اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

شرح حال یک نخبه اهل سنت از اوج محرومیت تا قله های علمی

طاهر احمدی نخبه برجسته کشور

آوای سنت: جوان نخبه اهل سنت کورد سخت کوشی و علاقه به تحصیل را رمز موفقیت خود دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، در بحبوحه دهه شصت شمسی بسیاری از روستاهای بخش” خلیفان” در محرومیت کامل بسر می‌بردند. طی آن سال ها مجال کمتری برای شکوفایی استعداد کودکان در روستا وجود داشت و اغلب آنها بعد از مقطع ابتدایی به نیروی کار در روستا و خانواده تبدیل می‌شدند.

در آن زمان تحصیل در روستا فقط تا پایان مقطع ابتدایی برای کودکان فراهم بود و برای ادامه تحصیلات یا باید به منزل اقوام در شهر فرستاده می‌شدند و یا در مدارس شبانه‌روزی ادامه تحصیل می‌دادند، در غیر این صورت سرنوشت شان با کار کشاورزی و دامداری گره می‌خورد.

طاهر احمدی نیز پس از پایان مقع ابتدایی مجبور به ترک تحصیل بود، ولی با پیگیری یکی از معلم ها به روستایی دیگر برای ادامه تحصیل فرستاده شد. خود او در این باره می گوید: “امیر حاجی” یکی از معلمان مقطع ابتدایی ام، در نامه‌ای به اولیای مدرسه شبانه روزی “گوگ تپه” از آنها خواسته بود تا در آنجا ادمه تحصیل دهم، لذا بعد از کسب نمره قبولی در آزمون ورودی به عنوان نفر پنجم به جمع سایر دانش‌آموزان دیگر این مدرسه اضافه شدم.

وی مدرسه شبانه روزی را مسیری برای ادامه تحصیل تا مقطع سوم راهنمایی دانست و اظهار داشت: اگرچه بسیار سخت بود و حس غربت و دوری از خانواده را در همان کودکی تجربه کردم، اما آشنایی با مدیر و معاون مدرسه برایم موهبتی بود تا درس اخلاق و منش را از آنها یاد بگیرم. بعد از آن دوره با توجه به معدل بالایم، در رشته ریاضی فیزیک در مدرسه شبانه روزی میرآباد پذیرفته و موفق به اخذ دیپلم از آن آموزشگاه شدم. سپس با یکی از دوستانم اتاقی در مهاباد اجاره کرده و در مدرسه پیش دانشگاهی “شهید مفتح” تحصیلاتم را دنبال کردم.

طاهر احمدی سخت کوشی و علاقه به تحصیل را رمز موفقیت خود دانست و عنوان نمود: با اعلام نتایج کنکور سراسری، به عنوان دانشجوی ممتاز در دانشگاه پلی تکنیک(امیرکبیر) در رشته مهندسی “صنایع گرایش تولید” درس می خواندم. همزمان جهت تامین مخارج تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شرکت پارس خودرو کار می کردم تا اینکه با رتبه ممتاز و با معدل ۱۷.۲۳ فارغ‌ التحصیل شدم. بعد از چند سال فعالیت در شرکت پارس خودرو برای آماده سازی زبان به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه “جورجیا تک” آمریکا از کار در شرکت استعفا دادم، اما انتشار فراخوان پذیرش دانشجو در صفحات مجازی مسیر زندگیم را به کلی متحول کرد. با وجود نیاز به مدرک زبان معتبر جهت پذیرش دانشجو در دانشگاه آیندهوون در کشور هلند،  بدون داشتن این مدرک موفق به اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری در رشته تحصیلی خود شده بودم.

این نخبه اهل سنت کورد افزود: اواخر سال ۲۰۱۷ بمدت ۳ “ماه” برای فرصت مطالعاتی به دانشکده تجارت دانشگاه تگزاس شهر آستین واقع در ایالت تگزاس آمریکا رفتم و در نهایت در مدت ۳ سال و نیم از رساله دکتری خود در دانشگاه آیندهون دفاع کردم.  بعد از شش ماه کار در یک پروژه مطالعاتی در یکی از شرکت‌های دارو سازی، به دلیل علاقمندی به پژوهش و تدریس به دانشگاه تجارت “نینرود” هلند رفتم و با یاری خدای متعال در عرض ۲ سال در زمره بهترین اساتید دانشگاه تجارت نینرود هلند قرار گرفتم.

دکتر طاهر احمدی امروز در بین اساتید برجسته اروپایی دانشگاه هلند به لحاظ فاکتورهای مختلف علمی، مدیریتی، اخلاقی و رفتاری  به عنوان یک استاد نمونه شناخته می شود. او گرچه به مقامی بلند در عرصه پژوهش و تدریس رسیده است، اما همواره از زادگاهش، خانواده‌اش، دوستان و معلمانش که در زندگی وی تأثیر مثبتی داشته‌اند به نیکی یاد کرده و خاطر نشان ساخت: در چندین مقطع احتمال انصراف از تحصیل برایم پیش آمد و اگر حمایت‌های مادرم، برادرانم و معلمانم نبود شاید سرنوشت من هم همانند بسیاری از دوستانم در روستا رقم می‌خورد، لذا از تمامی کسانی که به نحوی در زندگیم تأثیر گذار بوده‌اند نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن