اهل سنت ایرانتربیت فرزندانگفتگو و مصاحبه

شناخت روحیات کودکان در مکاتب تابستانی از اولویت‌های مهم است

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی زنده جان هرات، شناخت روحیات کودکان را از اولویت های مهم در مکاتب تابستانی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا بسم الله امیری در گفتگو با یکی از ارکان موفقیت مکاتب تابستانی تدوین برنامه های هدفمند برای آموزش کودکان مدارس ابتدایی و دایر نمودن کلاس های حفظ قرآن کریم برای رده های بالای تحصیلی خواند و گفت: هوش کودکان از همان دورانی که مشغول به تحصیل می شوند، سرشار از اشتیاق برای یادگیری و دانش اندوزی تعالیم می باشد و چه بهتر است که از فرصت تابستان جهت آموزش قرآنی و تعالیم الهی ایشان استفاده شود.

امروزه اساتید برجسته و مجرب در مکاتب و مساجد تعالیمی را به فرزندان ارائه می دهند که ذهن آنها را برای درک بهتر مفاهیم ایمانی آماده نماید.حافظه هر کودکی در سن یادگیری آماده پذیرش چیزهایی است که می بیند و می شنود و ضمیر یک کودک مسلمان به دلیل شناخت با آموزه ای اسلامی قابلیت زیادی برای پذیرش درس هایی دارد که از اساتید خود فرا می گیرد.

مولانا امیری، شناخت روحیات کودکان و ظرفیت های یادگیری اعضاء را از اولویت های مهم در دروس مکاتب دانست و افزود: به طبع همه کودکان از هوش برابر برخوردار نیستند. برخی از دانش آموزان، دروس را در زمان کمتری یاد گرفته و تعدادی دیگر نیاز به تکرار دارند و بهتر این است که با ایشان بصورت جداگانه نیز کار شود. باید توجه داشت که کودکان روحی لطیف و حساس دارند و مقایسه یک کودک با دیگری باعث دلسردی شاگرد از مکتب خانه خواهد شد. از سوی دیگر از روش های ایجاد علاقه در مخاطبین کودک، آموزش قرآن همراه با معانی آن است.

یک کودک زمانی که معنای آیات را بداند مجذوب کلام الله شده و اشتیاق مضاعفی برای یادگیری پیدا خواهد کرد. دانش آموزان در سنین خردسالی علاقه وافری به داستان زندگی انبیاء دارند و بخشی از جلسات آموزشی می تواند درباره شرح زندگی ایشان باشد.

مدیر مدرسه دینی زنده جان هرات یادآور شد: همانگونه که یک کودک به بازی های مورد علاقه خود اهمیت می دهد، می بایست انگیزه اهمیت به یادگیری دروس مکاتب به وی انتقال یابد که به این جنبه کمتر پرداخته شده است. طولانی مدت بودن کلاس ها که از ابتدای فصل تابستان شکل می گیرد، می تواند روی انگیزه فرزند در استمرار بخشی برای حضور در جلسات تاثیر معکوس برجای بگذارد.

معمولا نحوه تدریس برای طلاب حوزوی طبق برنامه معین پیش می رود، اما کودکان ظرفیت حضور در کلاس های فشرده را ندارند و آموزش طولانی روح آنها را خسته خواهد کرد. یک مسئول موظف است زمینه حضور کودکان را در نمازهای مساجد فراهم کرده و ایشان را به خاطر اندک سر و صدایی که دارند از ورود به امکان مقدس منع نکند.

این عالم اهل سنت افغان تاکید کرد: ممانعت از ورود فرزندان به اماکن مقدس به دلیل مناسب نبودن پوشش و لباس، آنها را از عبادت سرد کرده و چه بسا باعث می شود تا به راه های کج پا بگذارند. به یک باره نمی توان ضمیر کودک را به تعالی عملی سمت و سو داد. بدون شک با پروراندن توانایی فرزندان در زمینه حفظ و قرائت قرآن با مشوق های کاربردی می توانیم در آینده انسان های مفیدی را تحویل جامعه دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن