اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

تلاش؛ چاشنی طالب علم

آوای سنت : مولوی حوت خاطر نشان کرد: براى طالب‌ علم لازم است که براى رسیدن به هدف خود تلاش کند و در این تلاش خود مداومت داشت باشد.

مولوی نواب حوت امام جمعه اهل سنت بخش کهیر در جمع طلاب مدرسه علوم دینى توحیدیه بخش کهیر درباره اهمیت علم و راه‌هاى رسیدن به آن گفت: خداوند درباره کسانى که در راه او تلاش مى‌کنند، مى‌فرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» یعنى کسانى که استعداد و نیروى فکری، ذهنى و جسمى خود را براى دین ما به‌کار مى‌برند و براى پیمودن راه ما گام برمى‌دارند، ما راه‌هاى رسیدن به مقصد را به آنان نشان مى‌دهیم و رسیدن به آن را برایشان آسان خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: براى طالب‌العلم لازم است که براى رسیدن به هدف خود تلاش کند و در این تلاش خود مداومت داشت باشد. خداوند به پیامبر خود مى‌فرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» این، معناى مواظبت و مداومت را مى‌رساند. تلاش باید ادامه داشته باشد و این‌گونه نباید باشد که اگر حوصله نبود آن را ترک کند و بعداً آن را انجام بدهد. بنابراین پس از انتخاب راه، انسان باید آن را ادامه بدهد و در کوشش خود را هم به کار ببرد.

مولوی حوت افزود: چیز سوم که براى طالب‌العلم لازم است، همت است. همت براى انسان انگیزه و اراده پیدا مى‌کند. همه این موارد براى کسى که خواهان علم است، لازم هستند. انسان براى رسیدن به بلندى‌ها باید هدف بلند داشته باشد و هرچقدر هدف انسان بلندتر باشد نگاه او فراتر خواهد رفت. البته همت بلند تلاش بیشتر مى‌خواهد و طالب علم باید همه کوشش خود را براى رسیدن به مقصد به‌کار ببرد. خداوند به حضرت یحیى مى‌فرماید: «یَایَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ» در این آیه خداوند خطاب به حضرت یحیى مى‌فرماید که توارت را با قدرت و توان خود بگیرد یعنى به آن چنگ بزند و با قدرت آن را نگه دارد.

امام جمعه اهل سنت کهیر بیان کرد: امتحان نشان‌دهنده مقدار تلاش و کوشش هر فرد است. خداوند هم در روز قیامت براى نشان دادن جایگاه هر فرد چهار سؤال از او مى‌پرسد که در حدیث چنین آمده است که قدم‌هاى فرزند آدم در روز قیامت برداشته نمى‌شود مگر این‌که چهار سؤال از او کرده شود. این سؤال‌هاى براى نشان دادن جایگاه هر فرد است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن