اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

رعایت اخلاق از اصول لازم جامعه اسلامی است

اخلاق محور بنیادین دعوت رسول اکرم

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن با تاکید بر جایگاه اخلاق در جوامع اسلامی نسبت به برخی رفتارها در اماکن مقدس هشدار داد.
به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی با اشاره به اهمیت و رابطه ایمان و اخلاق در زندگی مادی و معنوی بشر گفت: بنا به روایت احادیث متعدد و برگرفته از کتب و منابع اسلامی افضل ترین بنده از میان مسلمانان کسی است که دارای اخلاق حسنه و در پیامد آن رفتاری نیکو با سایر مردم باشد. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز در این باره فرمایش می دارد: محبوب ترین شخص در نزد باریتعالی کسی است که اخلاق مداری پیشه کند. همچنین از اخلاق خوب و پسندیده بعنوان بهترین متاع یاد می شود و در روز قیامت عملی وجود نخواهد داشت که وزن آن بیش از اخلاق حسنه سنگینی کند.

بی گمان این چنین اشخاص که دارای جایگاه ویژه ای هستند در روز قیامت به افتخار همنشینی با رسول اسلام نائل خواهند آمد.

وی در ادامه افزود: اشخاص اخلاق مدار و کسانی که با رفتارهای پسندیده خود باعث ایجاد طراوت در دیگران می شوند مانند کسانی هستند که تمام طول شب را به نماز مشغول بوده و روزها را با روزه داری سپری می کنند. زیرا بنا به فرمایش اخلاق خوب و پسندیده موجب می شود تا گناهان شخص مسلمان مانند یخی که بر اثر گرما ذوب می شود از اعمال وی پاک شوند. امروزه تعداد بسیاری افراد را می توان در پیرامون مشاهده کرد که با حساسیت نسبت به نماز و شرعیت پایبنده و در اجرای واجبات و فرضیات کوتاهی نمی ورزند، اما از نظر اخلاق جایگاهی در میان عموم نداشته و برای هم نشینی به میان جمع دعوت نمی شوند. این خصلت باعث می شود تا دیگر اعمال شخص نیز کم رنگ وبی اثر جلوه کند.

آخوند سبحانی با بیان این مطلب که نبی مکرم اسلام در کلیه صفات و از جمله در جنگاوری، صبر و بردباری و در حلم و دانش برتر و بهتر از سایر انسان ها است، اظهار داشت: با وجود همه این برتری ها، خدای متعال، تنها اخلاق و رفتار ایشان را به عنوان بهترین صفت مورد تاکید قرار می دهد. از گذشته تا به اکنون هر چند که مسلمانان از روی ظاهر و لباس شناخته می شوند، ولی آنچه که بیش از سیمای یک مسلمان می تواند موجب شناساندن و تبلیغ دین مبین اسلام گردد، اعمال وی می باشد که در واقع از اخلاق نیکویش نشئت می پذیرد.

بر این اساس اگر رفتار یک مسلمان بر طبق فرمایش رسول گرامی اسلام و دستورات الهی استوار باشد، مسلما روی پیروان مذاهب دیگر تاثیر مثبت گذاشته و چه بسا باعث تغییر دین و سرنوشت آنها خواهد شد.

آمارها نشان می دهند اکثر افرادی که در اروپا مسلمان می شوند، اولا به خاطر این است که تحت تاثیر اخلاق و رفتار زیبای مسلمانان قرار می گیرند.

از سوی دیگر متاسفانه برخی رفتارها در جوامع اسلامی به هیچ وجه در حد و شان یک مسلمان به حساب نمی آید. در دوره ای که مساجد و حوزه های علمیه بزرگ شده و به امکانات مجهز هستند، بعضا می بینیم که تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان تمایل دارند تا در این امکان مقدس به تزکیه روح و جسم خود پرداخته و بخشی از اوقات خود را در خانه خدا سپری کنند. ولی ما هنوز با نحوه پذیرش فرزندان و شیوه جذب ایشان در مساجد و مکاتب فاصله داریم. انگشت شماری هنوز نمی دانیم که جوانان و نسل در حال رشد را چگونه باید جذب مساجد کرده و بعضا رفتارهایی از خود نشان می دهیم که باعث ایجاد فاصله میان آنها با اماکن دینی می شود.

این مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن متذکر شد: احدی حق ندارد در میان جمع به تحقیر کسانی بپردازد که درس حوزوی نخوانده و از احکام اطلاع کافی ندارند. چه بسا خود ما نیز در بسیاری از فنون و تخصص سر رشته نداشته و برای بهره مندی از مزایا و فواید آنها نیاز مبرم به تجربه و دانش دیگران داریم. بحث روانشناسی تربیتی از جمله مباحثی است که حد و حدود نمی شناسد و ظرفیتی بی حد و اندازه دارد. روانشناسان دوره تولد تا مرگ یک انسان را به هشت دوره تقسیم کرده اند که حساس ترین دوره در میان آنها به سال های تحصیل در دبستان اطلاق می گردد.
کودک در این سن هر چه را که از والدینش مشاهده کند، الگو قرار داده و دقیقا همان حالات و رفتارها را در زندگیش بکار می گیرد.

آخوند سبحانی تلقینات منفی به کودکان را یکی از عوامل سرخوردگی آنها در جامعه دانست و یادآور شد: القای حس ناتوانی به کودک از سوی والدین و سرکوب او در میان جمع، وی را از اجتماع دور کرده و به سوی آفت های اجتماعی و ابتذال خواهد کشاند. ادب و اخلاق اسلامی به ما می آموزد که فرزندان خود را تکریم کرده و نقاط قوت شان را به آنها یاد آور شویم. فرزندان را به جای تنبیه و تادیب، تشویق کرده و با تعلیم مناسب شرایط پروراندن استعدادهایشان را فراهم سازیم. همه ما ممکن است در پاره ای دروس و پایه ها ضعیف باشیم و در مقابل زمینه هایی هستند که در آنها مستعد هستیم. کودکان نیز چنین می باشند و با حمایت و تشویق های ما می توانند به انسان های ارزشمندی در اجتماع آینده تبدیل شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن