اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

دکتر ویسی:قرآن منبع تکامل تربیت بشری است

آوای سنت: استاد اهل سنت دانشگاه تربیت شخصیت را باعث تکامل دین برشمرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر محمود ویسی در بیاناتی تکالیف قرآن کریم و عمل به احادیث شریف را منشاء تربیت سالم در جوامع مختلف اسلامی خواهند و گفت: هر انسانی که می خواهد فلاحت و رستگاری را در هر دو دنیا تجربه کند، باید بر خواهشات نفس سرکش غلبه کرده و آنرا به کنترل در آورد. در این گذر عمر، مهر ورزی و شفقت را نسبت به همنوعان خود فارغ از اینکه به چه مسلک و مرامی تعلق دارند، دریغ نکنیم.

قرآن کریم و احادیث نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم مملو از تکالیف واجب و غیر واجب به اشکال متنوع است تا انسان ها با عمل به آنها به کمال شخصیتی و خوشبختی نائل شوند. انسان در حقیقت با انجام از روی میل و علاقه این تکالیف، بخشی از شخصیت تربیتی خود را رقم می زند. مهمترین دلیل تکالیف و دستوراتی که خدای متعال امر می کند به این خاطر است که با عمل به آنها و عمل به مستحبات به تربیت صحیح برسیم، لذا با قول و کلام نمی توان به نتایج عملی و کاربردی اعمال دست پیدا کرد، بلکه اصل در انجام و خروجی آن است.

وی افزود: کسی که تکلیفی را می پذیرد، خواه ناخواه زحمت و مشقت کار را نیز به جان می خرد. برخی تکالیف سختی کمتری دارند و برای برخی دیگر می بایست مشقات بیشتری را متحمل شویم. لیکن عمل به هر یک از اوامر باعث می شود تا بخشی و یا بخش هایی از شخصیت انسان به تکامل ایمانی برسند. کسی که هدفش تکامل ایمان است، باید برای این مسئله هزینه کند و هزینه دوستی کردن با خالق بی همتا، ذکر و تسبیح معبود در هر صبح و ظهر و شام می باشد. هر زمان که در فرایض شکاف و فاصله ایجاد شود، میل به گناه و معصیت و میل دشمنی با مخلوقات در ما بیشتر خواهد شد. تربیت هیچگاه با نصحیت و پند و اندرز دادن به دست نمی آید، چون اگر می شد بدین روش نسل در حال رشد را تربیت کرد، امروز شاهد وقوع جرائم و جنایت های بیشتر در روی زمین خاکی نبودیم.

دکتر ویسی اظهار داشت: در بیانات روزهای جمعه می شنویم که خطبای صاحب علم، مردم را از روی کلام الهی و احادیث نبوی موعظه و نصیحت می کنند، بیاناتی که اکثر شنوندگان را در لحظه تحت تاثیر قرارداده، اما به دلیل کثرت مشغولیت های دنیوی کم اثر و فراموش می شوند. بعضا اگر تکلیفی از جانب شخصی دریافت کنیم، امکان دارد بر نفس ما سنگین و گران تمام شود. انسان ها بنا به فرمایش نبی مکرم اسلام به جز در نقوا، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. هیچ انسانی از نظر جایگاهی که به وی داده شده است بر سایر همنوع برتری ندارد. هرگز نمی توانیم کسی را نسبت به خود حقیر دانسته و از وی عیب جویی کنیم. اولین نشانه ایمان در شخص مسلمان این است که دیگران در کنارش احساس آرامش، کرامت و بزرگی نمایند

استاد و مدیر گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی پوشاندن عیب دیگران را مصداق ایمان خواند و تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی نباید پا به مرحله ای نگذاریم که دیگران به خاطر ترس از ما مجبور به برخواستن از جای خود شوند که اگر چنین شود، مشکل در ایمان ما خواهد بود. باید به یاد داشته باشیم که در دستورات خدای متعال با آنچه که همنوع به ما امر می کند تفاوت بسیاری وجود دارد. درجه تربیت انسان با عمل به هر یک از تکالیف الهی افزایش پیدا می کند. فراموش نکنیم که فرامین الهی تنها به منظور نجات انسان از فلاکت صادر شده اند و در متن هر یک از دستورات، جز ارتقاء مخلوق هدف دیگری وجود ندارد. بندگان واقعی کسانی هستند که در وقت نیاز دست یکدیگر را می گیرند و بلعکس افراد فرصت طلب دسته ای را شامل می شوند که به هر دلیل و بهانه ای مترصد گرفتن مچ دیگران می باشند. این قبیل افراد از رحمت باریتعالی دور خواهند ماند. غم بیچارگان خوردن از مسائل خیلی مهم در کارنامه عمل است، ولو اینکه اگر نتوانیم کاری برای مخاطب انجام دهیم.

دکتر ویسی نماز را کامل ترین ذکر یاد خدای متعال دانست و خاطر نشان نمود: ثابت شده است که اگر انسان مختار در انجام عمل خیری شود، انجام ندادن آن را برای خود راحت تر می داند. تا مادامی که احساس تکلیف و مسئولیت در ضمیر انسان تقویت نشود، وی مشتاق به انجام تکالیف نخواهد شد. عمل به تکالیف برای فرد با ایمان آسانتر از کسی است که ایمانش ضعیف می باشد. امروز جوانان ما در معرض بیشماری آسیب های اجتماعی قرار دارند و نباید انتظار داشت که آنها با اولین جلسه تبدیل به افراد دیندار شوند، بلکه دین را باید آرام آرام به وجودشان منتقل کرد. کسی را به اجبار نباید دیندار کرد، چون خدای متعال این مسئله را نمی پسندد. مناسب ترین راه رسیدن به کمال و سعادت ترزیق درس های شناخت خدای متعال با زبان محبت به فرزندان و جوانان می باشد. ایمان است که به زندگی انسان کیفیت می بخشد. دغدغه چه مدت زندگی کردن را نداشته باشیم، زیرا مسئله مهم برای انسان چگونه زندگی کردن است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن