اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

جنگ امروز غرب با اسلام فکری و فرهنگی است

آوای سنت : تا پیش از دهه شصت تعداد مساجد در شهرها و روستاها محدود و انگشت شمار بودند، اما در دهه هفتاد ساخت بنای مساجد در محلات رونق چشمگیری پیدا کرد ، به نحوی که هم اکنون بر اساس آمارهای به ثبت رسیده بیش از هفتاد هزار مسجد در کشور وجود دارد. با وجود این و در حالی که ساخت مساجد با هدف تسهیل در دسترسی آسان به این مکان مقدس بوده است، این رویه نیز نتوانسته علاقه جوانان به مسجد را افزایش دهد‌.

جهت آسیب شناسی قضیه و بررسی ابعاد مختلف پدیده مسجد گریزی، گفتگویی با مولوی مرتضی ایل نژاد فارغ التحصیل حوزه علمیه خیرآباد تایباد و امام جمعه مسجد جامع اهل سنت دره گز انجام دادیم که از نظر گرامی خوانندگان آوای سنت می گذرد.

آوای سنت: جناب مولوی! به نظر می رسد سردی جوانان از مساجد حاصل فرایندی است که غربی ها از دوران امپراطوری عثمانی در سرزمین های اسلامی پیاده کرده و هنوز هم همان سیاست ها را دنبال می کنند. نظر شما در این باره چیست؟

مولوی ایل نژاد: عوامل متعددی برای دوری جوانان امت از صف نمازهای مساجد وجود دارد. حال آنکه اگر هر جوانی در روز فقط یکبار به مسجد می رفت، شاهد صف کوچک از نمازخوان های پا به سن رسیده نبودیم.

از زمان پیدایش صنعت مواد مخدر متاسفانه برخی از جوانان گرفتار انواع این مواد و مشروبات الکلی شده‌ و عمر خود را به تباهی کشیده‌اند. گروهی نیز فریب شیطان را خورده‌ و در شهوات غوطه‌ور هستند.

تعدادی از اقشار جوان هم تحت تاثیر تبلیغات شبکه های ماهواره ای به پیروی از مد، زنجیر و صلیب از گردن خود آویزان می کنند. آنها صورت و سیرت خود را به شکل غربی ها ساخته و با سبک و متد زندگی اسلامی بیگانه‌ هستند. انگشتر طلا به دست کرده و حلال و حرام را نمی‌‌شناسند. این جوانان گرفتار مصیبت بزرگی شده‌اند که خودشان و خانواده‌هایشان و امت اسلامی را دچار خسارت و نقصان می‌کند.

آوای سنت: شما نقش دشمنان قسم خورده دین در به انحراف کشیدن نسل آینده را چگونه می دانید؟

مولوی ایل نژاد: باید توجه داشته باشیم دشمنان در سنگرهای فکری و فرهنگی برای نابودی اسلام، به این نتیجه رسیده اند که از طریق جنگ با اسلحه و از بین بردن فیزیکی فرزندان مسلمان، نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند. آنها می دانند که با به راه انداختن جنگ های فیزیکی خشم و نفرت دنیای اسلام را بر علیه خود برمی‌انگیزند.

آنها به خوبی می دانند که تاثیرات ویرانگری یک لیوان مشروب و یک زن خواننده، کمتر از ده ها و صدها توپ و تانک نیست. بنابراین به جای جنگ های میدانی، جبهه جنگ سرد را اختیار کرده و از اهرم‌ های فریبنده استفاده می‌کنند.

آوای سنت: جنابعالی اهرم های فریبنده دشمنان را شامل چه مواردی می دانید و این اهرم چه دستاوردی برای آنها به همراه دارد؟

مولوی ایل نژاد: ترویج اعتیاد و پخش انواع مواد مخدر، انگیزه جوانان را از بین می برد. ترویج غناء و موسیقی و ساز و آواز و رقص و ترانه ‌های مبتذل و تحریک ‌آمیز، فکر و ذهن مخاطب را از آموزه های اسلامی دور می کند. همچنین اشاعه فحشا و بی‌حجابی و پخش کتاب‌ها و فیلم‌ های ضد اخلاقی و مبتذل و تشویق به مدپرستی و مدرنیسم باعث می‌شود تا جوانان حضور در مسجد را برای خود زود تصور کرده و به بیراهه بروند.
بدبین ساختن نوجوانان به علما و مساجد و مراکز دینی و بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف بزرگان اسلام و علماء دین و امت نیز بخش دیگری از نقشه های طراحی شده است.

دشمنان واقف به این قضیه هستند که با اجرای این سیاست‌ها، جوانان مسلمان را به عناصری سست و بی‌حال و غیر متعهد، بی ‌هدف و بی ‌تفاوت تبدیل خواهند کرد و آنها به ‌جای اینکه رهسپار آموزشگاه ها، دانشگاه‌ها و مراکز علم و عبادت شوند، زینت ‌بخش اماکن فساد شده و بی ‌بند و بار خواهند شد.

‌آوای سنت: در این باره چه صحبتی با جوانان مسلمان دارید؟

مولوی ایل نژاد: باید با آگاهی و بصیرت، نقشه شوم آنها را برهم زد و نباید فرصت داد دشمن در اجرای برنامه‌های دین‌ستیزانه خود موفق باشد. آنها قصد دارند معنویت و ابتکار عمل را از نسل آینده گرفته و به‌همین منظور، سعی می‌کنند فرزندان ما را با مشغول کردن به لهو و لعب و ترویج مسابقات ورزشی گوناگون سرگرم کنند “علامه ناصح علوان” مفاد ۱۳ یهود را در همین مسائل عنوان کرده است.

آوای سنت: جوانی را چگونه تعریف می کنید؟

مولوی ایل نژاد: جوانی ستاره‌ای است که فقط یک‌بار در آسمان عمر انسان می‌درخشد. جوانان امت الهی باید هر ارزشی را در پرتو ارزش‌های اسلامی سنجیده و خود را از تقلید دیگران بالاتر بدانند. هر جوان مسلمان باید جند و سپاه خدا و نماینده فکر رسول خدا در روی زمین باشد.
علامه اقبال لاهوری در این خصوص می گوید، شما هستید که می‌توانید با اراده و توکل بر الله و پیروی از سیره پاکان برای اصلاح جامعه قدم بردارید و نظم نوینی در پرتو آئین اسلام به جهان و جهانیان ارائه دهید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن