اهل سنت ایرانعمومی

” توصیه و خواهشی از علمای معزز اهل سنت “

سید علاءالدین حیدری

آوای سنت : در جریان ناآرامی های اخیر با چند طیف مواجه بودیم .

طیفی که معترض بودند و طبعا محق و محترم که آنها را می توان در داخل دایره همراهان نظام و دوستداران آرامش اوضاع که امید به بهبودی و ساختن و رفع کاستی ها دارند ، دانست .

طیف دوم کسانی هستند که دنبال اصلاح امور و ساختن و رفع کاستی ها نبوده بلکه هدف و ماموریتشان ایجاد ناامنی و طبعا شعله ور کردن آتش اختلاف و دامن زدن به اغتشاشات است.

طیف سوم هم براندازان ، عواملی که سر عناد با نظام داشته و علنا سرِ جنگ دارند.

طیف دوم و سوم در پی آشوب و خاموش نشدن آتش این معرکه هستند که اگر همه امور هم اصلاح و اعتراض ها هم رفع و رضایت معترضین هم جلب شود ، اینها بازهم قانع به آرامش نشده و به هیچ وجه امنیت و آرامش جامعه را بر نمی تابند .

در واقع این دو طیف اصلا راضی نشده و بدنبال براندازی هستند .

در این میان طی چند ماه گذشته شاهد ورود برخی علما و روحانیون اهل سنت به این عرصه هستیم که اکثریت این بزرگواران نیت خیر و با هدف اصلاح امور معترض شده اند .

متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که برخی از این عزیزان آنقدر تند رفته و منبرها را با حواشی روز در هم آمیخته اند که برای پرداختن به مسائل دینی ، فرهنگی و تربیتی که اولویت جامعه ما است وقتی نمی ماند .

برخی ها مساجد را تریبون هیجان زایی و وسیله برانگیختن احساسات جوانان کرده اند که آنرا آسیب جدی برای جامعه اهل سنت میدانم .

بنظرم نیازی نیست که کاسه داغ تر از آش شویم چرا که هر نوع تندروی و پیروی از احساسات ، نه کمکی به حل مسائل و مشکلات می کند و نه قطاری مطمئن برای رسیدن به مقصد می باشد .

نطق های هیجانی و سخنرانی های مهیج مطالبه گری معقول و منطقی را منحرف و راه گفتگو را در جامعه می بندد.

جامعه اهل سنت نباید در تقابل با نظام قرار بگیرد چرا که هیچ دستاوردی برای ما ندارد .

مطالبات ما در فضایی آرام و از راه های مسالمت آمیز و در فضایی بدون تنش محقق می شوند .

فضای ملتهب و در میانه هیاهو جز گم شدن حق ها و وارونه دیدن حقایق نتیجه ای عاید ما نمی کند .

معتقدم کسانی که دنباله رو هیجان و مطالبات را در کف خیابان جستن و ایراد نطق های آتشین هستند نه خیرخواه جامعه اهل سنت هستند و نه نتیجه ای بدست می دهند ، بلکه اینها یا اهداف غیری دارند و یا در طیف دوم و سوم سیر می کنند .

عزیزانی که هر هفته بیانیه می دهید و با هر موجی در کشور بدون سنجش و راستی آزمایی همراه می شوید ، آگاه باشید که پرچمداران ناامنی و براندازان هیچ جایگاهی برای اهل سنت و مطالبات آن قائل نیستند . این جماعت در تفکر و مرامشان دین و روحانیت را در کنج مسجد و مطالبات مذهبی را گوشه خانه ها می بینند.

دلسوزانه و برادرانه به شما بزرگواران عرض می کنم که در شرایط ملتهب راه بجایی نبرده و تجربه ثابت کرده است قهر و تضاد نتیجه ای جز هزینه بی فایده ندارد .

عزیزان من ، از کسانیکه دائم و به هر بهانه ای در حال تحریک و تهییج جامعه ، بنام اهل سنت و علمای دین هستند دوری نمایید ، چرا که بوی خیر و دلسوزی از تنور داغ آنها به مشام نمی رسد.

باب گفتگو را نبندید ، چرا که در هر شرایطی این باب تنها راه مطمئن برای ما است .

قطعا منطق و حکمت را باید سرلوحه امور قرار داد چرا که سیاست ورزی موفق قرین با هیجان و خشونت و احساسات نیست .

از علمای معززی که با درایت و حکمت رفتار نموده و آگاهانه از افتادن در وادی هیجان و احساسات پرهیز و بر مدار مصلحت حرکت نموده اند هم تشکر می کنم و استدعا دارم که سکوت نکرده و از حق و مصلحت دفاع نمایند و نگذارند جامعه اهل سنت وارد حواشی شده و برخی بعنوان نماد و سخنگوی علمای اهل سنت ایفای نقش نمایند چرا که نقش حُسن بر بوم ما نمی زنند.

جامعه را از آسیب های تندروی آگاه کنید.

سید علاءالدین حیدری
فعال مدنی اهل سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن