اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حفظ جان از ضروریات دین

آوای سنت : از مقاصد دین و شریعت اسلام، حفظ جان و سلامتی انسان و دفع مضرّت و جلب منفعت است؛ هر آنچه که جان و سلامتی انسان را تهدید کند، اسلام انسان را از آن برحذر داشته است. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَکُمْ» ( نساء: ۷۱) : ای کسانی که ایمان آورده‌اید! احتیاط نمائید و آمادگی خود را حفظ کنید.

پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری ویروس کرونا در این روزها و رعایت موارد بهداشتی از تأکیدات دین مبین اسلام است. پیامبر خدا(ص) در باره‌ی پیشگیری و دوری از بیماری جذام(بیماری پوستی) می فرماید: «فر من المجذوم فرارک من الأسد: از افراد مجذوم فرار کنید، همانگونه که از شیر فرار می‌کنید.»

اطاعت و تمکین از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مرجع تخصصی و تصمیم‌گیر در زمینه‌ی این بیماری است، بنا به قول اکثر علماء از ضروریات است. همچنین بنا به گفته‌ی حضرت عمر (رض): نَفِر من قَدَر الله إلى قدر الله؛ْ از قدر الهی به سوی قدر الهی می‌گریزیم. ما باید از قدر بیماری واگیر کرونا به قدر سلامتی و دوری از مبتلا به بیماری کرونا بگریزیم.

عقل سلیم در بدن سالم است و دین، عقل سلیم را پایه‌ و اساس تکلیف می‌داند. احتیاط شرط عقل است. امروزه پرهیز و دوری از هر نوع اجتماعاتی، اعمّ از دینی و عبادی، خانوادگی و… برای حفظ جان ضرورتی انکارناپذیر است.

منبع: اصلاح وب
نویسنده : عادل علیمرادی ـ سرپل ذهاب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن