اهل سنت ایرانعمومی

شکستن یک تابوی دیگر در انتصاب اهل سنت

اهل سنت منتظر شکستن تابوهای اصلی هستند

آوای سنت: خبری مسرت بخش برای اهل سنت ایران؛ دکتر سلیمان پاک سرشت از نخبگان اهل سنت کرد، به عنوان نخستین سفیر اهل سنت در سازمان بین المللی کار انتخاب شد .

این رویداد،اتفاقی میمون و امید بخش برای تحقق مطالبات اجتماعی اهل سنت ایران است .

سلیمان پاک سرشت در نهم آبان ماه سال ۱۳۹۶ با حکم وزیر کار به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور انتخاب شد و پس از ۲ سال در سی ام شهریور امسال “اوسط هاشمی” جایگزین وی شد.
سلیمان پاک سرشت (متولد ۱ شهریور ۱۳۵۱ در پیرانشهر) جامعه شناس ایرانی، دانشیار دانشگاه بوعلی سینا و معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک است.

ایشان عضو شورای علمی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری و از بنیانگذاران مرکز افکارسنجی دانشجویان است و مدتی نیز مدیریت پژوهش های کاربردی دفتر هیئت دولت را به عهده داشته است.

این نخبه اهل سنت نمایندگی کشورمان را در نشست های سازمان بین المللی کار (آیلو) بر عهده خواهد داشت.

سازمان بین‌المللی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و  کارگران می‌پردازد.

این سازمان در سال ۱۹۱۹ و بدنبال نشست های کنفرانس صلح پاریس تأسیس شد. سازمان بین‌المللی کار در آغاز وابسته به جامعه ملل بود و پس از تأسیس سازمان ملل متحد از سازمان‌های وابسته به آن شد. منشور فعلی سازمان که به بیانیه فیلادلفیا معروف است در سال ۱۹۴۴ تصویب شد. مقر این سازمان در شهر ژنو در کشور سوئیس است.

انتصاب دکتر پاک سرشت به عنوان نماینده ایران در سازمان بین المللی کار گامی مثبت و قابل تحسین است.اما در این زمینه یک مساله مهم وجود دارد .

مساله مهم و حیاتی در این مقوله این است که حال که پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بتدریج اعتماد به نخبگان اهل سنت در مناصب ملی و برونمرزی افزایش پیدا می کند، شایسته است این قبیل انتصابات حسنه در کشورها و مناطقی که نخبگان ما کارایی بیشتری دارند اتفاق بیافتد.به عنوان مثال از ظرفیت یک نخبه عرب اهل سنت در کشورهای عربی ،از ظرفیت یک بلوچ در کشورهایی مثل پاکستان و از ظرفیت یک اهل سنت ترکمن در منطقه آسیای مرکزی و بویژه ترکمنستان استفاده گردد.

شکستن تابوی انتصاب اهل سنت در مناصبی مثل استانداریها نیز تکمیل کنند این فرایندخواهد بود.امید که محقق گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن