اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مواهب تفکر درباره آفرینش و قدرت خداوند

آوای سنت: مدرس حوزه اعظمیه بندرترکمن تفکر به مفهوم حضور در پیشگاه باریتعالی را عامل مهم بازدارنده از گناهان برشمرد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در پاسخ به سوال روز جوانان مبنی بر میزان کرامت باریتعالی به بندگانش در روی زمین گفت: بدون شک همه انسان ها در بدو تولد از منظر باریتعالی یکسان هستند، اما افضل ترین ها کسانی می باشند که خود را بیش از دیگران به خالق وابسته و نیازمند می دانند. بستگی به این دارد که عمل انسان در نزد خداوند چه مقدار ارزش و اعتبار دارد و به همان نسبت نیز مورد بذل و توجه صورت می گیرد. در روز قیامت قانون الهی به اعمال بندگان بطور یکسان و بدون درصدی اجحاف رسیدگی می کند. در حقیقت انسان پس از مرگ بخوبی به مفهوم این واقعیت پی می برد که پست و مقام دنیوی و یا گذران امور در فقر به تنهایی نمی توانند تعیین کننده بهشت و جهنم فرد باشد. چه بسیار انسان ها از هر دو گروه بودند که قدر ایمان را فهمیده و به سرای خوشبختی رسیده اند.

آخوند سبحانی با یادآوری این مطلب که وجود انسان از خدای متعال است، افزود: این مفهوم دلیل و یقین بسیار محکمی است که بدانیم هر فرد در بازگشت به معاد می بایست در محضر رب العالمین حاضر شود با اینحال بیشتر ما درک کاملی از این مطلب نداشته و آن را سهل و آسان می پنداریم. خدای متعال در قرآن کریم بیش از سیصد بار درباره مفهوم اهمیت این حضور سوال می کند، هر یک از ما اگر بتوانیم فکر روبرو شدن با رب دانا را در ضمیر خود نهادینه کنیم مطمئنا قادر خواهیم بود میزان خطاها و اشتباهاتمان را تا حد قابل توجهی پایین بیاوریم، زیرا از سایرین جز انبیا، امامان و معصومین عاری از گناه و اشتباه نبوده و تنها کسانی دغدغه مند اعمال شان خواهند بود که خود را به خدا نزدیک تر می بینند.

مدرس مدرسه دینی عظمیه بندرترکمن پیروی از دین بر طبق آیین و سنن اسلامی را مناسب ترین روش برای نسل جوان دانست و افزود: متاسفانه انکار بیانات علما برگرفته از آیات و احادیث شریف در جوامع مسلمان گسترش پیدا کرده و برخی افراد به ظاهر متمدن که معلوماتی چندانی از دین ندارند به اظهارات متفاوتی درباره احکام، حدیث و تفسیر قرآن کریم می پردازند. جوانان باید مراقب باشند و بدانند که صرفا با گرفتن مدارک عالی از دانشگاه دولتی در رشته های غیرمرتبط نمی توان مفسر قرآن و مطلع درباره شرح حال کائنات شد و از حضور در این چنین جلسات اجتناب کنند.

آخوند سبحانی نام های درخشان در صفحات تاریخ دنیا را معدود خواند و یادآور شد: از بیشمار پهلوانان و قهرمانانی که در روزگارهای پیشین مشهور بودند هیچ نامی باقی نمانده است. اکثرا پس از مرگ فراموش شده و از تعدادی هم به بدی اسم برده می شود.

پهلوانان واقعی کسانی هستند که نام ایشان بروی نوزادان مسلمان گذاشته می شود، لذا از برنامه های قرآنی دور نشویم. منهج دین برنامه زندگی انسان را از بدو تولد تا زمان مرگ را به خوبی مشخص کرده است. انسان های دانشمندی هم بودند که به بشر خدمت کرده و از خود اختراعات ارزشمندی را برجای گذاشتند، اما به دلیل آنکه روش تربیت فرزندان شان بر اساس قرآن و احکام اسلام نبود از نسل آنها کسی که ادامه دهنده راه شان باشد پیدا نشده است. اینها تبعات دوری از دین الهی را می رساند و هر پیشرفتی در دنیا بدون داشتن دین سرانجام خوشی به دنبال ندارد. بدون شک امکانات در راحتی و آسایش انسان نقش مهمی دارند، ولی امکانات تنها در زمان حیات به درد می خورند، ولی فرزند صالح گنجی است که در پس از مرگ می تواند برکات دعاهای خیرش را پیوسته بدرقه راه نزدیکان و وابستگان و همه مومنین و مومنات نماید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن