اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

درخواست مولانا ساداتی برای برخورد با سلاح های غیر مجاز

استفاده خودسرانه از سلاح امنیت منطقه سراوان را خدشه دار کرده است

آوای سنت : مولانا ساداتی در خطبه های نماز جمعه سراوان خواستار برخورد نهادهای امنیتی با دارندگان سلاح های غیر مجاز شد.

به گزارش آوای سنت به نقل از کانال تلگرامی امام جمعه سراوان،مولانا سید عبدالصمد ساداتی در ابتدای سخنان مراسم نماز جمعه اهل سنت سراوان ( ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ) با بیان روایت “مَن اَصبَحَ مُعافًى فی جَسَدِهِ آمِناً فی سَربِهِ عِندَهُ قوتُ یَومِهِ فَکَأَنَّما حیزَت لَهُ الدُّنیا” اظهار داشت : این حدیث در واقع بیان احتیاجات‌ ضروری و نیازهای انسان است و کسیکه روز خود را آغاز می کند و داری امنیت ، سرپناه و مسکن ، تندرستی و سلامتی و خوراک مورد نیاز است ، مانند این است که دنیا برایش فراهم شده است.

امام جمعه اهل سنت سراوان تصریح کرد: تامین امنیت از مهمترین اهداف و نیازهای ضروری در هر جامعه است که دستگاههای اطلاعاتی ، امنیتی عهده دار تامین امنیت جان و مال مردم هستند و در این زمینه مسئولیت دارند و آحاد مردم در این جهت وظیفه دارند که همکاری نمایند.

ایشان افزودند :در نبود امنیت؛ فعالیتهای فردی و اجتماعی ، عبادت ، آموزش و اقتصاد و معیشت مختل می شود و بلکه زندگی مطلوب انجام‌پذیر نخواهد بود به همین دلیل حضرت ابراهیم علیه السلام هنگام بنای کعبه قبل از هر خواسته ای نخستین دعایی که برای آن سرزمین و مردمش از الله متعال خواست نعمت امنیت بود که از هر گونه اذیت و آزار و گزند محفوظ بماند .

مولانا ساداتی خاطرنشان ساخت : امنیت را حضرت علی رضی الله عنه یکی از ویژگی های دین اسلام می شمارد و در حدیث شریف سه مورد است که نیاز انسان در دنیاست و از حقوق اولیه بشمار می رود که عطیه الهی هستند اول اینکه هر شخص با امنیت در شهر و خانه خود زندگی کند ، از صحت و سلامتی بهره مند باشد و نیز طعام و غذای روزانه اش مهیا باشد.

ایشان عنوان نمودند: امنیت ، بهداشت و درمان و اقتصاد و معیشت حقوقی هستند که الله تعالی برای بندگان خود داده و عطیه الهی هستند و برحسب قراردادهای حقوق بشری و کنوانسیونها نیست بلکه از ابتدا عطای الهی برای بشر است و کسانی که تصدی امور را در دست دارند واجب است این حقوق اولیه خدادادی را رعایت و حفاظت کنند.

مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان افزود: حفاظت از جان که حق حیات است ، حفاظت از مال و آبرو و کرامت انسان و آزادی عقیده و مذهب و ابزار آن و حق مشارکت سیاسی در امور نیز از حقوق اساسی بشمار می روند.

مولانا ساداتی در ادامه سخنان ؛ چندین مورد قتل و سرقت های مسلحانه ای که اخیرا در سراوان و مناطق اطراف در ماه رمضان صورت گرفته و موجب نا امنی در جامعه گردیده را مورد اشاره قرار داد و گفتند: افرادی که مسلح هستند و جان و مال مردم را هدف قرار داده و آرامش جامعه را به هم زده اند باید شناسایی و دستگیر شوند.

ایشان تاکید نمودند: افرادی که صلاحیت حمل اسلحه ندارند باید خلع سلاح شوند از آنجا که این سلاح ها دست افراد نالایق و برای سرقت و قتل و خوف و هراس مردم و از بین بردن امنیت جامعه است .

امام جمعه اهلسنت سراوان بیان کرد : استفاده از سلاح در مواقعی که حکم شرع و قانون  باشد مورد استفاده قرار می گیرد و برای حفاظت مردم در مقابل متجاوزان و دشمنان خدا و شروران و در تقابل دشمنان اسلام و کشور در جنگ است و برای ایجاد رعب و وحشت شهروندان و کشتن افراد بی گناه و سرقت اموال و ما یملک انها نیست.

مولانا ساداتی در اشاره به روایات عنوان کرد: مال مسلمان ،جان و آبروی مسلمان محترم است و کسی که تعرض کند مرتکب حرام شده و مورد نفرین خدا و رسولش قرار می گیرد و همچنین کسی که سرقت یا قتل می کند در چنین حال کشته شود ایمان از او سلب می شود.

مدیر دارالعلوم سراوان ابراز داشت : سراوان در گذشته شهری امن و حتی امن ترین شهر در استان و کشور بود و مردم این شهرستان مردمی نجیب و فهیم و آرام هستند که نمی خواهند شهرستان به ناامنی زبانزد باشد ،امیدواریم نیروهای مخلص با هماهنگی و قاطعیت در تامین امنیت و نیز با همکاری مردم تمام تلاش خود را بکار گیرند و برای امنیت خود از خداوند کمک بخواهیم.

ایشان در بخش پایانی سخنان گفتند : الله متعال با لطف و رحمت خود ماه مبارک رمضان را فرصتی برای جبران کوتاهی ها و پاک شدن از گناهان  قرار داده است و این ماه رحمت و برکت و مغفرت است برای کسانیکه با دوری از گناه و استغفار و اعمال صالح خود را از این فرصت استثنایی بهره مند سازند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن