اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

حقیقت شکرگزاری ظاهر شدن اثرات آن در فرد مومن است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت دهگلان حقیقت شکر گذاری را ظاهر شدن اثر نعمت خدای متعال در شخص مومن برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالسلام محمدی طی سخنانی با اشاره به بارش رحمت الهی در اقصی نقاط کشور گفت: شکر نصف ایمان است. در شریعت بیان شده که اسلام در شکر و صبر معنا پیدا می کند.

شکرگذاری سبب زیادی نعمت، محافظت از آن و همچنین انسان شاکر نزد خدای متعال محبوب شناخته می شود. باریتعالی شرط صحت عبادت را در شکر گذاری معرفی نموده است. شکر نعمت باعث افزایش و پایداری آن خواهد شد، اما کسانی که کفران می ورزند طبق وعده الهی جزو ستمکاران بوده و شامل عذاب الهی هستند. قرآن کریم ثبات در عبادت را نشانه شکر نعمت و اهل ناسپاس را به عذابی سخت وعده داده است.

ماموستا محمدی حقیقت شکر گذاری را ظاهر شدن اثر نعمت خدای متعال در مومنین دانست و اظهار داشت: چنان که علمای اخلاق و عرفان اسلامی بیان داشته اند، شکر یعنی ظاهر شدن اثر نعمت های الهی در زبان عبد و بنده بصورت ثناء و اعتراف به اشتباهات است. خضوع و فروتنی از پایه های شکر بشمار می رود و محبت بنده به خالق را دو چندان می کند. در چنین حالتی انسان بر نفس خویش غالب شده و به اشتباهاتش پی می برد. برخی اوقات بندگی در این است که از نعمت ها در مسیرهایی که رضایت باریتعالی را به همراه ندارد استفاده نکنیم.

امام جمعه اهل سنت دهگلان امنیت وآرامش را در راس نعمت ها خواند و یادآور شد: زمینه توسعه در رزق واقتصاد جامعه است. فقر اقتصادی و ناامنی اجتماعی از نشانه های بی اعتنایی جامعه به اصول دینی می باشد. کفران نعمت علاوه بر عذاب جسمی به روح نیز صدمه و آسیب وارد می کند. امنیت، سلامت و رزق سه مثلثی هستند که برای آرامش و آسایش جامعه لازم و ضروری بشمار می روند.

در حوزه رزق و معیشت مشکلات فراوانی وجود دارد. نظارت ضعیف و خلا قانونی در برخورد با متخلفان و احتکارگران موجب ایجاد گرانی های کاذب و کوچک شدن سفره مردم شده است. تا وقتی که معیشت مردم به سرو سامان داده نرسد دعوت به دین، تقوا و اطاعت پذیری اثربخش نخواهد بود. معیشت در اعتقادات و سلامت معنوی تاثیرگذار است. مسؤلین امر و بخصوص مدیران حوزه اقتصاد معیشت را به سیاست زدگی های خود گره نزنند و مشکلات را اصولی حل نمایند.

ماموستا محمدی عنوان نمود: حدیث شریف نیز کسانی را که در خدمت به مردم کوتاهی نموده و باعث ایجاد نگرانی در جامعه می شوند اینگونه مخاطب قرار می دهد، هیچ بنده ای از بندگان خدا مسولیت کارهای مردم را به عهده نمی‌گیرد در حالی که به مردم غش نموده، مگر هنگام مرگ و در روز قیامت ورود به جنت بر این شخص حرام است. جا دارد مردم هم در قبال یکدیگر احساس مسولیت نموده و با انفاق و خیرات و توجه به مستمندان در این ایام کوشش و تلاش بیشتری داشته باشند. رب متعال کسانی را که اهل انفاق هستند از خوف و غم مصون نموده و فرمایش می دارد، کسانی که دارائی خود را در راه خدا صرف می‌کنند و به دنبال آن منتی نمی‌گذارند و آزاری نمی‌رسانند، پاداش شان نزد پروردگارشان است. نه ترسی بر آنان خواهد بود و نه اندوهگین خواهند شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن