اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

شناخت مناسب از آموزه های دینی ، دین گریزی جوانان را کاهش می دهد

آوای سنت: مدرس حوزوی اهل سنت کشور دلیل دین گریزی در میان جوانان را در فاصله گرفتن از دین و نبود همت کافی برای ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد حسنی ماخونیک در گفتگو با خبرنگار ما دین گریزی جوانان از مساجد را شامل چند دلیل دانست و گفت: مجاهدت های زیادی که صحابه صدر اسلام در زمان نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم متحمل شدند، باعث گسترش دین از سرزمین عربستان به اقصی نقاط جهان گردید. از زمان بعثت رسول گرامی، کفار قریش عناد و دشمنی خود را با ایشان و اندک یاران آن حضرت علنی کردند و بعدها نیز به ستیز و نبرد با مسلمانان مدینه پرداختند.

در یکی از جنگ ها در حالی که لشکر ده هزاری نفری قریش آماده می شدند تا یورش همه جانبه ای را آغاز کنند، مسلمانان دور شهر مدینه به کندن خندق مشغول شدند. آنها شب و روز تلاش کردند تا پیش از ورود سپاهیان کفر، جلوی ورودشان به شهر را بگیرند.

وی در این باره افزود: جنگ خندق منجر به شکست کفار شد. همچنین در جنگ معروف بدر نیز ایستادگی، مقاومت و پایداری مسلمانان یک پیروزی مهم دیگر را رقم زد. در طول تاریخ اسلامی، جنگ مسلمانان با کفار برای صیانت از دین الهی اتفاق افتاده است. نبرد میان حق که خدای یگانه را پرستش می کردند و به برابری و برادری ایمان داشتند، و باطل که خدایان دست ساز را می پرستیدند و فقرا را جزو طبقه پست جامعه حساب می کردند.

در چنین شرایطی به سختی می شد دین را گسترش بخشید. تعدادی زیادی از صحابه رضی الله عنهم شهید شدند تا به اصل دین خدشه وارد نشود. صحابه برای مطاع دنیا زندگی نکردند، بلکه هدف شان رساندن دین به نسل های بعدی بود.

مولوی ماخونیک با تاکید بر این نکته که گذشت زمان دین را از زندگی انسان ها خارج نمی کند، اظهار داشت: همه ما معمولا قدر چیزهای ارزشمند را که با سختی و دشواری به دست می آیند، بهتر دانسته و در حفظ و نگهداری آن سعی و تلاش زیادی به خرج می دهیم. مسلمانان صدر اسلام این دین مقدس را با حداقل امکانات به دست آیندگان رساندند، اما اکنون وسایل پیشرفته شده و کارها به راحتی انجام می شوند. جوانان به منابع و مطالب دسترسی آسان دارند و بسترهای آگاهی یابی برایشان فراهم است.

کانال های دینی و گروه های مذهبی زیادی در فضای مجازی با محوریت دین و اسلام و پاسخ به شبهات فعال هستند که جوانان می توانند اطلاعات لازم را به دست آورده و از این تکنولوژی برای دانستن بیشتر و عمل به احکام بهره مند شوند. در گذشته کسی که می خواست دین را یاد بگیرد، می بایست فرسنگ ها طی طریق می کرد تا به حجره ای رسیده و در آنجا به جواب سوالاتش برسد. متاسفانه امروز مجاهده و همت برای گسترش دین تقلیل یافته و علاقه ها فروکش کرده است.

این مدرس حوزوی اهل‌ سنت نیاز امروز جامعه را پیروی از احکام اسلامی خواند و متذکر شد: برخی از جوانان ما که فضای مجازی را منبع کسب اطلاعات لازم می دانند، تحت تاثیر فرهنگ غربی لباس پوشیده و الگوهای آنها را متناسب می دانند. این علاقه به فرهنگ های بیگانه که در آنها خبری از اسلام نیست، افکار فرزندان ما را به انحراف کشیده و در دراز مدت فاصله عمیقی میان آنها و مساجد ایجاد می کند. مساجد ما به لحاظ ظاهری بزرگ تر شده و به امکانات مناسبی مجهز شده‌اند، لیکن روح و فکر جوان مسلمان متمایل به ایده‌آل های غیر اسلامی است و درک نمی کند که سابقا مساجد به این راحتی که امروز می بینیم فعال نبودند. در همسایگی کشورهایی هستند که خودشان را مسلمان می دانند، اما فعالیت های دینی را برای جوانان خود بسیار محدود کرده اند.

مولوی ماخونیک یکی دیگر از دلایل دین گریزی را نبود برنامه های متنوّع دینی برای اقشار مختلف جامعه برشمرد و یادآور شد: علما باید علاوه بر حوزه های علمیه، برنامه های گسترده دینی برای تمام اقشار مختلف جامعه داشته باشند. نیاز واقعی جوامع ما این است که همه مردم اعم از فرهنگی، دانشجو و کارگر دین دار باشند. تنها عده ای معدود محدود قرآن یاد نگیرند، بلکه همه امت اسلامی قرآن خوان و قرآن دان باشند، اگر آگاهی و دانش جامعه از فلسفه نماز، حکمت قرآن، فضیلت روزه و سایر احکام به حد کمال برسد، مطمئنا جامعه درگیر این همه مشکل و گرفتاری های شخصی نخواهد شد.

در نسل امروز کم نیستند کسانی که بنای ناسازگاری با اسلام گذاشته اند. عده ای با قصد تخریب دین عملا با اسلام سر جنگ و ستیز دارند و باید مواظبت کنیم تا فرزندان ما در دام افراد منحرف گرفتار نشوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن