اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

راهکارهای مقابله با دین گریزی نسل جوان

آوای سنت:امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب ضعیف بودن اعتقادات معنوی را دلیل دین گریزی در میان جوانان دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا رشید ثنایی، فقدان آسیب شناسی و چاره اندیشی از مهمترین دلایل دین گریزی در جوامع اسلامی و خصوصا در میان اقشار جوان دانست و گفت: البته این بدان معنا نیست که اگر همه امکانات برای جوانان ما فراهم باشد، قاطبه جمعیت آنها اهل دین و جماعت مسجد خواهند شد و در این صورت نیز دلایل و بهانه های واهی دیگری برای دین گربزی پیدایش خواهند کرد.

خدای متعال دینمداری را برای اهل آن سخت نگرفته و از بنده اش انتظار ندارد که دائما به نماز، قرآن و روزه مشغول باشد. در کنار ادای فرایض و واجبات، بسیاری از ضرورت های زندگی از جمله تلاش برای کسب روزی حلال هم جزو ارکان دین شمرده می شوند. نبی مکرم اسلام تنها یک پیام آور برای امت خویش نبود، بلکه ایشان نیز مانند سایر مردم قسمتی از روز را به جهت کسب درآمد و تامین معاش خانواده به کار و فعالیت می پرداخت.

وی در این باره افزود: آسیب اصلی جوامع اسلامی در بحث دین گریزی را نمی توان تنها به نبود کار و یا مشغله کاری زیاد مربوط دانست، اگر برخی از جوانان از بیکاری رنج می برند در سوی دیگر هستند تعدادی هم کار و مشغله زیاد را دلیل نبود وقت و فرصت کافی برای شرکت در نمازها مطرح می کنند. حال آنکه هر دوی این گروه زمان کافی برای رسیدگی به امور خانواده را در برنامه روزانه می گنجانند. اهتمام به امور خانواده و فرزندان متوجه مسئولیتی است که خود آنرا به عهده می گیریم و اگر به همان اندازه معنویات را نیز مهم بدانیم، امروز دین گریزی به این حد و اندازه شایع نبود.

ماموستا ثنایی نقش شیاطین آسمانی و زمینی و همچنین بیداری نفس را از عوامل مهم عدم پایبندی به دین خواند و خطاب به جوانان اظهار داشت: کمبود کار یک معضل اساسی در کل کشور است که دلایل خاص خودش را دارد و رفع موانع آن جزو وظایف دولتمردان می باشد. کمبود کار و درآمد باعث نمی شود تا از وظایف دینی خود به عنوان یک انسان شانه خالی کنیم. بعلاوه کار و مشغله زیاد دلیل منطقی برای دوری از نماز و مسجد نمی باشد. چطور می شود که جهت خرید مسکن و ماشین مدل بالا، تن به اضافه کاری می دهیم، ولی برای دین گریزی خود علت و دلیل می تراشیم؟

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب تاکید کرد: مسائل دنیوی را واجب تر از دین فرض نکنیم. والدین بابت کم بودن بازار فعالیت، فرزندان شان را تحت فشار های روحی و روانی قرار ندهند. این مسئله خود یک عامل دین گریزی است. فرزند مسلمان به شرط فراهم بودن کار، از انجام آن ابایی نخواهد داشت. همچنین اولاد خود را بخاطر مشغله اقتصادی و درسی فشرده از دین معاف نکنیم، اگر نگاه ما به مادیات و معنویات یکسان بود، امروز کمتر مسجدی یافت می شد که در وقت نماز از جمعیت پر نباشد. بنابراین دین گریزی را نباید به یک مسئله محدود کرد.

در دهه شصت مساجد کم تعداد بوده و امکانات کافی نداشتند، علی رغم این مسئله دینداری در جامعه جریان داشت و مردم حتی در سردترین روزهای سال هم نماز جماعت را ترک نمی کردند، اگر مشکل خاصی برای یکی از افراد محل پیش میامد، سایرین نگران غیبت وی شده در صدد شناسایی مسئله و رفع آن بر می آمدند. امروز با آنکه بهترین امکانات در مساجد تعبیه شده اند، ولی متاسفاسفانه به اراده دینی ما خلل وارد شده است.

ماموستا ثنایی در جمع بندی مطلب عنوان نمود: نگاه ما به فرامرزها به جای آنکه به زمینه های علمی و کسب دانش بیشتر معطوف باشد، وابسته به تجسس های بی هدف در فضای مجازی شده است. اندیشمندان عرصه فرهنگ و هنر و سایر صاحب نظران می بایست دلایل کار را آسیب شناسی نمایند. وقت آن شده است که جوان مسلمان از فضای مجازی خارج شده و به این درک برسد که کسب هر موفقیتی به میزان تلاش در فضای واقعی بستگی دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن