اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

در ایام مختلف سال، حرمت عقاید و باورهای مذاهب مختلف رعایت شود

آوای سنت : در مسائل دینی و مذهبی هر کسی باید مطابق مذهب خودش عمل کند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید روز (۲۴ مرداد ۱۳۹۹) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به کثرت مشترکات شیعه و سنی، بر لزوم اجتناب از پرداختن به مسائل اختلافی تاکید و خاطرنشان کردند که نباید در امور مذهبی انتظار داشته باشیم دیگران مطابق مذهب و دیدگاه ما عمل کنند.

به گزارش آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به سپری‌شدن بعضی مناسبت‌های مذهبی در کشور و نیز درپیش‌بودن ماه محرم، به بیان برخی مطالب در این‌خصوص پرداختند و گفتند: وحدت امت اسلامی زمانی‌ متحقق می‌شود که بر مشترکات تمرکز کنیم. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که مشترکات ما بسیار بیشتر از مختلفات است.

ایشان ادامه دادند: ما باید به مشترکات چنگ بزنیم و مسائل اختلافی مذاهب را به پیروان همان مذهب بگذاریم. به‌عنوان مثال همۀ ما؛ شیعه و سنی، نماز می‌خوانیم و نماز جزو مشترکات است، اما عزیزانِ شیعۀ ما دست‌باز نماز می‌خوانند و ما دست‌بسته؛ ولی نباید هیچ‌کدام از پیروان دو مذهب انتظار داشته باشند که بقیه مانند آنها نماز بخوانند؛ این انتظار بی‌جایی است.

امام‌جمعه زاهدان «اهل‌بیت» را از مهمترین مشترکات شیعه و سنی برشمردند و گفتند: حضرات اهل‌بیت جزو مشترکات شیعه و سنی هستند. محبت با سیدنا علی، حسن، حسین، فاطمه و حضرات اهل‌بیت در قلب همۀ ما وجود دارد، اما در فقه و مذهب اهل‌سنت «عزاداری» و «سالگرد» نیست، لذا نباید عزیزانِ شیعۀ ما انتظار داشته باشند که اهل‌سنت مراسم عزاداری برگزار کنند.

ایشان ادامه دادند: قلب همۀ ما به‌خاطر ظلمی که بر امام حسین رضی‌الله‌عنه شد می‌سوزد و حادثۀ کربلا یکی از بدترین حوادث تاریخ اسلام است، اما هر مذهبی روشی دارد؛ قرآن عظیم‌الشأن می‌فرماید: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا» [اسراء: ۱۷]؛ و بگو هر کسی بر ساختار و روش خودش عمل می‌کند و پروردگار شما بهتر آگاه است به کسی که راهیافته‌تر است.

مولانا عبدالحمید در ادامه به «واقعۀ غدیر» اشاره کردند و گفتند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در مکان غدیر- جایی که راه حجاج یمن از مدینه جدا می‌شود- از حضرت علی رضی‌الله‌عنه تجلیل کردند و فرمودند: «من کنتُ مولاه فهذا علی مولاه»؛ هرکس که من دوست او هستم، پس علی- رضی‌الله‌عنه- هم دوست اوست. آن‌حضرت‌ صلی‌الله‌علیه‌وسلم در این واقعه در واقع به شکایات و گلایه‌هایی که برخی از یمنی‌ها از حضرت علی داشتند پاسخ دادند و گفتند که حق با سیدنا علی است و مسأله همان‌جا حل شد و مردم یمن حرف خودشان را پس گرفتند؛ این دیدگاه اهل‌سنت است.
ایشان خاطرنشان کردند: برادران شیعه برداشت دیگری از واقعۀ غدیر دارند و آن را «عید» می‌دانند، اما در مذهب اهل‌سنت فقط دو عید وجود دارد؛ عید فطر و عید قربان. لذا هر مذهبی می‌تواند بر اساس دیدگاه و برداشت خودش عمل کند و نباید این انتظار را داشته باشیم که اهل‌سنت بیایند و فلان روز را به‌عنوان «عید» تبریک بگویند.

امام‌جمعه زاهدان افزودند: بعضی از قوم‌ها در بعضی مناسبت‌های مذهبی پلاکاردهایی نصب می‌کنند که این کار درستی نیست. توصیۀ بنده به اقوام و طوائف آن است که مسائل دینی و سیاسی را با هم قاطی نکنند. شیعه و سنی در ایران دارای یک وطن هستند و در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با هم و در کنار هم هستند، اما در مسائل دینی و مذهبی هر کسی باید مطابق مذهب خودش عمل کند.

ایشان در ادامه توصیه‌ای هم به صداوسیما داشتند و گفتند: درخواست بنده از صداوسیما نیز آن است که افراد بیسوادی را به نام «مولوی» جلوی دوربین نیاورد که حرف‌هایی می‌زنند و احساسات مذهبی برادران اهل‌سنت را جریحه‌دار می‌کنند. توصیۀ بنده به علما و سایر کسانی که مدیریتی دارند این است که حرمت صحابه و اهل‌بیت و حرمت همسایگی و سایر مشترکات رعایت بشود و سخنی زده نشود و اقدامی صورت نگیرد که موجب جریحه‌دارشدن احساسات دیگران می‌شود.

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان با اشاره به نزدیک‌شدن ایام محرم، خاطرنشان کردند: بنده پیشاپیش از این تریبون به تمام ملت‌هایی که ممکن است صدای بنده را بشنوند توصیه می‌کنم که در ایام عاشورا که عزیزانِ شیعۀ ما مراسم عزاداری برگزار می‌کنند، زمینه را به‌گونه‌ای فراهم کنند که این عزیزان بتوانند بدون هیچ تنگ‌نظری و مزاحمتی مراسم خودشان را برگزار کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن