اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

توضیحات مولانا گرگیج درباره یک سخنرانی

هدف بنده در سخنرانی عید فطر توهین به نیروهای انتظامی نبود

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به سخنرانی روز عید سعید فطر و به دنبال آن  گلایه نیروی انتظامی ضمن عذرخواهی از سوء تفاهم پیش آمده با بیان این‎که ” ما قدردان نیروهای خدوم مردم هستیم” بار دیگر خواستار مجازات عاملان حادثه کشته شدن کودک ایرانشهری شدند.

به گزارش آوای سنت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر، ایشان در بخشی از اظهارات‎شان در مراسم نمازجمعه (۷ خرداد ۱۴۰۰) گفتند: در نماز عید فطر به چند موضوع جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، حادثه انفجار مدرسه دخترانه کابل و کشته شدن کودکی در ایرانشهر اشاره کردم که بشریت از این حوادث شرم می کند، از قبیل چنین حوادثی در دنیا بسیار رخ می دهند اما عذر بدتر از گناه، بکار بردن اصطلاحاتی در مورد کودک و جریانات آن حادثه توسط فرمانده نیروهای تحت امر خود بود، آن شخص نه تنها از ملت ایران، طایفه نارویی و مردم بلوچ معذرت خواهی نکرد، بلکه آن کودک را مجرم خواند و بنده نیز  به همین مسئله اشاره داشتم.

عالم برجسته اهل سنت کشور با اشاره به گلایه نیروی انتظامی از ایشان پس از سخنرانی روز عید بیان داشتند:  نیروی انتظامی اخیرا از من گلایه کرده است که نیروهای انتظامی و مرزبانان را زیر سوال برده ام، انسان باید سخنرانی یک شخص را به دقت گوش و تحلیل کند که چه می گوید؛ مگر در همان روز عید، امنیت و نظم بر عهده پلیس نبود؟! همه ما آخوندها خوب نیستیم یکی ربانی است و دیگری عالم سوء است که شیطان هم از او شرمنده می شود.

ایشان افزودند: خدا  گواه است ما قصد توهین به نیروی انتظامی را نداشتیم، آیا شما تا کنون کشوری را مشاهده کردید که نیروی انتظامی نداشته باشد؟ اگر پلیس و نیروی انتظامی نباشد آیا می‌توانیم دو رکعت نماز بخوانیم و ماشین های خود را درخیابان پارک کنیم؟!

مولانا گرگیج با بیان این‎که “ما قدردان نیروهای خدوم مردم هستیم” تصریح کردند: نیرویی که خدمتگزار، صادق، سالم، امین و امانت دار جان، مال و حیثیت مردم باشد جان فدای او هستیم و در قلب ما جا دارند، نیروهایی که شب و روز آسایش خود را کنار گذاشته اند آیا انسان به آنان چنین سخنانی می‎ گوید؟ عزیزان از ما گلایه نکنید در واقع سخن ما این است که به انسان هایی که با آبروی نیروی انتظامی بازی می کنند اجازه ورود به بدنه نیروی انتظامی را ندهید، شناسایی نموده و انگل زدایی فرمایید تا موجب بدنامی اسلام و کشور و نیروهای انتظامی و امنیتی نشوند.

ایشان ادامه دادند: بنده جرات و شجاعت انتقاد داشته ام و اگر با زبانم به هر مومنی کوچک ترین صدمه ای بزنم به همان اندازه شجاعت عذرخواهی دارم. اگر به معذرت خواهی اکتفا نشد هرچه که جرم من است اجرا فرمایید لذا همه باید این گونه عمل کنیم.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه تأکید کردند: اگر سوء تفاهمی به وجود آمده است خدا گواه است که قصد و اراده ای نداشتیم، انسان‎هایی که خادم ملت باشند را دوست داریم و به خودشان نگاه نمی کنیم بلکه عملکردشان را بررسی می کنیم که اگر خوب باشد دوست ما قرار می گیرد.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به شلیک های بی ضابطه توسط برخی مأمورین اظهار  اشتند: تقاضای بنده از عزیزان این است که سخنرانی را دوباره بازبینی کنند، ما اگر مسئله ای را بیان می کنیم به خاطر مردم و برای حیثیت نیروی انتظامی و عزت حکومت و اسلام است، در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۶ نفر در بلوچستان بر اثر شلیک های بدون ضابطه کشته شده اند که همه آنان را محکوم می کنیم؛ درجه و حیثیت شما برای ما ملاک نیست بلکه عملکرد شما برای ما ملاک است و باید خوب و بد را تشخیص دهید اگر سوء تفاهم شده ما با تمام شهامت معذرت خواهی می کنیم.

مولانا گرگیج در ادامه خواستار مجازات عاملان این حادثه شدند و تصریح کردند: پرونده هنوز باز است، نخست به خاطر حقوق بشر و بعد برای حقوق اسلام و حقوق همان قوم و خانواده کودک، آن مامور خاطی حتما باید مجازات شود، این مسئله از مجرای قانون باید پیگیری شود و مردم را به هرج و مرج دعوت نمی‌کنیم، سخنان بنده برای ایجاد آشوب نیست بلکه کنترل بحران است وقتی یک جمله می گوییم منظور ما این است که در کشور قانون و قوه قضاییه است و آن مجرم مجازات می‌شود و ما در واقع مردم را به آرامش دعوت می کنیم.

عالم سرشناس اهل سنت کشور افزودند: دادگاه نظام اگر برای مجرم پرونده‌ای تشکیل داده است تشکر می کنیم و خواسته ما این است اجرای آن را هم باید به چشم ببینیم؛ تریبون نماز جمعه زبان مردم است، ما اگر در خصوص مسایلی نامه نگاری کنیم جوابی دریافت نمی‌کنیم، نیروی انتظامی نور چشم ما هستند و برای ما محترم اند و صاحب نعمت ما هستند و امنیت ما را به عهده دارند اما هر نیروی انتظامی این گونه نیست و آن نیرویی که فرزند ما را می کُشد نور چشم ما نیست ما قصد تحریک مردم را نداریم بلکه دعوت به حکمت می کنیم.

 ملت ایران در دنیا وفادارترین ملت است

مولانا گرگیج با بیان این‎که “در دنیا ملتی به وفاداری ملت ایران نداریم” خاطرنشان ساختند: با وجود تمامی مشکلات هیچ عالِمی انتخابات را تحریم نکرده است اگر هم گفته است رای نمی دهم نظر شخصی وی بوده اما مردم را وادار به تحریم انتخابات نکرده است ولی مشاهده کردیم افرادی که در رأس امور کشور بودند به خاطر مسایل جزیی رای گیری را تحریم کردند و این در حالی است که در بدنه نظام بودند اما ملت اینگونه نبوده است چون هیچ کشوری در دنیا بدون حاکم نیست، اگر دولت و رئیس‌جمهوری نباشد این کشور به چه چیزی تبدیل می شود؟!

ایشان افزودند: مگر قانون جنگل است که هر فردی قوی بود خراب‎کاری کند؛ قوه قضاییه، مقننه و مجریه لازمه هر کشور هستند تا ما به راحتی بتوانیم زندگی کنیم؛ نیروی انتظامی باید باشد و وظیفه اش تأمین امنیت مردم است، اگر نیرویی کشته شود هم اندوهگین می شویم و اگر شهروندی از ملت ما کشته شود نیز ناراحت می شویم.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در پایان با تأکید بر قانون مداری گفتند: شما مجری قانون باشید؛ ما اگر نسبت به مسایل و رخدادها واکنشی نشان ندهیم مردم از ما گلایه می کنند و تحت فشار قرار می گیریم و اگر هم بگوییم عزیزان ناراحت می شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن