اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا سپاهی:حذف هزینه های سرسام آور ازدواج از الزامات اساسی

آوای سنت: امام جمعه سراوان حذف هزینه های سرسام آور را باعث تسهیل در امر ازدواج جوانان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا اسحاق سپاهی هزینه های سرسام آور و پایبندی به سنت های غلط را بزرگترین مشکل در سر راه ازدواج جوانان نسل امروزی خواند و گفت: خرید برخی به اصطلاح ملزومات ازدواج مانند طلا برای مراسم عروسی نه فرض است، نه واجب و نه سنت، ولی با اینحال در عرف برخی از اقوام و خصوصا در بلوچستان اگر کسی بتواند طلا بخرد قادر به ازدواج می باشد و اگر طلا نداشت نمی‌تواند و لذا این یک ضعف بحساب می آید.

موانع اینچنینی باید برداشته شده و یا راه مناسب تری برایشان جایگزین گردد. حداقل این است که مقدار طلای توافقی در مهریه موجل لحاظ شده و یا کلا از رسومات خط بخورد. برای ترویج الگو های اسلامی و فرهنگ سازی ازدواج موفق از علما، دعوتگران تبلیغی، ریش سفیدان و معتمدان محلی انتظار می رود.

مولانا سپاهی مهریه مناسب را در حد توان برای پرداخت آن دانست و افزود: بزرگان فامیل باید مهریه را متناسب با قدرت مالی زوجین در نظر بگیرند. بالا بردن مهریه گرچه از نظر شرعی منعی ندارد، اما نامطلوب است. مهریه واجب الاداء نیز بوده و صرفا برای فخر و تفاخر نوشته نمی شود. دعوت کردن مردم زیاد و تجمع به منظور شیرینی خوری در مجلس عقد برخلاف رویه سنت می باشد و بهتر است که روی کلیات برگزاری مجلس تجدید نظر صورت گیرد.

برخی از رسومات اضافه نیز به مرور وارد زندگی ها شده اند. نکاح فقط خطبه و ایجاب و قبول با حضور چند گواه است، پس ضرورتی ندارد که مردم از شرق و غرب دعوت شوند. مراسم فرقی نمی‌کند در منزل باشد یا در مسجد و البته سنت است که با نمازگزاران مسجد محل برگزار گردد. جمع کردن تعداد زیادی از افراد برای چشم و هم چشمی از شرع و منطق به دور است و ارزش و افتخار نکاح بستگی به حضور اکثریت ندارد.

امام جمعه مسجد جامع محمدی شعبان سراوان استفاده از موسیقی های مبتذل در عروسی ها را خلاف شرع مقدس دین برشمرد و عنوان نمود: علمای ربانی در چند دهه قبل این گونه رسومات را از میان برداشته بودند، اما مجددا دیده و شنیده می شود. آوردن ارگ و هرگونه موسیقی در مراسم عروسی و شرکت در این نوع مراسم و انجام هزینه برای این منکرات حرام و ممنوع است.

تشریفات بیمورد نیاز به وام دولتی را دو چندان کرده و کلیه علما و مفتیان دینی بر این عقیده اتفاق نظر دارند که وام های بانکی بدون بهره و ربا نبوده و حرام هستند، لیکن بسیاری به این دلیل ازدواج می‌کنند که بتوانند وام بگیرند.

مولانا سپاهی متذکر شد: رفت و آمد و ارتباط دختر و پسر قبل از نکاح شرعی ناجایز است. دیده و شنیده می شود برخی از جوانان در فصل نامزدی و قبل از نکاح شرعی شروع به رفت و آمد کرده و در مواقعی به مسافرت می‌روند. شرع اجازه می دهد که دختر و پسر پیش از نکاح فقط یک جلسه دیداری جهت آشنا شدن برگزار کرده و اگر صحبتی دارند با حضور بزرگتر ها به همدیگر بگویند. قبل از نکاح همنشینی، مسافرت و همراهی ممنوع است. رسول الله صلی‌الله علیه و سلم با برکت ترین نکاح را از نوع کم هزینه آن دانسته و فرمایش می کند، اگر نزد شما کسی برای خواستگاری آمد که دین و اخلاق نیکو داشت، او را نکاح دهید، وگرنه فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن