجوار با مرز افغانستان را بسیار متفاوت با ساکنان بومی در بندر چابهار خواند و افزود: جوانان زابل اعم از سیستانی و بلوچ به محض آنکه به سنی از رشد می رسند، برای کار و درآمد مسیر چابهار را در پیش می گیرند. با تقسیم استان به چهار استان مجزا، کار در بندر چابهار بومی سازی شده و به این ترتیب دست نیروهای آماده بکار سه استان دیگر از حداقل درآمدی که می توانند داشته باشند، کوتاه خواهد شد.

شیرانزایی با بیان اینکه هیچ یک از طرح های گذشته باعث رشد و توسعه استان نشده اند، اظهار داشت: در طرح ارائه شده زاهدان و زابل هر یک در دو استان مجزا قرار می گیرند، حال انکه هر دوی این مراکز از نظر آب شرب مشکل دارند و مردم آنها در روستاها نمی توانند به دلیل این کمبود مهم و حیاتی، کشاورزی داشته باشند. بخش های مهم زاهدان مانند شیرآباد هم از نظر فقر و عدم توسعه در شرایط بسیار بدی بسر می برند. روستاهای اطراف زاهدان آب شرب برای نوشیدن ندارند و مردم ناچارند، آن را از مغازه داران داخل شهر زاهدان تهیه کنند. در استان سیستان و بلوچستان تنها نوزده در صدر از شهرستان مهمی مانند چابهار از نعمت شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردار هستند.

بانوی اهل سنت وضعیت خاش را بدتر از مناطق دیگر خواند و یادآور شد: به مردم روستای این شهرستان با همان سیستم کهنه شده و قدیمی یعنی با استفاده از تانکر،آبرسانی و آن هم به شکل بسیار محدود صورت می گیرد. مجموعا حدود سه هزار روستا در سطح استان فاقد شبکه آبرسانی هستند و به شکل سقایی اداره می‌ شوند. در این میان به حدود ۱۳۰۰ روستا هم به وسیله تانکر آبرسانی صورت می گیرد.

آنها برای خرید کپسول گاز که در امسال و سال های گذشته افزایش قیمت داشتند، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. اصولا راهکار مناسبی برای این مسئله مشخص نشده و برخی مسئولین پخش، قوانین محلی را رعایت نمی کنند.

شیرانزایی تاکید کرد: نام بلوچستان هویت مردم بلوچ هست، اگر بخواهند هویت رو از مردم بلوچ بگیرند مسلما خشم مردم برانگیخته خواهد شد. اگر مسئولین دنبال راهکار برای پیشرفت و توسعه استان هستند، با کوچک کردن استان و تقسیم بندی هم به نتیجه نخواهند رسید. برای محقق شدن این امر، نگاه ها باید تغییر کند، مدیریت ها باید صحیح شود، با توجه به همجوار بودن استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و دریای عمان تجارت، صنعت و کشاورزی در استان رونق و گسترش پیدا کند تا هم نیاز های اقتصادی استان برطرف شود و هم از لحاظ صادرات کالا به سایر استان های کشور و به کشورهای سایر به غنا برسد.

این تحصیل کرده علوم سیاسی از دانشگاه زاهدان خاطر نشان ساخت: مردمان استان سیستان و بلوچستان سالیان زیاد در کنار هم زندگی کرده و وحدت و اخوت داشته اند. اکنون در این شرایط بحرانی کشور، به جای رسیدن به مشکلات بزرگ، توجه و رسیدگی به مطالبات و نیازهای مردم محروم استان، چه لزومی بر طرح تقسیم استان است؟!! با تقسیم استان جز شکاف اجتماعی بین مذاهب و قومیت ها، جز پسرفت،کینه، نفاق و دشمنی نتیجه دیگری حاصل نخواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن