اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حیثیت و آبروی انسان از جان وی ارزشمندتر است

آوای سنت : شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در آغاز مراسم نمازجمعه (۲۹ آذر۹۸) شهرستان آزادشهر، حفظ آبرو و حیثیت انسان را یکی از وظایف اسلامی مهم برشمردند و انسان ها را از تهمت زدن و افترا بر حذر داشتند.

ایشان پس از تلاوت آیات ۴ و ۵ سوره نور گفتند: هر انسانی آبرو و حیثیت خود را دوست دارد و برای آن جان‎فشانی می‎کند، حضرت عبدالله بن‎عباس رضی‎الله عنه در این خصوص می‎فرماید: همان طور که جان یک انسان و نجات آن ارزش دارد حیثیت و آبروی وی نیز ارزشمند است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزودند: انسان‎های ارجمند برای حفظ آبروی خویش، صیانت از حیثیت را به جان خویش ترجیح می‎دهند، خداوند متعال تهمت و بهتان را هرگز نمی‌‎پذیرد اگرچه شخص متهم یک غیرمسلمان باشد.

مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به تفسیر آیات فوق اظهار داشتند: کسانی‎که به زنان پاک‎دامن تهمت می‎زنند و نمی‎توانند ادعای خود را ثابت کنند و چهار شاهد بیاورند جرمشان ۸۰ ضربه شلاق می باشد؛ ضمن این که شهادت شان در هیچ محکمه‎ای تا ابد قبول نخواهد شد و جزو فاسقین به شمار خواهند رفت و اگر توبه کنند، توبه‎شان فقط در خصوص آخرت قبول می‎شود.

ایشان با اشاره به صفات یک شاهد در خصوص شهادت زنا گفتند: کسانی‎که برای شهادت دادن در خصوص زنا اقدام می‎کنند باید چند صفت داشته باشند:

۱.مرد باشند؛۲.مسلمان باشند؛ ۳. آزاد باشند؛ ۴. عاقل باشند؛ ۵.بالغ باشند؛ ۶. عادل باشند؛ اگر سه نفر دارای این صفات بودند و نفر چهارم این شرایط را نداشت پس بر آن‎ها حد قذف جاری می‎گردد؛ زیرا آبروی یک فرد را مورد تعرض قرار داده‎اند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در خاتمه این بخش از بیانات شان ضمن تأکید بر حفظ حرمت آبرو و حیثیت انسان ها ابراز داشتند: حیثیت و آبروی یک مسلمان درنزد خداوند بسیار مهم است و شریعت برای حفظ آبروی یک زن اهمیت زیادی قایل شده‎است؛ امروزه متأسفانه زنان و دختران بسیاری را بی اساس تخریب می‎کنند و به آنان تهمت ناپاکی می‎زنند که به سبب همین قضایا آنان نمی‎توانند به راحتی در جامعه رفت و آمد کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن