اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

عاملان به قرآن ادامه دهنده راه انبیا هستند

آوای سنت: استاد حوزه علمیه اهل سنت بیرجند ایمانداران واقعی را عاملان به فرامین قرآن کریم و ادامه دهنده راه انبیاء توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی نائب عنانی طی سخنانی یکی از مهمترین رسالت علمای اسلام را در شاخه ترویج دین را اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر دانست و با اشاره به نقش انبیاء و صلحا در اینباره گفت: بزرگواران بیشماری که در گذشته برای دین تلاش و رنج ها و مرارت های زیادی را تحمل کردند. از خویشتن و منافع دنیا گذشتند تا توانستند این تکلیف و امانت الهی را به دست آیندگان بسپارند. بعد از انبیاء و صلحا در عصر حاضر نیز علمای گرانقدر تکالیف دین را دلسوزانه و با دقت و حوصله و مهارت به نسل حاضر آموزش دادند و اینک دیگر در بین ما حضور ندارند تا راه ایشان را ادامه دهیم.

مولوی عنانی افزود: صلحا کسانی بودند که در شرایط سخت زندگی و در حالیکه که سن و سال چندانی نداشتند جلای وطن کرده و برای کسب علم به سرزمین های اطراف هجرت نمودند. درد دوری از والدین را به جان خریدند، زیرا پاسداری از رسالت رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم را وظیفه خود دیدند و در سخت ترین اوضاع که از قوت چندانی برخوردار نبودند روز به تعلیم مشغول می شدند و در شب هم درس جدید یاد می گرفتند و چنین شد که دین به پیشرفت خود ادامه داد.

استاد حوزه علمیه اهل سنت بیرجند، فتوحات صدر اسلام را نتیجه ایمان قوی در مسلمانان و عامل به عمل نبودن یهود و نصاری به کتب انبیاء خود خواند و افزود: وجه مشترک آن بزرگواران با حال اکنون امت این است که آنها قرآن داشتند و ما هم داریم. آنها کلام الله را خوانده و به فرامینش عمل می کردند، لیکن ما کمتر عمل می کنیم. یهود و نصاری نیز زمانی که از کتاب خدا دل کنده شدند از اوج به زیر افتادند. در این سو امثال بلال حبشی که اشراف ایشان را تحقیر کرده و کوچک می خواندند به حدی در نزد خالق بزرگ شدند که نبی مکرم صدای پای آن حضرت را در بهشت می شنید.

مولوی عنانی تاکید کرد: کسی که باور به معاد دارد عامل به دستورات قرآن کریم خواهد شد. گروه هایی از این امت ایمان به معاد ندارند و بنابه فرمایش رسول خدا وارد بهشت نخواهند شد. هر شخصی که پیش بینی روز معاد را نکند تمام خوشی ها و لذت ها را در دنیای فانی طلب می دارد. زندگی ما با ادعا و ملامت دیگران می گذرد و از کتاب خدا غافل می باشیم. از این رو بلایای طبیعی سرزمین های مسلمانان را در یک لحظه به ویرانه ای از خاک تبدیل می کند.

قرآن اگر در قلب قرار نگرفته باشد نمی تواند حافظ و نگه دار انسان باشد. بیشمار نسخ قرآنی در خانه های مسلمانانی بودند که امروز سرگردان و آواره شده اند و این همان قدرتی است که قرآن به می می گوید، لیکن باعث درس عبرت نمی شود.

این عالم اهل سنت در شرح حالات قیامت متذکر شد: تعلقات مربوط به این دنیا هستند و در این سرا نیز باقی خواهند ماند. در روز جزا نه پدر از حال پسر باخبر است و نه مادر از وضعیت دختر چیزی می داند. بویژه غافلان و کسانی که پیام الهی را از زبان عاملان به معروف نشنیدند و از منکرات فرار نکردند در آن دنیا راهی برای فرار نخواهند داشت. احترام به اموات و درگذشتگان تا چند صباحی ممکن است در قلب ها زنده باقی بماند و می بینیم که سال ها می گذرند و اموات کم کم فراموش می شوند. بی شک برادران رسول الله کسانی هستند که ایشان را هرگز ندیدند، اما به وجود پاک آن حضرت و کتاب خدا ایمان راسخ دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن