اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی
موضوعات داغ

راهکاری برای برون رفت از شرایط کنونی

یادداشتی از احسان عثمانی

آوای سنت : در ماههای گذشته و بدنبال وقوع برخی ناآرامیهای پس از فوت مهسا امینی در مناطق مختلف کشور، مناطق اهل سنت نشین کشور در غرب و جنوب شرق کشور نیز شاهد بروز برخی از ناآرامیها بود.

این شرایط به مرور زمان آرام شده و بخش قابل توجهی از افراد بازداشت شده در این ناآرامیها، با فرمان عفو رهبر انقلاب آزاد شدند.

در این شرایط و در حالی که بحمدالله شرایط استانهای غرب کشور مانند کرمانشاه و کردستان به سمت عادی شدن حرکت کرده و مردم این مناطق، به زندگی عادی خود مشغول هستند،بنظر می رسد شرایط استان سیستان و بلوچستان و بویژه شهر زاهدان مطلوب و مناسب  نیست.

در روزهای اخیر، در فضای مجازی سخنان چند نفر از علما و شخصیت های شاخص بلوچ را در زمینه ضرورت مدیریت فضای این استان و بازگشت به شرایط عادی مطالعه کردم.

بدیهی است که تداوم شرایط حاکم بر استان سیستان و بلوچستان و مرکز این استان نه به صلاح نظام و حکومت است نه به صلاح مردم رنج کشیده این دیار .

همه بر این نکته باور داریم که تداوم شرایط ناامنی در یک منطقه باعث فرار سرمایه گذاران از آن منطقه شده فرصتهای اشتغال جوانان را از بین می برد.

استان سیستان و بلوچستان در چند دهه اخیر، در غالب آمارهای ارائه شده از طرف دولت، در زمینه برخورداری از امکانات رفاهی و معیشتی در زمره استانهای کم برخوردار کشور قرار داشته است. در این شرایط،تداوم شرایط التهاب و ناامنی در این استان زندگی پرمشقت مردم این سرزمین را سخت تر خواهد کرد.

بر اساس همین شرایط، در روزهای گذشته برخی از چهره های شاخص اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان خواستار عبور از شرایط کنونی و بازگشت شرایط منطقه به ایام قبل از ناآرامیها شده اند.

به عقیده نگارنده این درخواست با توجه به حاکمیت آرامش در سایر مناطق کشور و تحولات رخ داده در سیاست خارجی یک نیاز حیاتی باشد.

غالب فعالان سیاسی بر این اعتقاد هستند که در ماههای گذشته و بعد از عبور از فضا نا آرامیها
، وقوع گشایش های چشمگیر در برخی از مسائل سیاست خارجی (نمونه بارز اخیر آن احیای مناسبات سیاسی ایران و عربستان پس از هفت سال) قدرت چانه زنی نظام در مسائل مهم را افزایش داده است.

در این شرایط، فعالان ما بهتر است با درک شرایط جاری کشور، تلاش نمایند تا با طراحی یک مسیر عبور،رنج مردم را در سیستان و بلوچستان کاهش دهند.

انشاالله و توکل به خدا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن