اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

محبت و ارادت اهل سنت نسبت به اهل بیت پیامبر

توصیه اسلام به حسن خلق در مناسبات اجتماعی

آوای سنت: مدرس دانشگاه مذاهب اسلامی ارادات اهل سنت نسبت به اهل بیت نبی مکرم و یاران ایشان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، دکتر عبدالصمد مرتضوی در خصوص مباحث مطرح پیرامون حقوق فردی و اجتماعی جوامع اسلامی با استناد به احادیث شریف، حقوق و جایگاه افراد مختلف را بسیار پرنگ و دارای محتوای غنی خواند و گفت: اشاره به بهترین و بدترین مردمان در احادیث نبوی عمدتا زندگی های، فردی، خانوادگی و اجتماعی را در بر می گیرند. از جمله بهترین های امت از منظر اهل سنت که در خطبه جمعه بدان اشاره می گردد شامل اصحاب و اهل بیت نبوت از جمله حسن و حسین رضی الله عنهما اجمعین به عنوان الگو و طلایه داران امت هستند. دو تن از جوانان اهل بیت و اصحابی که رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم از ایشان به نام گل های خوشبو یاد کرده است. محبوبیت آن بزرگواران از زمان کودکی در نزد پیامبر اکرم به حدی بود که آن حضرت حتی زمانی که در منبر مسجد تشریف داشت با دیدن ایشان از جا برخواسته و ایشان را روی پاهای مبارک می نشاند، لذا اهل سنت همواره نوه های نبی مکرم و قاطبه اهل بیت را گرامی داشته و هیچ نمازی را نمی توان پیدا کرد که بر خانواده آن حضرت درود نفرستند.

دکتر مرتضوی در ادامه سخنانش امت اسلامی را دارای اخلاق نیکو را جزو بهترین ها دانست و به نقل از رسول گرامی اسلام افزود: یکی از مهمترین مکان هایی که اخلاق یک فرد مومن و مسلمان مورد سنجش قرار می گیرد در درون خانواده است. برخی از والدین هستند که از خود نسبت به افراد سایر نهایت مهر و عطوفت را نشان داده ، اما در اخلاق و رفتار با یکدیگر با تندی و بدی رفتار می کنند. این عده یقیننا از دایره بهترین ها خارج هستند. همچنین در حدیث بخاری به داشتن اخلاق نیکو هم در خانواده و جامعه تاکید فراوان شده است، لذا این قبیل اشخاص جزو خیرالناس بوده و از بهترین امت شناخته می شوند.

همچنین در بحث مسئولیت و در راس آن قضاوت، نیکوترین امت از منظر نبی مکرم کسی است که منصف تر از دیگران قضاوت می کند. برای داوری کردن نیازی نیست که الزاما در مستند قضا باشیم و می تواند از سوی یک فرد عادی نسبت به اطرافیان و بستگان و یا در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اتفاق بیفتد. یک فرد حق ندارد بدون تحقیق و بررسی راجع به عملکرد مردم قضاوت کند و این مسئله یک قاعده کلی در شریعت اسلامی می باشد.

این نویسنده و مترجم اهل سنت نقطه مقابل خیرالناس را بدترین ها از میان افرادی توصیف کرد که جامعه از آنها انتظار خیر ندارد و اظهار داشت: رسول گرامی در اینباره نیز فرمایش می دارد، مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبانش در امان باشند. عدم اعتقاد به خوبی ها و و سبک پنداشتن بهتان ها و بدی ها در نزد خدای متعال از اعمال سنگین به حساب می آید. افشای راز از بدترین خیانت ها است و در قبال آن پاسخگو خواهیم بود. خصوصا پزشکان، مشاوران، فرهنگیان و متولیان مکاتب به عنوان محرم راز مردم می بایست سخن پنهان را پوشیده نگه دارند. بدتر آنکه می بینیم برخی ها با افشاگری های نابجا باعث طلاق میان زوجین و جدایی خانواده ها می شوند.

دکتر مرتضوی با یادآوری آسیب های فضای شبکه های اجتماعی خطاب به جوان تاکید ورزید: پخش اخبار و شایعات فضای مجازی به جامعه بدون اطمینان از صحت و سقم مطالب به هر میزان، شخص را نسبت به آنها مسئول می کند، زیرا حفظ آبرو و جایگاه مومن در نزد باریتعالی از شان و منزلت خانه کعبه هم بالاتر است، پس تلاش کنیم که از جمله بهترین امت باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن