اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

رعایت اصول انسانی جزوی از دین داری است

آوای سنت: استاد دانشگاه و نویسنده کورد اهل سنت انسانیت جزئی از دینداری دانست.

به گزارش آوای سنت دکتر مراد یوسفی، در پاسخ به بحثی درباره دین مساوی با انسانیت، تعریف از دین را به باور اکثر مردم در دو بخش عام و خاص خواند و عنوان نمود: دین در تعریف عام آن به مجموعه ای از آموزه ها گفته می شود که به اعمال و رفتار انسان ها جهت دهی می بخشد. برخی از مراکز مشهور علمی و دانشگاهی دنیا مانند آکسفورد نیز با نگاه خاص خود دین را شناخت یک موجود متشخص با قابلیت پرستش تعریف کرده اند، اما اخیرا برخی از مخاطبان جامعه اطراف، دین را در انسانیت تعریف می کنند و لذا این پرسش مطرح می شود که منظور ایشان از بیان این مطلب چه است. آیا منظورشان از انسانیت، تضاد و تقابل با رفتارهای حیوانی می باشد و یا انسانیتی که در تقابل با خدا پرستی قرار دارد؟!

اساسا کسی که رفتارهای حیوانی را رد می کند دلیلی ندارد که خودش را در تقابل با خدا پرستی ببیند، زیرا اسلام هم انسانیت همراه با ینمداری را مورد تاکید قرار داده است. نبی مکرم اسلام بنی آدم را در زمان مشکلات وابسته به یکدیگر معرفی می کند که سعدی نیز در شعر خود به این مسئله اشاره کرده است، پس در بحث انسانیت امکان ندارد که عضوی دردمند باشد و اعضای دیگر از کنار این مسئله بی تفاوت گذر کنند. به همین ترتیب اگر ناحیه ای از بدن درد کند غیر ممکن است که سایر اندام ها از آن درد در آسایش باشند.

دکتر یوسفی انسان ها را دارای اعتقادات و خواسته های مشترک دانست و افزود: هیچ فردی را نمی توان پیدا کرد که نخواهد در جامعه محبوب باشد. پدری را نمی توان پیدا کرد که از فرزندانش احترام نخواهد. بدون شک تمامی موضوعات مطرح شده درباره فضایل اخلاقی و رضایل اخلاقی از دیدگاه اسلام از جمله صداقت، امانتداری، عدالت، پرهیز از گناهان رفتاری و گفتاری در راستای ایجاد و تقویت انسانیت هستند. کسانی که دین را در انسانیت فرض کرده و خودشان را از اسلام جدا می دانند، اگر دیدگاه شان حرکت به سوی خوبی ها و پرهیز از گناهان و بدی ها باشد، چه دلیلی برای خارج شدن از دایره اسلام دارند؟

انسانیت را در شخص پرستی و تقابل با خدای متعال تعریف نکنیم، زیرا این دو مقوله از یکدیگر متفاوت هستند. کسانی که خدا محوری را از زندگی و دیدگاه خود حذف کرده اند، انسان مداری و جامعه شناسی را چگونه تعریف می کنند و آیا نه این است که انسان ها اجتماع را انسانی را مقدس دانسته و فرد گرایی را غیر مقدس می شمارند؟

این استاد اهل سنت با اشاره به وجود برخی شبهات در مباحث دینی اظهار داشت: فارع از بحث انسانیت وجود شبهات در مسائل اجتناب ناپذیر بوده است و داریم اشخاصی که امر به معروف و نهی از منکر را دخالت در کار دیگر مردم پنداشته و آن را رد می کنند.

اسلام نجات همنوع از لبه پرتگاه را چزو وظایف یک مسلمان می داند. نشان دادن مسیر صحیح از مسیری که بسوی به منجلاب می رود از شروط مسلمانی است. تفهیم وقایع از خرافات شخص را به هدایت می رساند و اینها با موضوع دخالت در امور زندگی دیگران تفاوت دارند. آگاه کردن یک دوست و برادر خود از دامی که برایش پهن شده تا ثروت و دارایی اش را به یغما ببرند فضولی و جاسوسی معنی نمی دهد.

یک مسلمان حق ندارد به بهانه عدم دخالت در مقابل ظلمی که در ملاعام انجام می شود سکوت پیشه کند و امر به معروف و نهی از منکر با دخالت و جاسوسی در یک دایره قرار نمی گیرد. زمانی کار ما معنای دخالت در امور دیگران را می دهد که به یک امور شخصی نامربوط ورود داشته باشیم و یا به چارچوب زندگی های خصوصی مردم سرک بکشیم. فراموش نکنیم که عاملان به امر به معروف و نهی از منکر باید این وظیفه را با شیوه اصولی در نهایت رعایت اخلاق مداری و آداب در رفتار نشان دهند. لازم است پیش از اظهار نظر و عقیده در امور احکام و دین راجع به آن تحقیق و بررسی کامل بعمل آوریم. بدین ترتیب قطعا جلوی بسیاری از شبهات گرفته خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن