اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا فاروقی:دروغ عامل بدبختی های جامعه بشری است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند از سخن دروغ بعنوان بزرگترین خیانت بشر نسبت به همنوع خود و عامل تمام بدبختی های جامعه یاد کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا غلام حیدر فاروقی طی سخنانی پرهیز از سخن دروغ را جزو الفبای تربیتی فرزندان خواند و گفت: عادت به کذب و دروغ بدترین و زشت ترین اخلاق در همه جوامع بشری و خصوصا ممالک اسلامی می باشد. خدای متعال در فرمایش خود نبی مکرم و یاران ایشان را جزو انسان های راستگو معرفی کرده است. دین مبین اسلام نیز صداقت را توام با تقوا یاد کرده و مومنین را به همراهی با راستگویان سفارش می کند. صدقه نشانه صداقت ایمان در مومن می باشد و صدق و صداقت انسان را به نیکی ها و کارهای خیر راهنمایی می کند. خود آن حضرت نیز قبل از بعثت به عنوان شخصی صادق و امین در بین قریش شهرت داشت.

مولانا فاروقی به نقل از رسول گرامی اسلام صداقت را جزو شش خصلت چاره ساز برای نجات از عذاب دانست و افزود: وقتی در جایی صحبت می کنیم از دروغ پرهیز کنیم. دروغ کلید همه زشتی ها و بدبختی های انسان است. دروغ شخص را به گناه و معصیت فرا می خواند و در نهایت انسان را به جهنم وصل می کند. دروغ بزرگترین خیانت به همنوع می باشد. نبی مکرم اسلام در اینباره فرمایش می دارد، بزرگترین خیانت این است که انسان به برادر مسلمانش که به او و سخنانش اعتماد کرده است، دروغ بگوید. دروغ به تدریج ضمیر صداقت شخص را مکدر کرده و سبب سیاه شدن چهره فرد در دنیا و آخرت می شود.

امام جمعه اهل سنت بیرجند دروغ را از خصلت های بارز منافقین برشمرد و متذکر شد: متاسفانه دروغ در جوامع اسلامی رواج پیدا کرده است. عده ای دروغ را به عنوان عبادت تلقی می کنند و از بیان مطلب کذب باکی ندارند. سخن کذب با ایمان در تضاد است. وعده دین به انسان های فریب کار این است که در روز قیامت به عذاب دردناکی دچار خواهند شد. دروغ یکی از گناهان کبیره شمرده شده و رزق انسان را در دنیا کم می کند.

سخن کذب، تکبر، خودخواهی و غرور یکی از بیماری های باطنی و صفات زشتی است که حقد و عداوت را به دنبال دارد و یکی از نشانه های آن حقیر شمردن مردم و عیب جویی از دیگران است. این بیماری مهلک، انسان را از فرمانبرداری دین باز می دارد و مخاطب را نسبت به عیوب خودش نابینا می کند. اسلام در ذات خود بی عیب است و هر عیبی باشد از جانب خود ما است. موضوعی که آنرا درک نمی کنیم.

مولانا فاروقی عنوان نمود: سخنی که همراه با عمل باشد از جسم ها خطور کرده و وارد قلب می شود و دیگران را نیز وادار به عمل می کند. اگر جامعه ای به گناه آلوده شده و سایر مردم امر به معروف و نهی از منکر عمل نکنند مسلما عذاب دامن آنها را هم خواهد گرفت. در میدان کنونی لغزش ها و انحرافات بسیار زیاد بوده و شیاطین و فریب کاران همیشه در کمین هستند که با شیوه های مختلف، انسان های ساده و خدمتگزار را ذلم وسوسه و لغزش گرفتار کنند.

مسائل اجتماعی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، سلامت جامعه، سلامت روح و جسم، فراگیری علم، خدا محوری، تقوا گرایی، تلاش و کوشش، صبر در مقابل مصائب و گرفتاری ها، حفظ اعتدال و میانه روی، پایبندی به خانه و خانواده، انجام صله رحم، دوری از اسراف، راستگویی و صداقت با هم کیشان و مردم همه و همه مسائلی هستند که می بایست بدان ها در طول زندگی اجتماعی، دینی و اسلامی توجه وافر صورت گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن