اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

روزه داری بهترین راه برای تکامل شخصیت انسانی

آوای سنت: استاد و اندیشمند دانشگاه مذاهب اسلامی موثرترین عبادات برای تکامل شخصیت انسان را در روزه داری ماه مبارک رمضان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر محمود ویسی منزلت لیله القدر را بخاطر نزول قرآن کریم در این شب بزرگ دانست و گفـت: ارزش و مرتبه قدر مناسبتی جز پیدایش قرآن کریم ندارد و یک انسان تا مادامی که خویشتن را از اهل بدر نداند نمی تواند از اهل قدر نیز باشد. اهل بدر شدن الزاما نیازی به مشارکت در رویدادی که میان مسلمانان و کفار در صدر اسلام به وقوع پیوست، نداشته و معنای گسترده تری که دلالت بر یک واقعه باشد، دارد. یکی دیگر از تعابیر در مورد بدر، کامل شدن حلال ماه در شب چهاردهم ماه است. حرکت ماه پس از تولد این مفهوم را می رساند که انسان خود را از سکون و یک جا ماندن رها کرده و همواره به سوی پیشرفت و رسیدن به تعالی در تلاش و تکاپو باشد. بدین جهت قدر و کرامت ما هنگامی تحقق می یابد که به بدر به معنای پختگی کامل رسیده باشیم. به این قدر و منزلت در آیه صدم سوره توبه اشاره شده است.

دکتر ویسی رمضان را فرصت اندیشه و سنجش فاصله با خدای متعال خواند و افزود: به شب هایی رسیده ایم که چشم ها باید نظاره گر حالات دل های بیدار و جستجو گر باشند. می طلبد با خود خلوت کرده و بررسی کنیم که آیا ابعاد ایمانی، فکری، اجتماعی ما با فرامین الهی مطابقت می کند و یا با آنچه که مطلوب وی است، فاصله زیادی دارد. توانایی ها و استعدادی های بشر بر حدر رفتن خلق نشده اند، بلکه باید با استفاده از آنها از حالت هست به باید و از حال فعل به حالی که باید داشته باشیم، برسیم.

استاد و مدیر فقه و حقوق شافعی مدارس اسلامی تاکید کرد: اخلاق اسلامی باید آن چیزی باشد که دین از ما می خواهد و شب های قدر عالی ترین فرصت برای برنامه ریزی جهت رسیدن به بهترین بایدها و الزامات است. اگر احساس می کنیم که اقامت ما در یک نقطه ساکن به درازا کشیده، رفتن به مسافرت های معنوی را از جمیع جوانب در دستور کار گنجانده و برای رسیدن به مقصد از مبدا کنده شویم. کسی که به مقام و ثروتش دلبستگی فراوان دارد هرگز نمی تواند مقصد نهایی را ببیند. نماز، استغفار و اذکار شب های قدر زمانی برای جسم و روح مفید هستند که انسان را به تحرک در آورند.

دکتر ویسی تاکید کرد: ثابت شده است که دعای نیمه های شب و طلب نیاز و عافیت، صد بلا را از سر انسان دفع می کنند. خصوصا آنکه به شب های پایانی ماه مبارک رمضان و موسم قدر رسیده و اکثر اوقات شب را به بیداری می گذرانیم. اهل بدر همیشه واقع بین بوده و در عالم خیال زندگی نمی کنند. آنها به استغفار پایبنده هستند و امیدشان به زندگی را تحت هیچ شرایطی از دست نمی دهند. بنا به فرمایش حضرت علی رضی الله عنه، شخص روزه دار از جسمش مایه می گذارد تا روحش به پرورش ایمانی برسد. این فرایند موجب پختگی و کامل شدن شخصیت فرد مسلمان و دارای قدر و منزلت می شود.

این عالم و استاد اهل سنت به نقل از حدیث قدسی خاطر نشان ساخت: تاثیر گذاری عبادت در روزه داری منحصر بفرد و عاری از هرگونه ریا می باشد. اهل تکاثر، دنیا پرست و غافل از آخرت هستند، اما اهل کوثر به دنیا و آخرت یکسان توجه می کنند، پس باید بکوشیم تا مخاطب کوثر قرار بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن