اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

حوزه های علمیه میراث دار فرهنگ نبوی

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه‌ دارالعلوم تعلیم‌ القرآن شورک ملکی مشهد، خروجی ارزشمند مدارس دینی در کشور و جهان را میراث برجای مانده از نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید ابراهیم فاضلی طی سخنانی در تشریح اهمیت جایگاه علم اندوزی، مدارس علوم دینی را بزرگترین و کامل ترین دژ برای امت اسلامی و کارخانجات انسان سازی دانست و گفت: یکی از موازین بزرگ دینی اسلام، علم می باشد و لذا خدای متعال در آیات متعددی از قرآن شریف و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در احادیث زیادی به توصیف و تمجید اهل علم پرداخته و همچنین امام غزالی (ره) اهل علم دین را در راس افضل‌ ترین مخلوقات و مردم می شمارد.

مولانا فاضلی با بیان این مطلب که اولین مدرسه علوم اسلامی در اسلام، مدرسه پیامبر امت بود، افزود: این میراث در زمان حیات اصحاب آن حضرت رضی الله عنهم اجمعین نیز ادامه پیدا کرد و افرادی از جمله عبدالله بن عباس مترجم قرآن کریم مدرسه‌ای را در مکه تاسیس کرد تا فرزندان مسلمانان آیات و احادیث را فرا بگیرند.

همچنین حضرت ابی ‌بن کعب و حضرت زید بن ثابت مدرسه‌ای در مدینه و بعلاوه حضرت عبدالله ‌بن مسعود در کوفه، حضرت ابوموسی‌ اشعری در بصره، حضرت ابودرداء در شام، حضرت معاذ‌ بن جبل در یمن مدارسی را تاسیس نمودند تا اینکه مدارس علوم دینی در اکثر بلاد مسلمان یکی پس از دیگری گسترش یافتند.

مدیر حوزه علمیه‌ دارالعلوم تعلیم‌ القرآن شورک ملکی مشهد یادآور شد: خوشبختانه در این زمان فعالیت بزرگترین مدارس و دانشگاه‌ های علوم دینی در جهان را شاهد می باشیم و چه بسا بیشمار تالیفات و تصنیفات خروجی آنها بوده است. هزاران کتاب هم در باب تفسیر قرآن کریم و احادیث گهربار رسول اکرم و فقه و احکام نوشته شده که همگی ارزشمند به حساب می آیند.

یکی از نمونه مدارس بزرگ مدرسه‌ای در شرق آسیا کشور به نام مدرسه دیوبند در کشور هندوستان دایر است که امروزه می‌بینیم فیوضاتش به شورک‌ ملکی در مشهد و مدارس دینی در تربت ‌جام، تایباد، خواف و سیستان و بلوچستان نیز رسیده است.

عضو اتحادیه علمای جهان اسلام در این باره خاطر نشان کرد: در سایر مناطق دنیای اسلام، دانشگاه‌ های بزرگ اسلامی مانند الاَزهر قاهره و دانشگاه زیتونه در کشور تونس در زمینه علوم دینی خدمات بسیار گسترده‌ای از خود ارائه می دهند و چه بسا هزاران تصنیف و تالیف هستیم که این تالیفات و تصنیفات خروجی مدارس علوم دینی و دانشگاه‌ های اسلامی بیرون شده است.

بنابراین اگر می‌خواهیم در رسالت اسلام سهیم باشیم، فرزندان خود را باید برای تحصیل علوم اسلامی به حوزه ‌ها بفرستیم تا اینکه در رسالت دین اسلام نقشی مهم و بنیادین ایفا نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن